Re: Branden met de gene, 1e ervaringen

11
mijn meest gebruikt roastprofiel met de Gene Cafe, steeds gebruik makende van 250GR groene boontjes:
- 5 Min - 150Gr
- 5 Min - 175Gr
- 4 Min - 205Gr
- tussen FC en SC stoppen aan 230Gr, soms een minuutje aan 235Gr als extra boost voor de boontjes.
- koelen tot 150Gr en dan in de buitenlucht de zeef in (koude buiten ideaal nu)

laatst een paar roasts uitgevoerd aan 220Gr (vanaf aanvang) en vanaf FC temperatuur terug gevoerd tot 210Gr (om de tijd tussen FC en SC ietsje te rekken). deze wijze van roasteren duurt beduidend langer, makkelijk tot wel 18Min. maar ben wel tevreden van het eindresultaat.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan...succes!

13
PaulMSK schreef:mijn meest gebruikt roastprofiel met de Gene Cafe, steeds gebruik makende van 250GR groene boontjes:
- 5 Min - 150Gr
- 5 Min - 175Gr
- 4 Min - 205Gr
- tussen FC en SC stoppen aan 230Gr, soms een minuutje aan 235Gr als extra boost voor de boontjes.
- koelen tot 150Gr en dan in de buitenlucht de zeef in (koude buiten ideaal nu)

laatst een paar roasts uitgevoerd aan 220Gr (vanaf aanvang) en vanaf FC temperatuur terug gevoerd tot 210Gr (om de tijd tussen FC en SC ietsje te rekken). deze wijze van roasteren duurt beduidend langer, makkelijk tot wel 18Min. maar ben wel tevreden van het eindresultaat.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan...succes!
Met een dergelijk profiel ben je de bonen in lichte mate aan het bakken en ga je bij lange na niet het maximale uit de boon halen. Kortere brandtijden zijn aanbevolen om veel betere resultaten te behalen.

De wereldwijde bekende professionele branders zijn er al een tijdje uit dat het beste profiel er eentje is waarbij je snel richting de gele kleur (ongeveer 5 min) en daarna wat langzamer richting eerste krak om vervolgens bij eerste krak een beetje de vaart er in te houden (4c per min stijging in bean temp) en zeker niet langer door branden dan 3.5min na het beginnen eerste krak.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

14
Erik82 schreef: Met een dergelijk profiel ben je de bonen in lichte mate aan het bakken en ga je bij lange na niet het maximale uit de boon halen. Kortere brandtijden zijn aanbevolen om veel betere resultaten te behalen.

De wereldwijde bekende professionele branders zijn er al een tijdje uit dat het beste profiel er eentje is waarbij je snel richting de gele kleur (ongeveer 5 min) en daarna wat langzamer richting eerste krak om vervolgens bij eerste krak een beetje de vaart er in te houden (4c per min stijging in bean temp) en zeker niet langer door branden dan 3.5min na het beginnen eerste krak.
dank voor bovenstaande heldere en begrijpelijke uitleg.
heb net Costa Rica (blue mountain) gebrand met jouw profiel in mind (pag 1 uit deze topic), enkel bij FC 10 c gezakt om ietsje meer tijd te hebben. 2 Min erna op koelen gezet; morgen weten we meer bij het proeven (...slurpen en genieten).
nu hetzelfde profiel aan het toepassen op Brasil Serrado...

15
PaulMSK schreef:
dank voor bovenstaande heldere en begrijpelijke uitleg.
heb net Costa Rica (blue mountain) gebrand met jouw profiel in mind (pag 1 uit deze topic), enkel bij FC 10 c gezakt om ietsje meer tijd te hebben. 2 Min erna op koelen gezet; morgen weten we meer bij het proeven (...slurpen en genieten).
nu hetzelfde profiel aan het toepassen op Brasil Serrado...
Costa Rica echt topgeroast, heel egaal, mooi tussen FC en SC gestopt en een zacht intens ietsje zoete filterkoffie.Heerlijk bij het ontbijt deze ochtend :-)
De Brasil Serrado ben ik nu met de Moccamaster aan het zetten maar het resultaat (roast) oogt niet mooi, alle bonen niet egaal, FC amper gehoord (maakte het moeilijk om te beslissen wanneer stoppen) en dus op neus verder gegaan...

16
Beste thuis branders ,

Ik brand tegenwoordig ook met de gene en het is geweldig hoe ook mensen in mijn omgeving het super waarderen dat ze echt super verse koffie kunnen krijgen van me . Ik heb nu ong. 6 soorten groene bonen geprobeerd en heb tot nu toe vele brandprocessen geprobeerd gewoon blijven opschrijven welke het best gelukt zijn . Mijn ervaring zegt vers gebrande koffiebonen pas 2 dagen na branddatum proberen . Dan zijn ze na mijn mening goed op smaak en vind je alle smaken en geuren die erin thuis horen.
Ps. iemand nog tips voor een goede melange of blend.

Succes allemaal !

17
Hoi allemaal,

Hier de zelfde ervaringen met zelf lekker je eigen boontjes branden. Ik heb het profiel van Erik82 aangehouden met super heerlijke koffie tot gevolg. Tenminste nog nooit zo'n heerlijke koffie geproefd. Ik ben nog wel aan het worstelen om de houder steeds terug te plaatsen na het voorverwarmen of afkoelen. Het zal wel een kwestie zijn van flink blijven oefenen om dit soepel te doen zonder mijn fikken te branden :D

18
Het is ook niet voor niets dat de meeste mensen nooit meer zonder willen als ze eenmaal zelf zijn begonnen met branden. Het heeft zóveel voordelen (en ook een paar nadelen, ja). En mijn ervaring is ook dat het je koffie nog persoonlijker maakt.

Overigens vind ik dat de boontjes de eerste twee dagen inderdaad maar "half" smaken. Daarna ontwikkelt de smaak zich duidelijk, en dat kan nog best lang doorgaan. Vandaar dat ik in de inleiding ook schrijf dat over het algemeen de smaak het beste is tussen dag 5-15.
Dat is dan wellicht weer een van de nadelen van zelf branden met de Gene: dat je nauwelijks nog boontjes proeft die de volledige 2 weken hebben gerijpt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Spence schreef:Ik ben nog wel aan het worstelen om de houder steeds terug te plaatsen na het voorverwarmen of afkoelen. Het zal wel een kwestie zijn van flink blijven oefenen om dit soepel te doen zonder mijn fikken te branden :D
Daar hebben ze nu ovenwanten voor uitgevonden :lol:
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

20
grad schreef:
Spence schreef:Ik ben nog wel aan het worstelen om de houder steeds terug te plaatsen na het voorverwarmen of afkoelen. Het zal wel een kwestie zijn van flink blijven oefenen om dit soepel te doen zonder mijn fikken te branden :D
Daar hebben ze nu ovenwanten voor uitgevonden :lol:
Ja ik weet maar misschien de eigenwijsheid om het zonder handschoenen te kunnen klaren.

Het is mij trouwens ook opgevallen dat de boontjes na 2 dagen lekkerder beginnen te worden en dat je de maalgraad moet veranderen. Of dat daar ook mee te maken heeft weet ik niet. Ook gelezen dat het met het weer te maken kan hebben.