Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Gebruikersavatar
Sanderman
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 19:59
Locatie: 4641

Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Sanderman » vr 08 mar 2013, 21:37

De verbouwde Fiorenzato T80 molen is wel fijn om mee te werken. Maalgraad afstemmen gaat erg soepel, de molen is ook altijd goed verzorgd geweest zo te zien. Heb geen last van klonten of troep. Bij een dubbele vulling begint het wel wat te kleven en opstropen in de trechter. Met een tikje valt alles echter netjes in het filter.

Afbeelding

De Rocket is uitgepakt en neergezet. Zelfs een flink lange slang voor aansluiting op de waterleiding is meegeleverd in de doos. Goed en degelijk verpakt.
De materialen zijn in orde, de afwerking laat wel iets te wensen over, zou haast zeggen typisch Italiaans. Heb verschillende Ducati’s gereden en kan vanuit die ervaring bevestigen dat de puntjes op de i nog wel eens wat uit het lood willen staan of ontbreken. Heb mij er echter nooit zo aan gestoord omdat het wel op te lossen is. (op het dashboard van een Multistrada na dan. De derde bleek ook gewoon niet waterdicht wat dan weer lastig is bij motorfietsen in Nederland)

Bij de Rocket is de driptray niet helemaal vlak en ligt daardoor niet goed op de geleiding. Plus de plug onder de driptray blijkt te lekken.
Driptray is gelukkig vrij gemakkelijk weer in de juiste vorm te krijgen en een iets grotere o-ring dan oorspronkelijk verhelpt de lekkage.
Dan zit het bordje met de type aanduiding een heel klein beetje scheef, stoort verder niet. De meting van de pompdruk zit ook wat uit het lood.

De machine moet toch maar eens open om te kijken wat er allemaal intern netter kan. Er rammelt iets goed als de pomp aanspringt en dat is natuurlijk zonde als je meer geld uitgeeft om een stille machine te krijgen. Het geeft zelfs zo’n vibratie door dat het kopje niet blijft staan onder de uitloop.

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt een stalen plaatje te zijn dat met wat puntlassen bevestigd is. Eentje vergeten zo te zien. Het is van het waterreservoir wat toch niet gebruikt wordt. Alles eruit, en gelijk flink wat isolatie extra aangebracht rond de boiler. Het RVS plaatwerk van de machine wordt overal goed heet. Dat lijkt mij niet nodig.

Afbeelding

Ik vind het niet erg om de boel uit elkaar te halen en alles eens goed te bekijken. Aan de andere kant is het wel vreemd dat een machine in deze prijsklasse zulke afwijkingen vertoond. Daar zal mogelijk een gedeelte van het prijsverschil met een ECM aan te danken zijn.

Dan waar het om gaat. Koffie maken!

Machine aan en….. wachten. Zeker 40 minuten duurt het voordat de meting die ik erop geplaatst heb bij de 92°C komt. Na isolatie is er overigens 10 minuten van deze tijd afgegaan. Het lukt vrijwel direct om voor mij werkelijk heerlijke shots te maken. Ondanks dat er nog geen consistentie is smaakt het allemaal goed en ziet het er mooi uit. Nog erg aan het spelen natuurlijk met maalgraad en tampen. Regelmatig spuit er een klein straaltje koffie zo maar ergens heen.



De puc blijft ook erg nat. De bonen die ik gebruik worden nog steeds gekocht bij Crusio in Bergen-op-zoom. De volgende lading bestel ik ergens via het net. Genoeg tips hier op het forum te vinden.

In het dubbele filterbakje lukt het (natuurlijk) niet goed om één shot met 7-9 gram koffie te maken. Daarom in eerste instantie met het kleine filter aan het proberen. Tampen is dan echt erg lastig door de toelopende vorm. Met een 41mm tamper en zelf gefabriceerde opvulring is dit wel verbeterd.

Afbeelding

Omdat ik (en vooral een kundige collega) toch aan het spelen was met metaal heb ik ook maar een 48mm setje laten draaien voor in het enkele filter. Dit setje geeft echter veel hoge druk koffie straaltjes naar alle kanten (zie ook filmpje).

Er wordt op het forum wel eens afgeraden om het enkele bakje te gebruiken. Ik merk inderdaad dat het dubbele bakje een stuk makkelijker werkt. Maar om nu iedere keer één van de twee shots weg te gooien.

Melk opschuimen is ook nog een uitdaging. Dit lukt gewoon nog niet. Alle vertrouwen dat het wel goed komt en ik ook latte-art foto’s ga plaatsen. Zal nog niet deze week zijn denk ik zo.
Al met al is het erg verslavend om zo bezig te zijn met koffie!
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80
La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor @3aan » vr 08 mar 2013, 22:11

Ik vind die sportprijs helemaal top! als het geen eerste is dan toch wel de tweede prijs,
heb je daarvoor nog hier of daar inspiratie voor opgedaan?

Tamper is ook mooi.

Inderdaad gebruik ik geen enkel filtertje en kies voor 1 maling weg te laten lopen, jouw enkele maling moet je aanpassen aan het enkele filter, ietsje grover malen.

Adriaan
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Spironski » za 09 mar 2013, 04:57

Goed te lezen dat je zo tevreden bent met je koffie en dat het leuk vind om te doen. Als ik die doorloop zie denk ik dat er nog wel één en ander te verbeteren valt... Eerst maar eens echt verse bonen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Sanderman
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 19:59
Locatie: 4641

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Sanderman » za 09 mar 2013, 07:37

Verse bonen zijn besteld bij Cafetto, dan kunnen we volgende week eens het verschil zien.
Mogelijk kom ik vanmiddag nog bij Crusio, dan ga ik die toch eens aan de tand voelen over hun branddata.
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80

La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor bobbee » za 09 mar 2013, 07:49

Dat ziet er allemaal mooi uit en ook die tamper! Ik blijf de rocket ook prachtig vinden.
Helemaal super dat je nog geen verse bonen hebt gebruikt. Dan krijgen we binnenkort weer zo een fijne reactie over hoe verbaasd je zult zijn van het resultaat en de smaak als je ze wel hebt! Ik kan niet wachten.... ;-)

Ps; ik lees dat je een lange slang voor de vaste water aansluiting hebt gebruikt. Heb je er ook een waterfilter tussen gezet? Belangrijk voor de levensduur van je rocket!
Laatst gewijzigd door bobbee op za 09 mar 2013, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Sanderman
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 19:59
Locatie: 4641

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor Sanderman » za 09 mar 2013, 09:03

Een aantal jaar geleden hebben we een ontharder geplaatst die heel het huis prettig zacht water geeft.

Afbeelding

De waterkoker, een mooie maatgever voor de hoeveelheid kalkaanslag, heeft sindsdien geen ontkalkbeurt meer nodig gehad.

De mooie trofee constructie is overigens door de vorige eigenaar, Kilo op dit forum, gemaakt. De enige trofee die ik krijg voor snelle prestaties komt binnen via het CJIB...
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80

La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor cremalover » za 09 mar 2013, 09:31

Zelfs een Ducati kan te snel.Ook al rammelen de kleppen in je oren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor eleonardo » za 09 mar 2013, 10:08

Leuk verslag, Sanderman!
Idd verse bonen gebruiken, anders ben je nog geen stap verder.
En melk opschuimen is gewoon kwestie van paar keer doen. Na 20 x had ik 't opeens door.
Zelfs een Ducati kan te snel.Ook al rammelen de kleppen in je oren. :mrgreen:
Maar die vallen dan ook al rijdend uit elkaar :twisted:
Carpe diem, bitx!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor @3aan » za 09 mar 2013, 11:52

Een aantal jaar geleden hebben we een ontharder geplaatst die heel het huis prettig zacht water geeft.

Afbeelding

De waterkoker, een mooie maatgever voor de hoeveelheid kalkaanslag, heeft sindsdien geen ontkalkbeurt meer nodig gehad.

De mooie trofee constructie is overigens door de vorige eigenaar, Kilo op dit forum, gemaakt. De enige trofee die ik krijg voor snelle prestaties komt binnen via het CJIB...
Zo'n Totaal ontharder is toch minder geschikt voor koffie of er moet een bypass regeling op zitten, voor de smaak heb je dat echt nodig!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Eerste ervaringen Rocket Cellini icm T80

Berichtdoor kilo » za 09 mar 2013, 16:53

Als ik het filmpje zo zie loopt het een kops filtertje te snel door. Bij mijn Cellini vul ik het een kops filter Geheel met maalsel, net als het twee kopsfilter en tamp gewoon met 58 mm tamper. Niks maling aanpassen. Dan krijg ik een goede extractie. De spuitertjes die je ziet kunnen ook veroorzaakt zijn door klontjes in het maalsel. Die klontjes moet je breken met een dun staafje... De gelijke " distributie" van het maalsel in het filterbakje is belangrijk..
Die sportprijs was de eerste.. Afgezaagde hopper geïnspireerd door Adriaan...
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron