Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Spironski » za 25 jan 2014, 16:50

La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Wimula » za 25 jan 2014, 18:22

Pracht apparaat, echter boven mijn budget.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Flaterik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 18:39

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Flaterik » zo 26 jan 2014, 13:31

Heb zelf een R58 en ben er zeer te spreken over. De Izzo en Vibiemme zijn ook top machines. Ga gewoon op je gevoel af (prestaties en uiterlijk) en hak de knoop door. En zoals je weet is de molen veel belangrijker!

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Digital P » di 28 jan 2014, 01:38

Okay mensen, ik begin er redelijk uit te komen. De R58 voelt minder goed (onderbuik gevoel, meer kilometer spul die rocket zal ik maar zeggen) dus er is de Izzo over en natuurlijk een DC mini zoals gesuggereerd in andere draadjes op dit forum (moet dan wel nieuw worden aangeschaft aangezien de aanbieding weg is en is dan in dezelfde prijsklasse als de Izzo en Rocket). Maar die DC heb ik niets mee qua looks enzo, iets te perfect misschien waardoor het Mano ontbreekt bij het koffie zetten en ik vind hem niet mooi, net zoiets dat als mensen zeggen dat een Fiat Multipla de perfecte auto is waarbij je alleen op een knop moet drukken om van a naar b te worden vervoerd. Voor mij blijft dat een auto met ingebouwd downsyndroom (sorry voor deze uitdrukking maar dat is mijn beperkte woordenschat) waar ik niet in wil rijden, want ik wil zelf rijden en wat looks hebben, hoe goed hij ook is.
Kortom ik denk nu Izzo (of toch misschien de DC en hem ergens uit het zicht opstellen).
Komen we op de uppgrade van de molen. Als ik jullie mag geloven is de keuze Major, K30, K10 of misschien wel de Nino. Heb even rond gekeken en een Major is voor mij een nono gezien de looks. Blijft over een K30 vario die te krijgen moet zijn voor 1300 euro. Vind ik een mooie molen, misschien wat kleinere hopper zou mooi zijn. De K10 (fresh versie) met kleine hopper is best aardig maar met 1700 euro best prijzig voor zijn looks. De Nino voor 2000 euro ziet er best aardig uit alleen hier zou een kleinere hopper best welkom zijn en daarbij is deze qua spec (maalschijven RPM etc) ongeveer gelijk aan de K10. Daarnaast heeft de Nino geen handbediening in die zin dat het altijd getimed is waar dit bij de K30 Vario en K10 Fresh niet hoeft.
Dus de vraag is, wat is nu zoveel beter aan de Nino t.o.v. de K-10? En is de K30 nu echt minder dan een K10/Nino en zo ja hoe dan?
Ik wil graag nu voor eens en altijd een goede molen kopen zodat, als ik in het vervolg een vraag stel betreffende een espresso apparaat, ik niet eerst het molen verhaal hoef te horen.....

En qua smaak hou ik van iets zoeter als dat helpt bij deze vraag betreffende de molen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Erik82 » di 28 jan 2014, 07:28

De Nino is duur en heeft nogal eens last van storingen. Verder een geweldige maler. Alle malers die je noemt zijn doserless en doserless malers hebben per definitie veel retentie. Zelf zou ik eerder voor een Compak K10 PB, Major gaan of HG One als je bereid bent met de hand te malen.

Als je dan toch echt doserless wilt gaan is een K10 Fresh, Major Electronic of K30 Vario een goede optie. Zelf ben ik meer fan van conisch maar er zijn er genoeg die de voorkeur geven aan platte schijven. Met alle genoemde malers is er geen verkeerde keus omdat ze allemaal erg goed zijn. Voor de Compak is makkelijk een kleinere hopper te krijgen en voor de K30 niet.

Elke maler is lelijk en sommige zijn net wat lelijker dan andere maar het gaat dan ook alleen om de functie. Als je ze in het echt gaat bekijken zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat de K10 lelijker is dan de Major. Als je een mooie maler wilt kun je eens naar de HG One kijken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor @3aan » di 28 jan 2014, 10:48

De Nino is duur en heeft nogal eens last van storingen. Verder een geweldige maler. Alle malers die je noemt zijn doserless en doserless malers hebben per definitie veel retentie. Zelf zou ik eerder voor een Compak K10 PB, Major gaan of HG One als je bereid bent met de hand te malen.

Als je dan toch echt doserless wilt gaan is een K10 Fresh, Major Electronic of K30 Vario een goede optie. Zelf ben ik meer fan van conisch maar er zijn er genoeg die de voorkeur geven aan platte schijven. Met alle genoemde malers is er geen verkeerde keus omdat ze allemaal erg goed zijn. Voor de Compak is makkelijk een kleinere hopper te krijgen en voor de K30 niet.

Elke maler is lelijk en sommige zijn net wat lelijker dan andere maar het gaat dan ook alleen om de functie. Als je ze in het echt gaat bekijken zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat de K10 lelijker is dan de Major. Als je een mooie maler wilt kun je eens naar de HG One kijken.
Voor de K30 is gewoon een kleinere hopper te koop en omdat die naar alle waarschijnlijkheid voor kleinere gebruikers gebruikt gaat worden is die ook ondoorzichtig gemaakt en waardoor de bonen beter beschermt zijn voor inwerking van het licht, zo'n bakkie kost ook het nodige het is dan ook een Mahlkoenig althans zo wordt de prijsstelling verdedigt door medewerkers bij de Importeur in den Haag.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Digital P » do 30 jan 2014, 19:45

De kogel is door de kerk. Het is een Izzo Alex Duetto geworden. Ben naar Kampen geweest waar de machine's naast elkaar staan en ik vind de Izzo de mooiste. En nu staat hij in de keuken te blinken.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Spironski » do 30 jan 2014, 21:55

Komt volgens mij helemaal goed!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Jan B » do 30 jan 2014, 23:18

Ben benieuwd welke molen daarnaast mag staan!

Keep us posted.

Jan
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Digital P
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 23:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw apparaat kopen, graag jullie advies.

Berichtdoor Digital P » vr 31 jan 2014, 01:11

Ben benieuwd welke molen daarnaast mag staan!

Keep us posted.

Jan
Eerst nog even door met de Compak K3 daarna zien we wel weer. Upgraden is juist leuk als je het stap voor stap doet. Als ik nu ook meteen de molen zou upgraden heb ik maar 1 moment van wouw, door dit in 2 stappen te doen heb ik 2 wouw momenten.....hoop ik,
Morgen maar eens aan de slag met Alex, ik ben benieuwd.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten

cron