Iedreen zoekt op zijn eigen manier zijn dingen uit.
Ik heb er geen school in gehad en ja ik kom uit de handel.
Maar niet in de koffie spullen, maar wel handig als ervaring.
Het gaat hier om een uit de hand gelopen hobby waar ik op mijn manier een weg in zoek.
Toch wel vreemd om een clubje te vormen, omdat iemand zijn manier of beleving wil posten.
Maar als mijn manier not done is zul je van mij geen last meer hebben. Ga ik wel ergens een cursus doen.
En als jij mij iets aanbied, waarom niet in een post wordt toch wel vaker gedaan? Dus ik denk jij doet daar handel in. Maar dat kan ik zelf ook.
En als iemand een mening vormt in dit geval over de horeca, mag ik daar in een post dan niks over zeggen.
Het is dus eigenlijk geen echt forum, maar een gestuurd geheel. Vreemd.
Re: Waarom een Bezzera Strega es en geen Londinium..
22"Het is net alsof je jezelf van de domme houd om iedereen een beetje te kakken te zetten, ook daar is onderling via diverse PM verkeer al links en rechts enige verhandeling over geweest".
Ik blijf het een bijzondere regel vinden.
Ik moei me niet in discussies die over smaak gaan. Behalve die van de horeca,maar wat gaat daar fout?
Ik start mijn eigen topics.
Ik heb geen verstand van smaak behalve wat ik kan proeven. Ik kan wel lezen dat je om bepaalde resultaten te halen bepaalde spullen nodig hebt.
Ik zie en zag verschillen in de diverse discussies die over smaak gaan en niemand kan het voor mij begrijpelijk vernoemen. Dus ik dacht kan je het niet verdelen in iets wat je kan benoemen. We hebben ook sterren restaurants en die gaan ook over smaak.
En dan heb je nog scae 1 en 2. Hoe moet ik als leek in smaak daar dan iets van maken.
Ik ben licht autistisch. Het moet bij mij in de juiste volgorde.
Dus....alle mensen die op een bepaald niveau zitten hebben bepaalde spullen en als ik die ook heb kan ik gaan oefenen, met het boekje erbij en dan hopen dat ik ook al die toontjes kan proeven. Want dat is de uitdaging.
En hoe ik aan mijn spullen kom is toch niet belangrijk. Ik mix het niet met het forum, dus waar gaat het fout?
En nogmaals, als mijn manier van posten verkeerd is, stuur me een PM en ik ben weg!
En om op jouw machine terug te komen. Zo een stond op mijn lijstje, maar mijn vrouw denkt daar anders over.
Ik blijf het een bijzondere regel vinden.
Ik moei me niet in discussies die over smaak gaan. Behalve die van de horeca,maar wat gaat daar fout?
Ik start mijn eigen topics.
Ik heb geen verstand van smaak behalve wat ik kan proeven. Ik kan wel lezen dat je om bepaalde resultaten te halen bepaalde spullen nodig hebt.
Ik zie en zag verschillen in de diverse discussies die over smaak gaan en niemand kan het voor mij begrijpelijk vernoemen. Dus ik dacht kan je het niet verdelen in iets wat je kan benoemen. We hebben ook sterren restaurants en die gaan ook over smaak.
En dan heb je nog scae 1 en 2. Hoe moet ik als leek in smaak daar dan iets van maken.
Ik ben licht autistisch. Het moet bij mij in de juiste volgorde.
Dus....alle mensen die op een bepaald niveau zitten hebben bepaalde spullen en als ik die ook heb kan ik gaan oefenen, met het boekje erbij en dan hopen dat ik ook al die toontjes kan proeven. Want dat is de uitdaging.
En hoe ik aan mijn spullen kom is toch niet belangrijk. Ik mix het niet met het forum, dus waar gaat het fout?
En nogmaals, als mijn manier van posten verkeerd is, stuur me een PM en ik ben weg!
En om op jouw machine terug te komen. Zo een stond op mijn lijstje, maar mijn vrouw denkt daar anders over.
23Vraag is ook hoeveel ruimte je hebt. De Bezzera is rond de 44cm diep en de Londinium is 55cm diep. Beide zijn met een veer en deze moet je zeker niet laten schieten want dat geeft een grote klap. Een lever met veer kost wel wat meer moeite en moet je goed bij de les blijven. Verder denk ik dat beide erg goed zijn. Over de Londinium heb ik wel gelezen dat hij redelijk foolproof is maar wel wat meer tijd nodig heeft om na een shot zijn druk af te bouwen om het portafilter eruit te kunnen halen. Deze informatie komt allemaal uit het topic op Home-barista.
Als je echt veel informatie wilt zou je daar de topics over zowel de Londinium als de Strega helemaal door moeten lezen.
Als je echt veel informatie wilt zou je daar de topics over zowel de Londinium als de Strega helemaal door moeten lezen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
24Ik ben even afwezig geweest, maar laten we deze discussie inderdaad niet persoonlijk maken. Als er iets niet klopt aan de aannames van Knutselbob, laten we dan uitleggen wàt er niet aan klopt.
Persoonlijk heb ik de indruk dat die Cellini niet goed werkte, en dat er vervolgens een aantal verkeerde veronderstellingen zijn gedaan.
Dat een HX een hersteltijd nodig heeft klopt wel. Wil je dat niet, dan loopt hij al snel te heet als je hem niet gebruikt. Daar komt dus ook weer dat verschil in gebruik bij kijken tussen een thuismachine en een horecabak.
Maar te weinig stoom? Ja, inderdaad ook daar weer de horecabak die enorme hoeveelheden kan produceren, en de thuismachine die het wat bescheidener doet. Maar mijn eigen dingetje blijft toch mooi op 0.8 bar overdruk tijdens het stomen. Er zit ook een mooi verband tussen lagere druk=meer stoom hè? Dus ook de thuismachine moet gewoon een literkan heet kunnen krijgen. Nu denk ik dat een .075liter wat fijner en sneller werkt, maar toch. Dan doe je het simpel in 2x nietwaar?
Persoonlijk heb ik de indruk dat die Cellini niet goed werkte, en dat er vervolgens een aantal verkeerde veronderstellingen zijn gedaan.
Dat een HX een hersteltijd nodig heeft klopt wel. Wil je dat niet, dan loopt hij al snel te heet als je hem niet gebruikt. Daar komt dus ook weer dat verschil in gebruik bij kijken tussen een thuismachine en een horecabak.
Maar te weinig stoom? Ja, inderdaad ook daar weer de horecabak die enorme hoeveelheden kan produceren, en de thuismachine die het wat bescheidener doet. Maar mijn eigen dingetje blijft toch mooi op 0.8 bar overdruk tijdens het stomen. Er zit ook een mooi verband tussen lagere druk=meer stoom hè? Dus ook de thuismachine moet gewoon een literkan heet kunnen krijgen. Nu denk ik dat een .075liter wat fijner en sneller werkt, maar toch. Dan doe je het simpel in 2x nietwaar?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
25Ik zou zeggen waarom geen Londinium ?
Mooie groep zit daar op.Mooier dan op een Strega.Daarentegen is een Strega weer een HX en een Londinium een open syphon dipper.
Ik denk dat beide machines voor- en nadelen hebben.
Keuzes Knutselbob.Keuzes.
Mooie groep zit daar op.Mooier dan op een Strega.Daarentegen is een Strega weer een HX en een Londinium een open syphon dipper.
Ik denk dat beide machines voor- en nadelen hebben.
Keuzes Knutselbob.Keuzes.