Espresso upgrade

Gebruikersavatar
Greggy
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 21:19
Locatie: Zoetermeer

Espresso upgrade

Berichtdoor Greggy » zo 23 dec 2012, 22:09

Nou, hier gaan we dan. Mijzelf, espresso liefhebber sinds mijn kennismaking ermee in Italie zoekt goede koffie hardware.

Van Senso-prut naar Dolce-Gusto naar Nespresso naar Jura Impressa S9 nu op zoek naar iets echts... Koffie is intussen een beetje een hobby geworden: naast mijn goede espresso's wil ik graag latte macchiatos kunnen maken en cappuccino's met latte art. Lekker voor thuis, gewoon voor de leuk...

Na al een tijd op dit forum te hebben rondgekeken en de S9 te hebben verkocht ga ik toch maar voor de maler & espressomachine. Budget is wat gelimiteerd met 500-750 euro. Ik weet dat dit eigenlijk veel te weinig is maar goed. Het verschil in malers is mij al wat meer duidelijk, evenals de espressoapparaten (SB, HX, DB).

Vraag is dus eigenlijk wat ik het beste kan doen met mijn budget. Tweedehands is prima als dat nodig is (waarschijnlijk met dit budget: ja!). Een Super Jolly maler en een Silvia, is dit wat? Zoals hierboven vermeld, 70% van de koffie zullen espresso's worden (doppios) en 30% melkproducten. Als ik ze na elkaar moet bereiden is dit prima. Het flushen van een HX vind ik niet erg, erger zou ik vinden als er geen goede koffie uit is te halen...

Enfin, hopelijk zijn mijn wensen wat duidelijk. Ben benieuwd naar jullie meningen.

Alvast bedankt!!!

Greg
Isomac Millennium, Quamar M80e

activ
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 10:25
Locatie: Leiden

Re: Espresso upgrade

Berichtdoor activ » ma 24 dec 2012, 07:36

Binnen dat budget moet het mogelijk zijn om iets van een ECM Cellini/Giotto (of gelijkwaardig van merk X) te kopen en een leuke maler (Zoals de gene die jij noemt). Dan heb je een prima set.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Espresso upgrade

Berichtdoor Spironski » ma 24 dec 2012, 13:07

Ja, 2-de hands voor €500 een HX opduikelen en dan heb je nog zo'n €200 voor een puike maler. Moet te doen zijn.
SJ is prima, maar vaak wat prijziger dan gelijkwaardige malers van andere merken. De Silvia gaat, vermoed ik, met 30% melkdrankjes toch vervelen, vandaar de HX.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

adams184
Berichten: 68
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 12:37
Locatie: Leiden

Re: Espresso upgrade

Berichtdoor adams184 » ma 24 dec 2012, 14:41

Zou in ieder geval aan een HX denken omdat je al snel het wachten zat bent. Qua maler zit je de goede kant op te denken inderdaad.
Vibiemme Domobar Super Electronica en Mazzer Mini E type A met SJ schijven

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Espresso upgrade

Berichtdoor CarpSafari » ma 24 dec 2012, 15:32

Misschien is dit wat voor je, een kleine horecamachine,..wel vastwater.
En niet bieden in de adv!! Bellen of mailen werkt beter, anders drijf je je eigen biedprijs op.

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
Greggy
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 21:19
Locatie: Zoetermeer

Re: Espresso upgrade

Berichtdoor Greggy » di 25 dec 2012, 13:07

Thanks guys, eigenlijk al wat ik vermoedde. Zodra je melkdrankjes erbij pakt ben je de sjaak... :D
Apart eigenlijk dat de - in mijn ogen simpele - technologie nog zo duur moet zijn. Maar goed, je ken het leuk vinden, je ken het niet leuk vinden. Het is zo...

Dus jullie zeggen een HX en een maler; beide tweedehands neem ik aan? Ik krijg toch altijd wel een beetje de kriebels bij het idee om een 500 euro apparaat tweedehands te kopen. Bij een maler van 200 tweedehands heb ik dit niet zo. Nog specifieke zaken voor een HX waar ik rekening moet houden?
Ik zag een leuke Isomac Amica staan voor 400 euro (7 jaar oud), maar dit is een SB als ik het goed heb en fit dus niet op mijn wensen...

Thanks,
Greg
Isomac Millennium, Quamar M80e

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Espresso upgrade

Berichtdoor CarpSafari » di 25 dec 2012, 13:28

Gezien je eisen zou ik een HX nemen.
De gelinkte Pavoni Pub is een klein topapparaat, geschat kost die nieuw €3500.
Hij is van de 1ste eigenaar, je kunt m ter plekke testen, maar ik denk dat dit een heel mooi apparaat is.
Er zit een Mazzer bij, zo te zien een Jolly, een erg goede maler.
€600 vraagprijs valt binnen je budget en ik denk niet dat je voor dat bedrag een betere set koopt.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Espresso upgrade

Berichtdoor Spironski » di 25 dec 2012, 17:16

Ja, die opgegeven nieuwprijs klopt waarschijnlijk wel. Zo te lezen redelijk goed onderhouden ook. Als je de set voor die prijs kan krijgen ben je in 1x klaar en heb je een zeer puike set voor erg weinig geld.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Rik Ringrose
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 12 apr 2009, 19:35

Re: Espresso upgrade

Berichtdoor Rik Ringrose » di 25 dec 2012, 22:18

Voor wat betreft de maler; ik heb op de Duitse E-bay een erg fijne SJ op de kop getikt, waar ik nu al een paar jaar heel erg blij mee ben. Zelfs incl verzendkosten was ik veel goedkoper uit, dan wanneer ik deze in NL had gekocht (ook 2e hands). Volgensmij was ik iets van €250,- kwijt.

Succes!
La Marzocco GS/3 - Anfim Super Caimano on demand

Gebruikersavatar
Greggy
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 21:19
Locatie: Zoetermeer

Re: Espresso upgrade

Berichtdoor Greggy » wo 26 dec 2012, 22:22

Thanks guys. Nu mijn S9 weg is en ik koffieloos ben merk ik dat ik wat aan het draaikonten ben. Ik heb die Pavoni met Mazzerluigi nagebeld maar ik zit nog even met iets anders; de grootte van het spul. Een Super Jolly - waar ik net mijn zinnen op gezet had - is eigenlijk te groot. Via een volautomaat ben ik vandaag weer terug bij piston & maler, maar dan passend.
Dus ik ga weer kijken; zie ik op een Duitse site de Mazzer Mini staan (manueel) voor 399 nieuw. Dit zie ik eigenlijk best wel zitten want met deze maler kan ik lang vooruit krijg ik zo het idee (graag jullie mening). Dan blijft er wat minder budget over voor een machine maar goed, die kan ik later vernieuwen.

Qua 'koffiegedrag' ga is de verdeling espresso/melkspul 90/10. Dus zou een simpele single boiler misschien een - tijdelijke - optie kunnen zijn. Is er iets leuks SB te krijgen voor een 250 euro denken jullie?
Isomac Millennium, Quamar M80e


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron