Dit is hem dus, voorlopig!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » wo 16 jul 2014, 00:23

Quickmill binnen en Faema opgehaald bij Peter (van Kafko). Deze CM90 komt uit 1990, dus heeft nog een heel leven voor zich ;) . Peter heeft gelijk de automatische stop verwijderd en me laten zien hoe ik de doser kan demonteren om te reinigen. Ook heeft hij me uitgelegd hoe ik een kleiner bonenreservoir kan maken, zodat ik die droogkap op kan bergen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=PMI4SHSQ#PUJDVHXE

Vandaag druk in de weer geweest met schroeverdraaier, tandeborstel, stofzuiger en poetsdoek. Over ouwe koffie gesproken, hier kwam nog wel het een ander vandaan :mrgreen: . Magnetron naar de garage en mijn eerste set in de keuken. Voorlopig ga ik hem zonder reservoir gebruiken, zodat ik wat gemakkelijker kan doseren en afwisselen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=3OYU3VL3#WEDEDBVU

Verse bonen binnen, so let the games begin. Oefenen, oefenen, oefenen!!!
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor bobbee » wo 16 jul 2014, 09:37

Gefeliciteerd! Mooie maler waarvan het maalsel vergelijkbaar is met mijn K10!

Ga je ontzettend veel plezier van hebben.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor @3aan » wo 16 jul 2014, 11:35

Je zal merken dat als je een hoppertje gebruikt en er werkelijk een beetje bonen in doet, je een betere maling krijgt dan zonder hopper met per portie toevoegen en malen, althans dat is mijn ervaring met deze molen en ook bij m'n K10 is dat het geval. ( De K10 is evt. te koop voor de liefhebber ) ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Spironski » wo 16 jul 2014, 13:17

( De K10 is evt. te koop voor de liefhebber )
Grmmbll, mijn droommaler... ;). Bevalt hij toch niet helemaal?

Ben het met Adriaan eens, zodra je boontjes gaan "popcornen" verandert de maling vrij drastisch. Ikzelf heb er altijd een gewicht op.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor bobbee » wo 16 jul 2014, 15:06

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bertjepower
Berichten: 141
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:05

Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Bertjepower » wo 16 jul 2014, 16:23

Je zal merken dat als je een hoppertje gebruikt en er werkelijk een beetje bonen in doet, je een betere maling krijgt dan zonder hopper met per portie toevoegen en malen, althans dat is mijn ervaring met deze molen en ook bij m'n K10 is dat het geval. ( De K10 is evt. te koop voor de liefhebber ) ;)
Wat wil je hebben voor de k10 @3aan?
Laatst gewijzigd door Bertjepower op wo 16 jul 2014, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor @3aan » wo 16 jul 2014, 16:24

( De K10 is evt. te koop voor de liefhebber )
Grmmbll, mijn droommaler... ;). Bevalt hij toch niet helemaal?

Ben het met Adriaan eens, zodra je boontjes gaan "popcornen" verandert de maling vrij drastisch. Ikzelf heb er altijd een gewicht op.
Tuurlijk bevalt die prima, alleen ik heb al zo'n vreselijk goede maler en ik wil nog steeds vergelijken met andere malers en toen kwam de K10 voorbij, die is inmiddels van een update voorzien, Bobbee weet waar het over gaat, maar hij doet goed werk maar de mensen aan de kar staan nog steeds elke keer weer naar de VL-M3 te staren alsof ze zoiets nog nooit gezien hebben. :mrgreen: Nieuwelingen aan de kar die hebben dat ook niet, ik had een keer de SM met 84 schijven bij me omdat ik last had van een slippende aandrijfsnaar, dat issue is helemaal opgelost, van de vaste klantjes waren er verscheidene die het verschil direct door hadden, de SM stond uit het zicht en ze proefden het!

Mooi, dan hebben ze al wat geleerd en daar doen we het toch voor! ;)

De K10 komt aardig in de buurt, alleen 500 watt is teveel voor in de kar, als net het element aanslaat en dan de koelkast en verlichting zit ik toch iets boven de generator capaciteit, de VL is maar een 220 watt en dan heb ik geen probleem.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » wo 16 jul 2014, 16:50

Ik doe nu de schuif in het onderste gedeelte van de hopper (die er niet op zit) dicht. Bonen kunnen nog wel een beetje stuiteren dan natuurlijk. Binnenkort ga ik de bijgekochte hopper inkorten en dan zullen we het proberen.
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor bobbee » wo 16 jul 2014, 17:48

Beter is het om de hopper eraf te halen en dan iets van gewicht in de vulschacht te doen wat op de bonen rust. Dat schuifje doet eigenlijk niks en is eigenlijk om de vol hopper te verwisselen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Erik82 » do 17 jul 2014, 07:52

Een tamper werkt daar vaak perfect voor.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron