Iemand bekend met nutating tamp?

1
In mijn zoektocht naar een mooie gelijkmatige extractie (met naked portafilter) stuit ik vanavond op Home-Barista op iets dat heet nutating tamp. Hierbij wordt er na het malen in het filterbakje niet gladgestreken maar direct de tamper geplaatst en met weinig druk de tamper rondgedraaid/rondgewiebeld en vervolgens recht naar beneden getampt.
Mijn omschrijving hierboven leest een beetje raar. Voor meer verwijs ik naar Home-Barista. http://www.home-barista.com/tips/nutati ... 25-30.html

Zoeken op Koffiepraat levert niet veel op en het lijkt of deze techniek door de mensen hier niet wordt gebruikt. Of dat deze hier nooit beschreven is.

Heeft iemand ervaringen met de nutating tamp? Ik ga het eens proberen en zal mijn ervaringen hier z.s.m. posten.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

Re: Iemand bekend met nutating tamp?

2
Volgens mij is dat nog een relict uit 2008? Ik vind het teveel gedoe en vind dat je sneller de kans loopt om de, toch al enigszins aangestampte, puck te breken.
Ik heb het wel eens eventjes geprobeerd, maar heb het al snel losgelaten. Het leverde mij niets goeds op, in elk geval.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Het is inderdaad al een ouder artikel en het zou best wel eens een kortstondige rage geweest kunnen zijn. Toch ben ik benieuwd of het werkt. Niet in de laatste plaats omdat veel van mijn espresso's die ik met de gewone dubbele uitloop maak prima van smaak zijn, maar die met de naked nog wel wat te wensen over laten. Niet eens qua smaak, maar met name de uitloop. De achterwand van mijn machine zit behoorlijk onder en de rand van mijn espressokopje is extreem bespikkeld met koffie.

4
Had je al een weegschaaltje? Dan kun je iedere keer dezelfde hoeveelheid doseren op tiende's nauwkeurig. En als je wat meer aandacht besteed aan het inklinken en het gelijkmatig verdelen van de koffie in de basket moet het wel goed komen met de naked. Gebruik je vst bakjes of standaard bakjes? Bij de vst bakjes komt het nog wat nauwer.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
Weegschaaltje heb ik en ik weeg na het malen. En ik gebruik een 17 grams VST. Mijn techniek laat nog wel wat te wensen over, vandaar de de naked nog niet erg best gaat.
Buiten het perfectioneren van mijn huidige techniek vind ik het ook leuk om andere technieken of maniertjes uit te proberen. WDT is er zo een. Die gebruik ik nu en die geeft een iets beter resultaat bij de naked, maar die is nog verre van acceptabel.

6
Ik heb dat gelijkmatig aanstrijken altijd al een rare bezigheid gevonden en doe al jaar en dag de tamper recht op de losse massa en breng deze naar beneden met een lichte druk, als je voelt dat deze iets uit het lood staat even een beetje geforceerd naar beneden drukken en voila, klaar zonder al teveel druk te zetten je kan desnoods de tamper vergeten en deze beweging alleen met de muis van je hand uitvoeren, eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik tegenwoordig weer een concave tamper heb en je handen hoef je niet na elke keer af te spoelen want er bleef wel een beetje koffie aan je handmuis hangen.

Gewoon doen!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
Toch ben ik benieuwd of het werkt. Niet in de laatste plaats omdat veel van mijn espresso's die ik met de gewone dubbele uitloop maak prima van smaak zijn, maar die met de naked nog wel wat te wensen over laten.
Maar je realiseert je toch wel dat, mits je hetzelfde filter gebruikt, er helemaal niets verandert aan de extractie bij een Naked vs een uitloop? Het is alleen maar dat de al gezette espresso een ander traject aflegd: rechtstreeks uit het filter naar beneden, of via de onderkant van je pf en dan via de kanaaltjes. Verder verandert er technisch gezien niets.

Een Naked laat je zien wat bij een normaal pf verborgen blijft, en omdat het niet via de pf meer gaat is de crema wat anders van structuur, maar dat is het dan ook. De smaak of kwaliteit van je extractie zal niet veranderen. Als je wat verkeerd ziet gaan bij een Naked zal je dat dus hoogstwaarschijnlijk ook verkeerd doen bij een normaal pf.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder