Limoncello

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Limoncello

Berichtdoor Joep » do 29 nov 2012, 14:28

Ik zou zeggen roeren en bottelen. Misschien daarna nog even een weekje tot rust laten komen, maar daar heb ik niet genoeg verstand van of dat nodig is..
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Limoncello

Berichtdoor @3aan » do 29 nov 2012, 17:23

Roeren en borrelen klinkt beter. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Paultjuh
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 03 feb 2012, 22:14

Re: Limoncello

Berichtdoor Paultjuh » vr 30 nov 2012, 01:28

Zou niet meteen een hele liter erbij gooien maar opbouwen, erbij kan altijd nog ;)
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

GCB12
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 nov 2012, 10:32

Re: Limoncello

Berichtdoor GCB12 » vr 30 nov 2012, 13:09

Ik heb er tot nu toe 700ml water bijgevoegd. Eerst gekookt en laten afkoelen natuurlijk. Geroerd, gebottled en het ligt weer in de vriezer. Ben benieuwd!

Inderdaad: erbij kan altijd nog, vandaar eerst maar eens 700.

Mijn dank is groot!

Gebruikersavatar
CoffeeMonster
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 12:16

Re: Limoncello

Berichtdoor CoffeeMonster » di 02 apr 2013, 10:09

Hee, wat een leuk idee. Wist niet dat je dat zo makkelijk zelf kan maken.
Er gaat niks boven een lekker bakkie!

Gebruikersavatar
MarcoVenezia
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 09:52

Re: Limoncello

Berichtdoor MarcoVenezia » wo 03 apr 2013, 13:48

leuk verhaal, deze blijf ik ook even volgen!

GCB12
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 09 nov 2012, 10:32

Re: Limoncello

Berichtdoor GCB12 » wo 03 apr 2013, 14:09

Ah, ik zie dat ik helemaal ben vergeten te updaten.

Nadat ik de laatste 700ml (gekookt en weer afgekoeld) water heb toegevoegd heb ik er niets meer aan gedaan.

Resultaat: overheerlijke Limoncello die op perfecte sterkte was (check de foto: http://instagram.com/p/SphziVyqoP/). Iedereen die ik heb laten proeven (zelfs mijn Napolitaanse moeder) was meer dan enthousiast.

Helaas is alles nu alweer op... Ik ga binnenkort weer nieuwe maken, maar het is even wachten op de juiste citroenen bij de groenteman.

Belangrijke dingen die ik geleerd heb:
1.Suikerwater niet te lang laten inkoken. Dan verdampt er teveel water en moet je later weer bijvoegen om juiste alcohol percentage te krijgen
2. Je kan de limoncello dus zo sterk maken als je zelf wilt. Gewoon gekookt (en weer afgekoeld) water bijvoegen, roeren en bottlen.
3. Ik heb de limoncello gefilterd door een dubbelgevouwen theedoek te plaatsen in zo'n ijzeren vergiet (met fijne/kleine gaatjes) en dat ging prima.

Hieronder het gebruikte recept.

LIMONCELLO

Volgens origineel Italiaans recept.
Ingrediënten:
1L alcohol 95%
10 biologische onbespoten citroenen (deze zijn meestal half geel en half groenig).
1.2KG suiker
1.5L water

De alcohol is in NL niet te krijgen voor een normale prijs (70€ p/L). In Italië kost een fles iets van 14€. Je kan het ook kopen in Duitsland en België.

Stappenplan:
1. citroenen wassen en schillen met een dunschiller. Zorg dat je alleen de schil hebt zonder het witte gedeelte aan de binnenkant.
2. neem 750ml alcohol en voeg daarbij de kleingesneden stukjes citroenschil. Hermetisch afsluiten en voor een hele maand wegzetten op een donkere plek. Af en toe even omschudden.
3. na een maand ga je het suikerwater maken. Neem een pan en voeg de suiker en het water toe. Na 7-10min op een hoog vuur moet de suiker opgelost zijn en kan je het vuur uitzetten. Af laten koelen. Als je het te lang laat koken dan wordt het te stroperig en laat je alle water verdampen. Dit zal resulteren in een sterkere limoncello.
4. na het afkoelen kan je het suikerwater en de alcohol met de schillen samenvoegen in een grotere pot/fles. Voeg nu ook de rest van de alcohol toe (250ml). Dit laat je ook voor zeker 3-4 weken staan op een donkere plek.
5. na 3-4 weken moet je de limoncello eerst filteren (filterdoek bijvoorbeeld) voordat je de limoncello kan bottelen in schoongespoelde flessen.
6. zet de flessen in de vriezer evenals een paar glaasjes. Enjoy!

Met 1L alcohol zal je ongeveer 3L limoncello moeten kunnen maken. Dan heb je een limoncello van zo'n 33% afhankelijk van hoeveel water je toevoegt en hoe lang je het suikerwater laat inkoken.

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Limoncello

Berichtdoor Joep » wo 03 apr 2013, 17:09

Over 2 weken gaan m'n ouders naar Toscane en nemen ze voor mij drie flessen mee terug :)
Ik ga voor Limoncello, en ga ook proberen met grapefruitschil en sinaasappelschil drankjes te maken.

Dit keer wél op tijd voor de zomer.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
MarcoVenezia
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 09:52

Re: Limoncello

Berichtdoor MarcoVenezia » ma 29 apr 2013, 22:12

Mijn eerste batch moet over 3 weken klaar zijn...
Ik houd jullie op de hoogte ;)

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Limoncello

Berichtdoor Joep » di 30 apr 2013, 13:15

Mijn ouders komen over een paar dagen terug uit Florence dus ik kan ook weer aan de slag :D
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron