Sinds vanochtend heeft mijn apparaat een probleem...
De temperatuur blijft op 30 graden staan en de boiler koelt ook niet meer af (niet na elektra er af, etc.)
De termometer geeft aan (groen licht brand) dat de temperatuur voor espresso correct is maar zodra je hem aanzet gaat hij geluid maken maar er komt geen water uit...
Ik heb op google het een en ander afgezocht maar kwam niet tot dit specifieke probleem..iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Re: Francis Francis X1 boiler probleem
2Dus als je 'm aanzet, gaat de pomp wel aan (maakt wel herrie), maar er komt geen water uit?
Dat groene lampje die aangaat zonder dat de temperatuur op orde is, wijst op een probleem met de thermostaat (kapot of verkeerd afgesteld). Maar in combinatie met die problemen met je pomp, is het misschien zeer sterke verkalking? Door de kalklaag warmt de boiler niet op en/of is er een leiding die verstopt is waardoor er geen water meer doorheen komt?
Wanneer heb je 'm voor het laatst schoongemaakt? (inclusief ontkalken)
Dat groene lampje die aangaat zonder dat de temperatuur op orde is, wijst op een probleem met de thermostaat (kapot of verkeerd afgesteld). Maar in combinatie met die problemen met je pomp, is het misschien zeer sterke verkalking? Door de kalklaag warmt de boiler niet op en/of is er een leiding die verstopt is waardoor er geen water meer doorheen komt?
Wanneer heb je 'm voor het laatst schoongemaakt? (inclusief ontkalken)
3De pomp maakt inderdaad lawaai en er komt geen water uit..
Hij is vorige maand voor de laatste keer schoongemaakt en ontkalkt..vervolgens een maand niet meer gebruikt (vakantie)..
Hij is vorige maand voor de laatste keer schoongemaakt en ontkalkt..vervolgens een maand niet meer gebruikt (vakantie)..
4Stilstaan is niet zo heel goed voor machines, maar toch, een maand is nou ook niet enorm lang.
Het niet-opwarmen lijkt te duiden op een kapotte/verkeerd ingestelde thermostaat; maar het niet-pompen-wel-herrie op een verstopte leiding ofzo. Meer kan ik helaas niet zeggen; geen idee.
Deze machines hebben helaas ook vrij veel problemen. Daardoor is het mogelijk dat repareren niet loont.
Het niet-opwarmen lijkt te duiden op een kapotte/verkeerd ingestelde thermostaat; maar het niet-pompen-wel-herrie op een verstopte leiding ofzo. Meer kan ik helaas niet zeggen; geen idee.
Deze machines hebben helaas ook vrij veel problemen. Daardoor is het mogelijk dat repareren niet loont.
5Lastig lastig, kun je overigens de bekabeling zonder probleem lostrekken of zit dit allemaal vast gesoldeerd?
Ik wil die boiler er af halen om helemaal te checken en schoon te maken.
Dit is niet de mijne..

Ik wil die boiler er af halen om helemaal te checken en schoon te maken.
Dit is niet de mijne..

6Op het oog lijkt het dat je de twee kabels aan 'B' los kunt halen, C niet zomaar. Ik kan zo uit m'n hoofd niet alle aansluitingen plaatsen, maar C lijkt me een vulsensor of de thermostaat-sensor of zo. Moeilijk te zeggen, ik ken deze machine niet echt. (vrij veel aansluitingen voor zo'n boiler, meer dan ik ken van de standaard E61-machines)
Kan je niet beter eerst proberen in de boiler te kijken door slechts één aansluiting los te maken? Bijv. die watertoevoer(?) 'onder' B op de foto, en dan met een lampje naar binnen schijnen? Als dit echt een kalkprobleem is, zul je dat wel kunnen zien lijkt me. Scheelt je veel werk met onnodig dingen los- en vastmaken.
Kan je niet beter eerst proberen in de boiler te kijken door slechts één aansluiting los te maken? Bijv. die watertoevoer(?) 'onder' B op de foto, en dan met een lampje naar binnen schijnen? Als dit echt een kalkprobleem is, zul je dat wel kunnen zien lijkt me. Scheelt je veel werk met onnodig dingen los- en vastmaken.
7Dit is die van mij..ik zal inderdaad eerst eens de watertoevoer loshalen