Iemand tips? Espresso op Ranicilio Silvia filmpje

1
Als beginner in de wereld van espresso zetten ben ik nog erg op zoek naar een routine. Hoewel de meeste van mijn espresso's (espressi) best aardig lukken en ze voor mij, met mijn onvoldoende ontwikkelde smaakpalet, prima zijn te drinken, weet ik dat het beter kan.
Zojuist heb ik een filmpje gemaakt van een uitloop met 16,5 gram Oromo Espressoblend van Het Koffielab en ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.
Afbeelding

De gaten die ik er vooralsnog zelf in schiet: Iets te snel, onrustig, te vroege blonding.
De vraag is echter of ik nu nog fijner moet malen of dat ik het eerst moet zoeken in verdeling en tampen. Iemand een idee?
Overigens zag de uiteindelijke dubbele espresso er zo uit.
Afbeelding
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

Re: Iemand tips? Espresso op Ranicilio Silvia filmpje

4
Het eindresultaat ziet er op de foto niet verkeerd uit. Maar als ik het filmpje bekijk geef ik je gelijk: te snelle doorloop, te snelle blonding. De eerste 10 seconden zijn goed, daarna had je het, qua kleur, moeten afbreken. Dat onrustige vind ik niet per sé alarmerend.

Kan aan te grove maling liggen, maar ook aan slechte distributie. En daarvoor zou een bottomless portafilter inderdaad van pas komen.

Ter referentie: vaak zijn de eerste druppels koffie ook inderdaad dikke druppels ("als warme honing"), en komt de doorloop wat traag op gang. Kijk ook naar zetratio: 15 gram maalsel zou ongeveer 30-35 gram espresso moeten opleveren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Die naked portafilter gaat er wel een keer komen. Ik weet dat het enorm helpt, maar 10 euro hier, 20 euro daar loopt aardig op. En het is niet alleen koffie wat thuis de klok slaat.

Nog fijner malen kan makkelijk. Met 15 gram is mijn filterbakje dan ruim onder de richel gevuld. Is dat niet nadelig voor de op te bouwen druk? Na veel proberen lijkt 16 a 16,5 gram tot nu de beste resultaten op te leveren.

De distributie heb ik duidelijk nog niet helemaal onder de knie. Ik probeer het met een gestrekte vinger al ronddraaiende, maar merk dat het langs de randen wat dunnetjes is verdeeld.
Ik heb de WDT wel eens geprobeerd, maar dat vind ik wel een boel gedoe. Voornamelijk dat loswoelen met een stokje. Maar als dat dan het gewenste resultaat oplevert zal ik dat er voor overhebben.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

6
Uiteindelijk bepaalt je smaak hoe je het moet doen, dus volg die. Als het beter is met 16 gram: gewoon doen.

Ikzelf klop na het verdelen van het maalsel altijd met mijn pf op het werkblad om de koffie gelijkmatig in te laten klinken, daarna tampen en vervolgens geen geklop of getik meer. Let er bij het tampen op dat je loodrecht tampt en ga niet met je tamper "wiebelen", dat kan de "sideseal" verbreken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder