Problemen met enkele espresso op de Rancilio Silvia

SulphurTX
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 22:00

Problemen met enkele espresso op de Rancilio Silvia

Berichtdoor SulphurTX » zo 27 apr 2014, 23:22

Hallo, ben sinds vandaag de trotse bezitter van een Rancilio Silvia en een Rancilio Rocky SD. Ben echt nog een beginner, dus ga nog flink oefenen... Maar ik heb alvast een vraag...

Dubbele espresso's lukken al aardig. Ik heb de standaard bonen van Oldenhof op maalgraad 10. Het lukt me echter niet goed een enkele espresso te maken met de bijgeleverde single basket. En ik lees ook overal dat de standaard meegeleverde basket waardeloos is en dat je beter de double kan gebruiken.
Zijn er alternatieven om een goed single shot te maken? Waarom is die single basket zo onbruikbaar? En hoe maak je een single shot met een double basket of kan dat eigenlijk niet?
Wat is een normale maalgraad om mee te beginnen voor espresso? Zit nu op 10, omdat ze die in de winkel ook gebruiken, maar moet mijn eigen specifieke maalgraad nog vinden.

De doorlooptijd is nu zo'n 10 seconden, veels te weinig. Moet ik nog fijner malen?

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Problemen met enkele espresso op de Rancilio Silvia

Berichtdoor @3aan » zo 27 apr 2014, 23:41

Je hebt overal gelezen dat de enkele basket niet goed te gebruiken is?
Dan heb je heel veel niet echt gelezen want vaak genoeg wordt er ook geschreven over het hoe en waarom, even vragen gaat natuurlijk sneller en kost minder moeite, allen het is een steeds terugkerende vraag waar genoeg aandacht aan wordt besteed.

Even Zoeken en LEZEN dan gaat het vast goed komen.

Mea Culpa, Mea Culpa; :oops: ;) :o :( 8-) :oops: :cry: :roll: :| :?: :!: :) :D
Sorry dat ik een vraag stel...
Ik ga in ieder geval op zoek naar de La Marzocco 7 grams filterdrager. Daar schijnt veel makkelijker mee te werken zijn.


Nog tips?
JA, LEZEN dan gaat het vast goed komen, b.t.w. Die filterdragers die jij zoekt zal je nooit vinden, want je zoekt geen Portafilter = Filterdrager, dat bedoel ik nou met Goed lezen en begrijpen, als je de hele verhaallijnen leest zal je het normaal gesproken ook begrijpen en Ja dat hebben er heel veel voor jou, ook gedaan. :o :o
Laatst gewijzigd door @3aan op ma 28 apr 2014, 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

SulphurTX
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 22:00

Re: Problemen met enkele espresso op de Rancilio Silvia

Berichtdoor SulphurTX » ma 28 apr 2014, 09:03

Sorry dat ik een vraag stel...
Ik ga in ieder geval op zoek naar de La Marzocco 7 grams filterdrager. Daar schijnt veel makkelijker mee te werken zijn. Ook ga ik de bonen zo fijn malen dat de koffie bijna niet meer doorloopt. Dan ga in langzaam de maalgraad verhogen totdat ik in 25 seconden een normale hoeveelheid espresso heb. Nog tips?

Grimoire
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 07:47

Re: Problemen met enkele espresso op de Rancilio Silvia

Berichtdoor Grimoire » ma 28 apr 2014, 10:52

Ik ben ook nieuw hier maar heb vanalles gelezen inmiddels.
Spelen met de maling klinkt als de beste optie, waarom dat niet eerst doen voordat je een nieuw filter koopt?
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.

SulphurTX
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 22:00

Re: Problemen met enkele espresso op de Rancilio Silvia

Berichtdoor SulphurTX » ma 28 apr 2014, 11:43

Ik ga vanavond stoeien met de maling! Jullie horen!

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Problemen met enkele espresso op de Rancilio Silvia

Berichtdoor Midas » di 29 apr 2014, 21:48

Trek je niet teveel aan hoor van deze adriaan de brompot. Hij heeft een hoop kennis maar een klein beetje geduld.
Verder, flikker die enkele dingen in de prullenbak. Een dubbele is al in 1 slok weg.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Problemen met enkele espresso op de Rancilio Silvia

Berichtdoor @3aan » di 29 apr 2014, 23:23

Trek je niet teveel aan hoor van deze adriaan de brompot. Hij heeft een hoop kennis maar een klein beetje geduld.
Verder, flikker die enkele dingen in de prullenbak. Een dubbele is al in 1 slok weg.
Heb jij zelf niet een ruime 4 maanden zitten brommen en kom je nu even je gal spuien :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Problemen met enkele espresso op de Rancilio Silvia

Berichtdoor Spironski » wo 30 apr 2014, 00:28

Kom op jongens, geen persoonlijke vetes hier, houd het constructief.

Nu zijn deze vragen al vaker voorbij gekomen, en de antwoorden dus ook al. Sulphur, had je de Beginnershandleiding al gelezen?: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=3517
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron