Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Digital P » ma 20 jan 2014, 23:10

Na jaren lang plezier te hebben gehad van mijn Rancillio Silvia ben ik eens aan het rondkijken voor een serieuze upgrade. Ik ben op zoek naar een machine die de volgende eigenschappen heeft:

Dubbele boiler met PID regelaar => betere temperatuur beheersing;
Rotatie pomp => stiller en betere drukregeling;
Water reservoir (omschakelbaar naar vaste aansluiting) => stand alone gebruik;
1x E61 groep => mooi en portafilters , tamper etc van Silvia zijn herbruikbaar.

Ik wil hem eerst zonder vaste wateraansluiting gaan gebruiken (bij de volgende verbouwing misschien meteen waterleiding aanleggen maar voorlopig nog niet).

Tot nu toe kom ik op de volgende twee machine's:

Vibiemme Domobar Super Multiboiler PID 2200€
Rocket R58 V2 2149€

Mijn vraag is aan jullie, wat zijn de voor en nadelen van deze machine's en zijn er nog meer machines die aan mijn eisen voldoen?

Alvast dank voor jullie input.

Met hartelijke groet,

Jeroen

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Spironski » di 21 jan 2014, 02:56

Mijn gevoel is dat je met beide machines uitstekend uit de voeten zult kunnen, en dat het voor het resultaat in je kopje nauwelijks zal uitmaken welke van de twee je uiteindelijk koopt.

Ik kan me ook nog voorstellen dat je b.v. de Vibiemme Domobar Junior DB koopt, en het prijsverschil in een goede maler steekt. Dat verschil ga je wel in smaak merken!
Je kan dan niet zo makkelijk via de PID spelen met de temperatuur in je boiler, maar vind je dat echt zo belangrijk? Die PID heeft altijd een off-set (temperatuur is dus niet absoluut nauwkeurig) en kan ook weer stuk...

Zomaar wat om over na te denken ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

klootwyk
Berichten: 125
Lid geworden op: di 27 okt 2009, 07:29

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor klootwyk » di 21 jan 2014, 08:27

Izzo Alex Duetto kan ook op je shortlist dan.
Evt. Expobar Brewtus (Rotary is alleen met uitsluitend vastwater gok ik?).

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor bobbee » di 21 jan 2014, 09:20

Ik zou kleur bekennen. Kies voor óf water reservoir óf vastwater aansluiting en een machine zonder PID. Waarom? De machines die je uitkiest zitten zo enorm volgebouwd en al die electronica kan alleen maar storingen veroorzaken. Ik zou met jouw budget kiezen voor een Rocket professionale. Die heeft een rotatie pomp en vaste water aansluiting. Mooie lege machine en goed temperatuur stabiel. Zit rond de 1500 euro nieuw en ik weet dat kafko ze standaard levert met nieuwe dva waterfilter!
http://www.rocket-espresso.it/models/professionale/
En als je met water reservoir wilt zou ik gewoon kiezen voor een Rocket premium plus V2. Dit zijn allen gewoon heerlijke degelijke machine's die ook goed blijven met wat onderhoud en wanneer er wat is zijn ze goedkoop en simpel te repareren. En dan koop je van het geld wat je over houdt een Compak K10 WBC bonenmaler! Nou, met zo een set weet je alles :wink:

(En als je het nog anders wilt.....een londinium! Maar daar kan fransg je meer over vertellen)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor fransg » di 21 jan 2014, 09:29

Met Bobbee eens, en niet alleen met de laatste zin ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Erik82 » di 21 jan 2014, 15:25

De grote vraag is inderdaad welke maler je hebt. Als het antwoord niet een K10, Major, K30 of iets dergelijks is dan zou ik daar eerst eens in investeren. De maler gaat je een grotere vooruitgang in smaak geven dan een nieuwe machine.

Verder ben ik het met bobbee en fransg eens dat je beter minder elektronica kan hebben want dat kan op den duur alleen maar kapot gaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor cremalover » di 21 jan 2014, 18:11

Of een Strega.
Leuke prijs,zowel op vast water als tank te gebruiken en met de pomp geactiveerd kun je spelen met pressureprofiling.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor bobbee » di 21 jan 2014, 18:25

In principe kan iedere machine met ulka pomp op vast water.

http://www.lambo-koffie.nl/divers/vaste ... g-set.html

Maar ik denk dat het TS om de rota pomp gaat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Digital P » di 21 jan 2014, 20:38

Alvast dank voor jullie input.

Als eerste antwoord op de grote vraag: Ik heb nu een Compak K-3 Touch, niet een slechte molen maar ook niet de wereld top, maar al stukken beter dan de Demoka M203 waar ik ooit mee begon. Ik weet dat ik ook hier een upgrade moet gaan doen maar dat staat buiten deze vraag over het apparaat. BTW: Waarom hebben de betere Compak molens allemaal een doseer inrichting, dit wil ik niet, ik wil juist direct gemalen koffie en geen voorraadje en geen 1800 euro uitgeven voor de molen (K10 Fresh digital).

Dan over veel of weinig elektra in de machine, een PID is niet meteen nodig mits de boiler voldoende stabiel is, wel wil ik een mogelijkheid tot temperatuur regeling hebben (hoeft geen PID te zijn).
Daarnaast zie ik dat als je kiest voor een machine zonder vast water aansluiting je meteen kiest voor een vibratie pomp en in veel gevallen een HX (omdat alles dan nog in de behuizing past aangezien het reservoir ook ruimte inneemt).
Aangezien een vast water aansluiting nu niet haalbaar is (machine staat op een plek in de keuken waar geen water/afvoer aanwezig is of 1-2-3- heen te brengen is) moet ik dus eerst met een reservoir werken en ik wil toch een rotatiepomp en 2 boiler systeem en (vaak) kom je dan uit op machines met een omschakel mogelijkheid tussen vast water en reservoir. Als jullie een machine weten die alleen reservoir heeft, rotatiepomp en 2 boilers (regelbaar qua temp) dan hoor ik dat ook graag.

En als ik een vaste aansluiting kon hebben dan ging ik misschien wel voor de Faema Legend S1 (ben nml. verliefd geworden op deze apparaten nadat ik in Schotland (in een hotel waar we mede-eigenaar van zijn) met een Legend S2 heb gewerkt) maar goed zo'n apparaat is zeker overkill voor mijn thuis situatie.

Budget heb ik nog niet bepaald ik ben gewoon aan het oriënteren en wat het moet kosten bepaald alleen of ik nog langer moet sparen of niet, ik spaar liever langer en koop dan een machine die naar mijn wens is dan dat ik meteen concessies doe.

PS: Ik brand mijn eigen koffie al en dat gaat, aan de commentaren van onafhankelijke koffiedrinkers te horen, best prima.
PS2: De domobar machine's vind ik niet echt mooi, de rocket styling bevalt me beter

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Wedj » di 21 jan 2014, 21:51

Ecm technika 4 is mooi, de pro heeft een rotatie pomp. Vast alswel tank water. Hx machine met E61 groep alleen geen dual boiler. Tja veel succes met je zoektocht.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron