Beste mensen,
Ik ben de weg ff kwijt, ik wil een nieuwe molen en vaak komt dan voorbij dat je beter met een doser kan nemen vanwege de mindere retentie. Zoals ik het begrijp is retentie dat koffiemaalsel wat achterblijft in de molen. Hoe kan dit met een doser nu minder zijn dan met. Zonder een doser maal ik gewoon totdat de filter voldoende is gevuld. Met een doser moet ik eerst gokken hoeveel te malen in de doser en dit dan in het filter "klikken". Lijkt me de kans dat er iets achter blijft in de doser vrij groot toch (=retentie). Wat mis ik hier ( en ja de hg one is daar een stuk verklaarbaarder in, maar die is mij teveel gedoe).
Re: Vraagje over retentie, doser en doserless.
2Met doser maal je al "klikkend", dus je hoeft niet te gokken. Maar er blijft vaak wel iets in die doser achter als deze niet zo goed leeg wordt geveegd.
En volgens mij heb je vaak bij doser èn doserless wel wat retentie, maar dan in het stukje tussen maalkamer en uitgang. Hoeveel dat verschilt per merk/model.
En volgens mij heb je vaak bij doser èn doserless wel wat retentie, maar dan in het stukje tussen maalkamer en uitgang. Hoeveel dat verschilt per merk/model.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Maler met doser; kun je met een kwastje het gedeelte tussen maalkamer en doser uitborstelen. Dat is bereikbaar.
Maler doserless (g.o.d.); is het gedeelte tussen maalkamer en uitloop onbereikbaar. Blijft vol zitten met maalsel.
Kijk maar even bij dit filmpje op 2:10:
https://www.youtube.com/watch?v=zTAq5bx ... ata_player
Maler doserless (g.o.d.); is het gedeelte tussen maalkamer en uitloop onbereikbaar. Blijft vol zitten met maalsel.
Kijk maar even bij dit filmpje op 2:10:
https://www.youtube.com/watch?v=zTAq5bx ... ata_player
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Ik heb drie doserless malers gehad en kon er niet aan wennen.
Nu weer een dosermaler en dat werkt zeer goed .
Mijn counter is in mezelf tellen.Met wat oefening kom ik aardig in de buurt.
Ik klak mijn doser altijd volledig leeg ..Bijkomend voordeel is een klontervrije porta.
Nu weer een dosermaler en dat werkt zeer goed .
Mijn counter is in mezelf tellen.Met wat oefening kom ik aardig in de buurt.
Ik klak mijn doser altijd volledig leeg ..Bijkomend voordeel is een klontervrije porta.
5Ook ik heb beide varianten gehad en zou voor thuis zeker voor een doser gaan. Doserless gaat sneller maar je blijft minimaal een gram of 3-4 retentie houden elke shot.
Gelukkig hoef ik die keuze niet meer te maken want persoonlijk vind ik de HG One wat dat betreft nog veel fijner werken en slechts 0,1 gram retentie.
Gelukkig hoef ik die keuze niet meer te maken want persoonlijk vind ik de HG One wat dat betreft nog veel fijner werken en slechts 0,1 gram retentie.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer