Dalla Corte mini aanpassingen

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor bvds » vr 12 apr 2013, 11:53

Ik vond weer eens een goede reden om naar Hoogersmilde te karren. Mijn nieuw verworven Dalla Corte ging mee voor een kleine make over. Wat heb ik gedaan d.w.z. heeft Peter gedaan in aanwezigheid van mij? Op de eerste plaats heb ik de EX5 pomp vervangen door een EX4 pomp. Deze zou volgende Kaffee-netz.de een stuk stiller zijn en een zachtere drukopbouw hebben. Daarna heb ik (lees dus weer Peter) er een membraandemper alias expansievat van quickmill opgezet. Deze dempt de trillingen van de vibratiepomp met de belofte van minder resonantiegeluiden en een stabielere druk. Verder heb ik de Fluid-o-Tech OPV vervangen door een exemplaar van Peter. Enerzijds omdat die Fluid-o-Tech een irritant fluitsignaal produceerde en om ruimte en een handigere hoek te creëren voor de membraandemper. Resultaat: Ik heb nu een idioot stille machine zonder ook maar een spoor van vibraties en resonantiegeluiden. Ook het fluitje is weg. En de drukopbouw is inderdaad trager, scheelt een seconde of drie. Operatie geslaagd dus.

Afbeelding
Afbeelding

Het was me thuis opgevallen dat het water in de container erg heet werd d.w.z. >40 graden na een paar uur. Als apotheker kan ik dat uit microbiologisch oogpunt niet zo waarderen. Het probleem lag volgens Peter aan het metalen dekplaatje boven de stoomboiler. Hierdoor kan de warmte aan de bovenkant van de machine niet ontsnappen en blijft dus binnen. De container zit rechts naast de stoomboiler en vangt veel van de warmte op. Helemaal omdat er wel ventilatie openingen zijn in de afscheiding tussen de boiler en container. Dus daar ging het mes in. Een deel van de dekplaat is er afgesneden. Het restant dekt nog mooi de pressostaat en SSR af. Netjes veilen en een keurige stripjes er op en klaar is kees. Peter heeft oog voor detail. Omdat er aan de onderkant van de machine veel ventilatie ruimte zit kan de hitte er nu beter uit door het schoorsteen effect. Resultaat een koelere machine en koeler water. Scheelt een dikke 10 graden en als het goed is beter voor de elektronica als bonus. Wederom mission completed.

Afbeelding
Afbeelding

De laatste ingreep betrof het boren van een gat in de vulopening van de container. Het gat was zo klein dat er geen kalkfilter door heen kon. Na wat boren en veilen kan ik nu weer een kalkfilter aan de aanvoerslang koppelen. Vind ik persoonlijk handiger dan de Brita kan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na hard toekijken kon ik eindelijk mijn handjes uit de mouwen steken...

Afbeelding

Peter dank voor je hulp wederom en de gezellige dag. Corina dank voor de lekkere tosti's!
Laatst gewijzigd door bvds op vr 12 apr 2013, 13:28, 8 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor fransg » vr 12 apr 2013, 11:59

Leuk!! Komen d'r nog plaatjes bij?

PS Oh ik zie dat je ze inmiddels hebt geplaatst, gaaf dank!! Ik krijg meteen zin om ook weer met een machine die kant op te sjezen ;-)
Laatst gewijzigd door fransg op vr 12 apr 2013, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor bvds » vr 12 apr 2013, 12:12

ja zeker ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

ejgroene
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 23:29

Re: Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor ejgroene » ma 12 mei 2014, 21:58

bvds, waar kan je het benodigde t-stukje krijgen? Ik wil een demper om mijn Brewtus IV zetten, en dan heb ik ook zo'n t-stukje uit jouw foto nodig. Ik kan niets vinden online; ik zal wel niet de juiste termen gebruiken ben ik bang.

ejgroene
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 23:29

Re: Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor ejgroene » do 15 mei 2014, 18:59

Als je zoekt op fittingen van bijvoorbeeld Festo maat 1/8" binnendraad/buitendraad kom je een stuk verder.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor R&B » do 15 mei 2014, 19:09

Ziet er mooi uit! :)
Het was me thuis opgevallen dat het water in de container erg heet werd d.w.z. >40 graden na een paar uur. Als apotheker kan ik dat uit microbiologisch oogpunt niet zo waarderen. Scheelt een dikke 10 graden
Wat was de temperatuur voor de ingreep en na?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

ejgroene
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 23:29

Re: Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor ejgroene » do 15 mei 2014, 22:25

Een goed aandachtspunt! Een reden te meer om de boiler goed te isoleren.

Ik drinkt espresso en cappuccino op z'n Italiaans: staand en direct drinkbaar. Dan zijn voorverwarmde kopjes niet nodig.

Vandaag de platen metaal allemaal voorzien van dempingsmateriaal. Ongelofelijk wat een verschil in geluid. En dan zit de membraandemper er nog niet eens in.

ejgroene
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 23:29

Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor ejgroene » zo 18 mei 2014, 17:34

Zojuist mijn Brewtus voetjes vervangen door een dubbele laag ReguFoam van de acoustiekwinkel. Wat een verschil wederom! En op een hardstenen aanrecht!

Nu nog de vibratiedemper en de thermische isolatie.

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor Wedj » zo 18 mei 2014, 17:57

Ik drinkt espresso en cappuccino op z'n Italiaans: staand en direct drinkbaar. Dan zijn voorverwarmde kopjes niet nodig.
.
Doe ik ook en toch zijn mijn kopjes verwarmd. :D
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: Dalla Corte mini aanpassingen

Berichtdoor Thomaserati » di 20 mei 2014, 13:58

Een goed aandachtspunt! Een reden te meer om de boiler goed te isoleren.

Ik drinkt espresso en cappuccino op z'n Italiaans: staand en direct drinkbaar. Dan zijn voorverwarmde kopjes niet nodig.

Vandaag de platen metaal allemaal voorzien van dempingsmateriaal. Ongelofelijk wat een verschil in geluid. En dan zit de membraandemper er nog niet eens in.

Welk materiaal heb je hiervoor gebruikt? Is misschien niet helemaal het topic ervoor dus mag ook per pb. Of een eigen topic met foto's, is natuurlijk het leukste 8-)
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron