stille volautomaat

henrihenry
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 mar 2013, 13:41

stille volautomaat

Berichtdoor henrihenry » za 16 mar 2013, 14:38

zijn er ook stille volautomaten of is onze machine een uitzondering? we hebben nu een (voordat het philips was) saeco odea go en dat ding maakt een behoorlijke herrie, zowel met malen als de waterpomp. die kan je smorgens vroeg niet gebruiken, de buren denken soms dat we aan het boren zijn naar olie.

:D

nu krijg ik de indruk dat als de bonen goed zijn dat ie iets stiller wordt, de doorloop snelheid van de koffie is snel (minder dan 15sec voor 40ml espresso) en is vrij kieskeurig bij de maal afstelling, te fijn en hij loopt vast en stand hoger en het is weer te waterig of de crema is te licht, dat is zo met de meeste bonen, alleen illy bonen geven goed resultaat, maar alleen als het bonenblik minder dan een week open is, daarna gaat het hard bergafwaarts.

wat zijn momenteel de nieuwste trends qua stillere behuizing, waterpompen en molens. zijn er losse onderdelen zoals een betere ulka pomp. ik heb me ooit eens laten vertellen dat je ook de bedrading kan aanpassen waardoor die minder voltage krijgt en dus langerzamer en ook stiller is ?

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: stille volautomaat

Berichtdoor @3aan » za 16 mar 2013, 16:13

Die dunnere bedrading lijkt me een goede oplossing!
Een rotatiepomp wellicht? zal waarschijnlijk niet passen of misschien extern?!
Misschien een losse koffiemolen ernaast zetten, een M.K. K30 is redelijk stil. ;)
Zachter water gebruiken, dat scheelt met het geluid, schuurt een stuk minder. 8-)








Het is nog niet eens 1-4 :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: stille volautomaat

Berichtdoor R&B » za 16 mar 2013, 16:28

Afhankelijk van het model volautomaat zijn er idd wel stillere componenten verkrijgbaar, dat zou je kunnen proberen. Dunnere bedrading lijkt me geen goed idee, wat wil je daarmee bereiken?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Arie19
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 25 feb 2011, 00:51

Re: stille volautomaat

Berichtdoor Arie19 » za 16 mar 2013, 17:25

Dunnere bedrading, mmmm misschien kan je hem dan gelijk als broodrooster gebruiken ;) ;)
Niet doen man, als het tegenzit gaat hij mooi de hens in en dan???
Loop eens bij een koffiezaak naar binnen en ga eens luisteren en proeven, dat lijkt me beter dan klooien met de bedrading.

Arie.

henrihenry
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 mar 2013, 13:41

Re: stille volautomaat

Berichtdoor henrihenry » za 16 mar 2013, 17:39

de motor van de molen (en mogelijk ook de pomp) werken net zoals het principe van simpele modelspoor, hoe meer voltage je er opzet hoe sneller / harder ze pompen, natuurlijk in een veilige bandbreedte, maar dat werdt me toen verteld dat de motor tussen 3 en 5 volt werken en dat saeco daar al bedrading voor heeft liggen in de machine, als je de juiste combinatie aansluiting krijg je een andere voltage.

geen idee of dat verhaal ook klopt. feit is dat ook onze odea waterpomp 2x zoveel lawaai maakt als een senseo, dat zijn toch dezelfde soort pompen ?

bij nespresso hoor je de pomp in het begin, maar zodra de druk is opgebouwd wordt die stiller, als ik de odea zo instel loopt ie vast want dan is de maling weer te fijn. komtom het is een bak ellende qua geluid.

heeft er iemand ervaring met het isoleren van geluid bij volautomaten of koffiemolens?. bijvoorbeeld door de binnenkant of bepaalde onderdelen te voorzien van bijvoorbeeld (computer) demp-matten.

zou dat veel reductie opleveren ?

zitten er nog nieuwere technieken aan te komen, want volgens mij wordt er niet echt veel ontwikkeld.

Gebruikersavatar
Sanderman
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 19:59
Locatie: 4641

Re: stille volautomaat

Berichtdoor Sanderman » za 16 mar 2013, 22:22

Mijn vrouw had mij bijna verbannen naar de schuur met de Saeco. Ook een oplossing...

Vindt het overigens wat vreemd dat de machine het water niet door de koffie krijgt als je te fijn maalt. Mijn ervaring is dat de molen bij lange na niet zo fijn kan malen dat er geen koffie meer doorkomt.

Is er niet iets anders aan de hand?
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80
La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: stille volautomaat

Berichtdoor Spironski » zo 17 mar 2013, 03:11

Hier een draadje over geluidsisolatie (vooral de latere bladzijden): KLIK!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

henrihenry
Berichten: 6
Lid geworden op: za 16 mar 2013, 13:41

Re: stille volautomaat

Berichtdoor henrihenry » zo 24 mar 2013, 18:42

Vindt het overigens wat vreemd dat de machine het water niet door de koffie krijgt als je te fijn maalt. Mijn ervaring is dat de molen bij lange na niet zo fijn kan malen dat er geen koffie meer doorkomt.

Is er niet iets anders aan de hand?
mijn saeco odea go heb ik zo instelt dat deze fijnere espresso kan malen. de gewone standen waren veel te grof en gaven dan vaak erg snelle doorlooptijden.

officieel kan de molen in 3 standen, maar als je de bonenhouder los schroeft en het zwarte stelradje weer terug zet naar de grootste boon, kun je opnieuw 3 standen lager malen (of viseversa als deze verzet naar een kleinste boon), want de molen zelf is net als bijvoorbeeld een solis scala onbeperk traploos instelbaar, pas wel op dat je dat niet te vaak doet, want deze molen is niet (zoals de scala) voorzien van een beveiliging die beschermt tegen te fijne standen.

ligt ook aan de boon. volautomaten zijn erg kieskeurig welke type boon ze willen. tot nu is het me alleen met illy gelukt om dichtbij de 20seconden, goede crema, boterzacht lekkere bakkie te komen.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten