Nou, sinds een week zijn we geïnstalleerd, zie de foto.
De 820 is gekocht bij DR Trading in Utrecht, waarvan ik direct al geen spijt had: gisteren nog even terug geweest omdat ik niet tevreden was met de stoomprestaties - hij lekte wat terug via de retour en filterkop. Na vervangen van het stoom/waterventiel en nadere revisie van de overstort was het verholpen en hij stoomt inmiddels (voor dit apparaat, en voor mij ...) voldoende om mee te kunnen werken. Met behoud van garantie mag ik nog wat tweaken aan de potmeters in de onderkant om verder te optimaliseren en zien of ik er nog wat extra stoom uit kan krijgen.
Ze stonden wel te kijken van de combi QM820 met (nieuwe) MK Vario, maar begrepen de redenatie zoals hiervoor al genoemd.
Voor dit moment is het zo voldoende: na een week zijn we niet ontevreden met de prestaties van deze instapper, evenmin met de schuimcapaciteit en zoals te zien op de foto neemt het geen overdreven plek in op de aanrecht + (niet onbelangrijk): ik vind het leuk. Een paar dingen waar ik nog vragen over heb:
- ik weet niet of het normaal is dat het dubbele filter beter lukt dan het enkele ?
- verder heb ik een Ascaso tamper die ca. 2 á 3 mm ruimte heeft in het filter. Zou < 1 mm moeten zijn begrijp ik, hoe gevoelig is dat in het eindresultaat ?
- omdat je dit filter niet tot de rand mag vullen, lukt het nog niet echt om overal in het filter dezelfde verdeling te krijgen, dat merk je met tampen. Iemand tips ?
- kan nog een weegschaaltje gebruiken. Is iedere 0,1 mm-weegschaal die ik op het net bij de growshops tegenkom OK ?
Bonen bewaar ik in de vriezer. Hopper en voorraadbakje in de kast houd ik zo leeg mogelijk.
Wanneer we dit verder in de vingers krijgen en onze smaak zich weer verder ontwikkelt willen we misschien een stapje hoger.
Blijf wel geïnteresseerd in de Ponte Vecchio Export, vanwege de goede (smaak)recenties en omdat het zo'n leuk ding is ..... Als iemand er eentje weet die technisch redelijk OK is, aarzel niet om me ff in te seinen.
Iedereen bedankt voor de zinvolle bijdragen in deze zoektocht + de leuke sfeer op dit forum.
Groetjes,
Peter
Re: MINI MAZZER Electronic A
32Deze 1e weegschaal wordt verkocht in de webshops van het merk concept-art.
Ik meen dat hij dan 2x zoveel kost als hier:
Backlighted LCD Precision Pocket Digital Scale (500g Max/0.1g Resolution)
http://www.dealextreme.com/photogallery.dx/sku.17824
Deze heb ik zelf een werkt prima:
Portable Digital Pocket Scale - 500g/0.1g (2*AAA)
http://www.dealextreme.com/photogallery.dx/sku.52510
Ik meen dat hij dan 2x zoveel kost als hier:
Backlighted LCD Precision Pocket Digital Scale (500g Max/0.1g Resolution)
http://www.dealextreme.com/photogallery.dx/sku.17824
Deze heb ik zelf een werkt prima:
Portable Digital Pocket Scale - 500g/0.1g (2*AAA)
http://www.dealextreme.com/photogallery.dx/sku.52510
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
Re: Ondiepe apparaten
33Ik ben nu een kleine twee maanden verder en tevreden met de eerste stap + vind het ook leuk. Kijk nog wel regelmatig op het kaffee-netz want wil die PonteVecchio Export toch wel graag eens proberen. Als iemand ergens iets voorbij ziet komen ......
Nu mijn vraag: ik krijg niet echt die diepe smaak uit dit apparaat, bovendien zijn de kopjes die ik zet niet heet. Met een eenvoudig thermometertje (die bij kamertemp. netjes 20° en in kokend water 99,7° aangeeft) de temperatuur opgenomen van het water direct uit de kop, zonder filterhouder en in een vol kopje: in het kopje -> blijft in beide gevallen hangen rond de 68°.
Dit lijkt me niet OK, maar graag jullie visie/ervaring.
Indien van toepassing: hoe kom ik aan een goede thermostaat ?
BvD,
Peter
Nu mijn vraag: ik krijg niet echt die diepe smaak uit dit apparaat, bovendien zijn de kopjes die ik zet niet heet. Met een eenvoudig thermometertje (die bij kamertemp. netjes 20° en in kokend water 99,7° aangeeft) de temperatuur opgenomen van het water direct uit de kop, zonder filterhouder en in een vol kopje: in het kopje -> blijft in beide gevallen hangen rond de 68°.
Dit lijkt me niet OK, maar graag jullie visie/ervaring.
Indien van toepassing: hoe kom ik aan een goede thermostaat ?
BvD,
Peter
34Zelfs op een gebrekkige manier gemeten zou de temperatuur van het water bij de uitloop volgens mij hoger moeten zijn dan 68C. Ik heb het net even gecheckt, en als ik mijn eenvoudige kookthermometer in de waterstraal houd, krijg ik ook daadwerkelijk de juiste temperatuur te zien (94C).
Dat lijkt dan toch te duiden op een te laag afgestelde/kapotte thermostaat of thermoblock. In jouw geval lijkt me dat een kwestie van garantie?
En smaakt je koffie dan niet een beetje dun en zurig?
Dat lijkt dan toch te duiden op een te laag afgestelde/kapotte thermostaat of thermoblock. In jouw geval lijkt me dat een kwestie van garantie?
En smaakt je koffie dan niet een beetje dun en zurig?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
35P.s.: bovenstaand heb ik gemeten zonder tegendruk van het filter -> te hoge flow -> dan kan de capaciteit van het verwarmingselement de beperking zijn.
Bij 1x meting van het straaltje uit het filter mét maalsel kwam ik op ca. 74°, maar flow was ca. 2x te hoog en de meting was niet erg nauwkeurig. Wordt vervolgd - de bonen zijn op nu .....
@spironski: koffie smaakt idd te dun en mag wat ronder zijn.
Bij 1x meting van het straaltje uit het filter mét maalsel kwam ik op ca. 74°, maar flow was ca. 2x te hoog en de meting was niet erg nauwkeurig. Wordt vervolgd - de bonen zijn op nu .....
@spironski: koffie smaakt idd te dun en mag wat ronder zijn.
36Vriendinlief heeft vandaag wat bonen van AH meegenomen, biologische bonen 'puur en eerlijk', sterkte 4 ..... Misschien ligt het aan mij, maar het verschil met de casabarista en jollycaffe bonen is wel erg groot: asbakkengeur van het filter na gebruik en idem smaak in mijn mond. Dat niet meer, ... proeft zij ook. Wist niet dat het verschil zo groot was !, maar dat was jullie les 1 eigenlijk al.
Op de bijna allerfijnste maalinstelling en ca. 16g kwam ik eindelijk uit op een doorlooptijd van ca. 25-30 sec. en de temp. direct uit het filter kwam niet boven de 85°, daar kun je deze bonen dan weer goed voor gebruiken.
Is dat normaal of moet thermostaat vervangen worden ? Is idd garantie, maar het is misschien sneller om het zelf te doen als het zo gemakkelijk en goedkoop is. Waar koop je zo'n thermostaat voor een QM 820 ?
BvD,
Peter
Op de bijna allerfijnste maalinstelling en ca. 16g kwam ik eindelijk uit op een doorlooptijd van ca. 25-30 sec. en de temp. direct uit het filter kwam niet boven de 85°, daar kun je deze bonen dan weer goed voor gebruiken.
Is dat normaal of moet thermostaat vervangen worden ? Is idd garantie, maar het is misschien sneller om het zelf te doen als het zo gemakkelijk en goedkoop is. Waar koop je zo'n thermostaat voor een QM 820 ?
BvD,
Peter
37Als de koffie direct onder je portafilter 85C is lijkt me er niet zoveel aan de hand. Ik wil best geloven dat de temperatuur tussen de douche en je kopje een paar graden daalt.
Er zit waarschijnlijk nog wel een meetfout in, het maalsel zelf absorbeert wat warmte, was de pf wel voorverwarmd..., dat soort dingen.
En ja: als je bonen fout zijn zal je nooit goede koffie krijgen. Goed dat je het nu zelf aan den lijve hebt ondervonden, dan weet je tenminste zeker dat we niet alleen maar een stel hysterische navelstarende cafeïne-idioten zijn
.
Er zit waarschijnlijk nog wel een meetfout in, het maalsel zelf absorbeert wat warmte, was de pf wel voorverwarmd..., dat soort dingen.
En ja: als je bonen fout zijn zal je nooit goede koffie krijgen. Goed dat je het nu zelf aan den lijve hebt ondervonden, dan weet je tenminste zeker dat we niet alleen maar een stel hysterische navelstarende cafeïne-idioten zijn
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
38Nou, het is gelukt: sinds begin september heb ik de gewenste Ponte Vecchio (Export), met dank aan bvds die hem tweedehands aan me verkocht. Ben er blij mee en heb geen last van de technische moeilijkheden waar ik over gelezen en zorg voor had. Wat me vooral aanspreekt is het eenvoudige concept van het apparaat, in verhouding tot de kwaliteit van het brouwsel - alles wat er niet op zit gaat nooit kapot !
Samen met de Mahlkonig Vario heb ik hiermee een mooie set voor onder de EUR 1000,- waar ik voorlopig mee vooruit kan. Bonen komen van Casa Barista en (soms) Blanche Dael.
Vooral in het begin was het wennen en weet eigenlijk nog steeds niet of het nu 100% juist is wat ik doe, maar ben (over het algemeen) tevreden met het resultaat en idem zijn de gasten die ik mijn brouwsels voorzet. Dit zijn bijna altijd cappucchino's. Opmerkelijk is dat vriendinlief de voorkeur geeft aan de oude QuickMill 320, vanwege zijn 'pittiger bite'. Daar gaat de 'mooie ronde' smaak van dit apparaat .... Verder vindt zij hem makkelijker te bedienen.
Reden waarom er sindsdien twee apparaten op de aanrecht staan - ben nu zeker blij met het kleine ruimtebeslag van beiden. Soms halen we zelfs het filterapparaat nog eens uit de kast, als we 's avonds trek hebben in een ouderwets bakkie dat wat minder ´stevig´ is.
Ik zet (bijna) altijd met het dubbele portafilter met open filterhouder om te zien of het goed doorloopt. Vul het filter dan met ca. 15 á 16 gr. bonen. Kan wat meer, kan wat minder zijn, en maak dan 2 1/2 pull voor voldoende opbrengst. De puck komt er vooral bij minder vulgewicht meestal gebroken uit. Bij vulling vanaf 16 gr. blijft hij vaak heel.
Opmerkelijk vind ik het verschil tussen het eerste brouwsel nadat het apparaat met water is bijgevuld en die erna. Het eerste loopt echt minder mooi door dan de volgende. De volgende lopen vaak langzamer/rustiger en gelijkmatiger door.
Uiteraard blaas ik de valse lucht weg via het stoomkanaal en maak ik twee pulls om ook daar de lucht weg te krijgen.
Verder had ik in het begin last van:
- 'spritzen' uit het filter. Na wat zoek- en leeswerk bleek dit agv. een onregelmatige vulling en verdichting van het maalsel te komen: niet gelijkmatig afstrijken met de vinger + de tamper een beetje scheef houden bij het aandrukken. Sindsdien let ik hier goed op: het kleine filtertje vul ik in drie etappes, terwijl ik tussendoor afstrijk en het filter op de aanrecht klop voor een gelijkmatige verdichting, aan het einde tampen. Een enkele keer komt het nu nog voor, maar niet meer in de mate waar ik eerst last van had.
- geen mooi schuim + een lauwe bak. De oplossing was erg simpel: thermometer gebruiken. De aanwijzing 'tot je het kannetje niet meer kan vasthouden' was in mijn geval ver onder de 75°. Was daarna OK.
Verder: laatst had ik een verse partij bonen, anders dan de soorten die ik normaal koop. Er was geen land mee te bezeilen: liep steeds veel te snel door, waardoor het brouwsel erg zuur en vies was. Heb de Vario opnieuw gecalibreerd en daarna nog eens geprobeerd met een nog fijnere maalgraad. Toen het resultaat nog steeds bijna als kots (excusez le mot ....) smaakte heb ik het opgegeven en de bonen weggedaan. Neem aan dat het daaraan lag .....
Als je naar aanleiding van mijn relaas suggesties hebt: ik hoor ze graag !
Tenslotte: de site ziet er mooi uit. Was even zoeken in het begin.
Mis een beetje het overzicht doordat de threads nu over meer pagina's zijn uitgesmeerd.
Groetjes,
Petert
Weet niet of het lukt met uploaden, maar bij deze een fotootje van de aanwinst:
Samen met de Mahlkonig Vario heb ik hiermee een mooie set voor onder de EUR 1000,- waar ik voorlopig mee vooruit kan. Bonen komen van Casa Barista en (soms) Blanche Dael.
Vooral in het begin was het wennen en weet eigenlijk nog steeds niet of het nu 100% juist is wat ik doe, maar ben (over het algemeen) tevreden met het resultaat en idem zijn de gasten die ik mijn brouwsels voorzet. Dit zijn bijna altijd cappucchino's. Opmerkelijk is dat vriendinlief de voorkeur geeft aan de oude QuickMill 320, vanwege zijn 'pittiger bite'. Daar gaat de 'mooie ronde' smaak van dit apparaat .... Verder vindt zij hem makkelijker te bedienen.
Reden waarom er sindsdien twee apparaten op de aanrecht staan - ben nu zeker blij met het kleine ruimtebeslag van beiden. Soms halen we zelfs het filterapparaat nog eens uit de kast, als we 's avonds trek hebben in een ouderwets bakkie dat wat minder ´stevig´ is.
Ik zet (bijna) altijd met het dubbele portafilter met open filterhouder om te zien of het goed doorloopt. Vul het filter dan met ca. 15 á 16 gr. bonen. Kan wat meer, kan wat minder zijn, en maak dan 2 1/2 pull voor voldoende opbrengst. De puck komt er vooral bij minder vulgewicht meestal gebroken uit. Bij vulling vanaf 16 gr. blijft hij vaak heel.
Opmerkelijk vind ik het verschil tussen het eerste brouwsel nadat het apparaat met water is bijgevuld en die erna. Het eerste loopt echt minder mooi door dan de volgende. De volgende lopen vaak langzamer/rustiger en gelijkmatiger door.
Uiteraard blaas ik de valse lucht weg via het stoomkanaal en maak ik twee pulls om ook daar de lucht weg te krijgen.
Verder had ik in het begin last van:
- 'spritzen' uit het filter. Na wat zoek- en leeswerk bleek dit agv. een onregelmatige vulling en verdichting van het maalsel te komen: niet gelijkmatig afstrijken met de vinger + de tamper een beetje scheef houden bij het aandrukken. Sindsdien let ik hier goed op: het kleine filtertje vul ik in drie etappes, terwijl ik tussendoor afstrijk en het filter op de aanrecht klop voor een gelijkmatige verdichting, aan het einde tampen. Een enkele keer komt het nu nog voor, maar niet meer in de mate waar ik eerst last van had.
- geen mooi schuim + een lauwe bak. De oplossing was erg simpel: thermometer gebruiken. De aanwijzing 'tot je het kannetje niet meer kan vasthouden' was in mijn geval ver onder de 75°. Was daarna OK.
Verder: laatst had ik een verse partij bonen, anders dan de soorten die ik normaal koop. Er was geen land mee te bezeilen: liep steeds veel te snel door, waardoor het brouwsel erg zuur en vies was. Heb de Vario opnieuw gecalibreerd en daarna nog eens geprobeerd met een nog fijnere maalgraad. Toen het resultaat nog steeds bijna als kots (excusez le mot ....) smaakte heb ik het opgegeven en de bonen weggedaan. Neem aan dat het daaraan lag .....
Als je naar aanleiding van mijn relaas suggesties hebt: ik hoor ze graag !
Tenslotte: de site ziet er mooi uit. Was even zoeken in het begin.
Mis een beetje het overzicht doordat de threads nu over meer pagina's zijn uitgesmeerd.
Groetjes,
Petert
Weet niet of het lukt met uploaden, maar bij deze een fotootje van de aanwinst:
39Zou je kunnen oplossen door andere bonen te nemen.Opmerkelijk is dat vriendinlief de voorkeur geeft aan de oude QuickMill 320, vanwege zijn 'pittiger bite'. Daar gaat de 'mooie ronde' smaak van dit apparaat ....
Al eens een Americano geprobeerd?Soms halen we zelfs het filterapparaat nog eens uit de kast, als we 's avonds trek hebben in een ouderwets bakkie dat wat minder ´stevig´ is.
Inderdaad is het gelijkmatig vullen van je filter in mijn ogen één van de belangrijkste zaken om op te letten. Nu lijkt me dat jouw methode wel erg omslachtig is, zou je dat ook niet met 1x vullen kunnen doen?'spritzen' uit het filter.
Nou, het zijn juist minder subfora geworden, er zijn ruim 10 verdwenen of samengevoegd!Tenslotte: de site ziet er mooi uit. Was even zoeken in het begin.
40Hm ik zou juist aanmoedigen om dat filterapparaat inderdaad te blijven gebruiken voor filterkoffie! Americano's en lungo's zijn het wat mij betreft meestal net niet.Spironski schreef:Al eens een Americano geprobeerd?Soms halen we zelfs het filterapparaat nog eens uit de kast, als we 's avonds trek hebben in een ouderwets bakkie dat wat minder ´stevig´ is.