Siemens TE501203 zetgroep zit vast

mte
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 21:41

Siemens TE501203 zetgroep zit vast

Berichtdoor mte » zo 26 jan 2014, 21:49

Nog niet zo heel lang hebben wij een Siemens TE501203. Na zo'n 2 maanden het apparaat niet gebruik te hebben, zijn we deze week weer aan de koffie gegaan en wilde ik hem zojuist schoonmaken. De zetgroep is er niet meer uit te krijgen. Het lijkt erop dat de laatste keer bij het in elkaar zitten in ieder geval het losse dekseltje bovenop de zetgroep scheef heeft gezeten, dat heb ik er nu tussenuit gepeuterd. Maar verder?
Het schuifje op de zetgroep zelf is met nogal wat moeite naar links gegaan (en is inmiddels bij het op de kant zetten van het apparaat eruit gekukeld). De "schuif'' rechts indrukken ging zonder probleem, de zetgroep kwam los. Hij kan dus een klein stukje naar voren getrokken, maar blijft dan ergens hangen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat we er aan kunnen doen?

Het enige dat mij opviel is dat er nogal wat koffieprut in de lekbak zat, meer dan anders.

Alvast bedankt.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Siemens TE501203 zetgroep zit vast

Berichtdoor R&B » zo 26 jan 2014, 22:22

heb je de zetgroep in de juiste stand gedraaid om te kunnen verwijderen?
Zie de symbooltjes op de zetgroep en je gebruiksaanwijzing. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Siemens TE501203 zetgroep zit vast

Berichtdoor @3aan » zo 26 jan 2014, 23:23

heb je de zetgroep in de juiste stand gedraaid om te kunnen verwijderen?
Zie de symbooltjes op de zetgroep en je gebruiksaanwijzing. :)

Wie leest er nou de gebruiksaanwijzing. :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

mte
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 21:41

Re: Siemens TE501203 zetgroep zit vast

Berichtdoor mte » ma 27 jan 2014, 13:34

Ha, die gebruiksaanwijzing heb je bij dit apparaat wel nodig, in ieder geval bij het schoonmaken.

Maar, het uitnemen van de zetgroep is wel simpel en kunnen we zonder gebruiksaanwijzing. ;) En dat hebben we al zo vaak gedaan dat we dat in feite met onze ogen dicht kunnen. Wat er mis is, weet ik dus niet. Hij blijft ergens op hangen en ik ben er nog niet achter wat het is.

De gebruiksaanwijzing heb ik trouwens nog wel bekeken, maar daar staat dit probleem natuurlijk niet in. :cry:

Ik hoop dat iemand nog een goed idee heeft.

Rene en Theo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 dec 2013, 20:03

Re: Siemens TE501203 zetgroep zit vast

Berichtdoor Rene en Theo » ma 27 jan 2014, 18:26

;) juist bij het in en uit halen vd zetgroep is het van belang de stand van de verschillende onderdelen precies goed te hebben . Waarschijnlijk heb je nu de onderdelen niet in de juiste stand staan en past de zetgroep niet meer. Er zijn verschillende filmpjes op youtube , die dit soort problemen behandelen. En let volgende keer goed op , wat de juiste standen zijn! Verder is het van belang om de bewegende delen van de z g goed te behandelen met voedsel veilig smeermiddel. Bij het wekelijks!!!!!! Reinigen van de zetgroep, ook alleen maar koud water gebruiken anders verwijder je het smeermiddel weer. Ga ook goed met een borsteltje of kwastje in de machine en verwijder daar de koffieprut. Automaten zijn goed, maar je moet!!!! Ze goed schoonhouden en vrij van schimmel. Dan loopt het als een zonnetje. Veel succes! :roll:
Oja en gebruik vooral geen vette koffiebonen. Is een ramp voor dit soort machines

mte
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 21:41

Re: Siemens TE501203 zetgroep zit vast

Berichtdoor mte » zo 02 feb 2014, 14:46

Inmiddels hebben we hem weer aan de praat. Na een paar dagen hebben we hem gewoon weer eens aangezet en er geen heel alarmlampjes branden. Dus, toch een kopje koffie geprobeerd en hij deed het. Vervolgens kreeg ik dus ook gewoon de zetgroep eruit.

Ik blijf het allemaal maar wat vreemd vinden, maar door alle info hier ben ik wel een heel stuk meer te weten gekomen over het apparaat. :D

jposttib
Berichten: 3
Lid geworden op: za 08 feb 2014, 12:07

Re: Siemens TE501203 zetgroep zit vast

Berichtdoor jposttib » za 08 feb 2014, 12:09

Dit is mij ook een keer overkomen. Had ik per ongeluk de machine uitgezet met de knop nog voordat de zetgroep in de originele stand stond. En dan zit hij dus vast. De oplossing: Het apparaat weer aanzetten en wachten tot hij klaar is vor gebruik. Nu op de officiele manier uitzetten met de "off"-knop en je kan hem er uithalen.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron