Re: Weet niet of ik probleem heb met Izzo Alex Duetto 3

11
fransg schreef:Ah, dat ziet er al duidelijker uit, al zou ik het langer willen zien en hoef ik de focus op de heetwater-kraan niet te zien, ik ben benieuwd naar de PID temp en de drukmeters.

Je tapt heet water, dan gaat de machine niet uit maar de PID geeft even niets aan. Koud water wordt de boiler in gelaten en dan zie je de druk in de zetgroep heel even oplopen (de druk van de waterleiding?) en weer wegvallen zodra de boiler niet meer gevuld wordt. De boiler is afgekoeld door het koude water en moet weer worden opgewarmd, dan verschijnt ook de PID weer.

Werkt het verder wel goed allemaal, ik bedoel gaat er verder iets mis?
Zo werkt ie bij mij ook.

Zodra water bijgepompt wordt gaat PID display uit.

Door het toevoegen van "koud" water zakt de temp in de stoom boiler. Door aftappen zakt de druk, na opwarming stijgt de druk weer. Met stomen gaat dat precies hetzelfde, alleen langzamer, omdat je geen water maar alleen stoom aftapt.

Wat betreft de drukmeter van de koffie boiler: die staat bij mij op 3 bar (waterdruk vaste wateraansluiting) zodra ik de hendel op de zetgroep overhaald loopt deze op tot 11,5 bar (dit moet ik nog terug zetten) zowel met espresso zetten als met blind filter.

Heel af en toe heb ik de pech dat de koffie boiler bijgevuld wordt tijdens het zetten van een bakkie. De druk op de zetgroep zakt dan gedurende het bijvullen.

P.s. ik heb een Alex Duetto model 2012

12
Dank voor alle reacties tot nu toe. Ik heb inmiddels feedback gekregen van winkel dat inderdaad het probleem van wegvallen van PID 'normaal is' bij vullen van groot glas wat met kokend water. Dat zal dan wel - maar ik vind het een vreemde oplossing van de fabrikant om dit om zo'n manier aan te geven op de machine....

Het probleem van de 'brew pressure' is niet verholpen. Ze adviseerden om de druk terug te schroeven naar originele stand (want 11.5 Bar was prima op deze machine.......) en opnieuw te proberen. Ik heb dit inmiddels gedaan - maar probleem blijft bestaan... (zie onderstaande filmpje):

Heb de winkel gevraag naar 'wat nu'.... even afwachten weer dus - wellicht dat ik ook Kafko contacteer (zoals aangeraden eerder in de post)... heb ook maler bij hem gekocht - en kwam toen over als prima gast.

Ik hou jullie op de hoogte!
mischa
La Marzocco Linea Mini 2020 (Connected) | Niche Zero grinder | VST La Marzocco Strada 17gr

18
Heb inmiddels dus pompdruk weer terug gedraaid naar originele stand. Volgende filmpje toont resultaat met blindfilter. Let vooral op de 'pressure release' als ik de hendel weer naar beneden zet... er komt amper water uit! :( Lijkt erop dat er geen water naar de groep gaat, maar pomp lijkt wel gewoon te werken (qua geluid)...

La Marzocco Linea Mini 2020 (Connected) | Niche Zero grinder | VST La Marzocco Strada 17gr

19
Geen druk en geen water. Kan ook de bovenste klep in je E61 groep zijn. Als die niet wordt open gedrukt bij beweging van de hevel dan komt er geen water in de groep.
Ik zou de mushroom eruit draaien en kijken of er water in de groep stroomt. Zoja, dan is het een probleem in de groep en dan kun je de bovenste klep eruit halen en een beetje afstellen: er zit een stift in die klep gedraaid en daar tussen kun je dan een dun koper ringetje doen. Als er geen water in de groep stroomt dan zit er ergens een verstopping of er is iets met de pomp. Ohja, ik zou het met een koude machine doen!

Waneer er een verstopping zit kun je als de mushroom eruit is, om te testen je vinger op het bovenste gat in de groep doen. Als je daar voelt dat er wel druk wordt opgebouwd je vinger erop blijven drukken. Soms wil er weleens wat vuil los komen daardoor....

Maar heb je geen garantie? Je hebt hem toch nieuw gekocht?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

20
bobbee schreef:Geen druk en geen water. Kan ook de bovenste klep in je E61 groep zijn. Als die niet wordt open gedrukt bij beweging van de hevel dan komt er geen water in de groep.
Ik zou de mushroom eruit draaien en kijken of er water in de groep stroomt. Zoja, dan is het een probleem in de groep en dan kun je de bovenste klep eruit halen en een beetje afstellen: er zit een stift in die klep gedraaid en daar tussen kun je dan een dun koper ringetje doen. Als er geen water in de groep stroomt dan zit er ergens een verstopping of er is iets met de pomp. Ohja, ik zou het met een koude machine doen!

Waneer er een verstopping zit kun je als de mushroom eruit is, om te testen je vinger op het bovenste gat in de groep doen. Als je daar voelt dat er wel druk wordt opgebouwd je vinger erop blijven drukken. Soms wil er weleens wat vuil los komen daardoor....

Maar heb je geen garantie? Je hebt hem toch nieuw gekocht?
Ja ik heb 'em nieuw gekocht (dikke 2 maanden geleden) en ben inderdaad in contact met Oldenhof. De technische dienst gaf me vanochtend een goede tip om machine te ontluchten door water te tappen aan rechterzijde. Dit leuk het euvel te verhelpen (pompdruk terug op normaal niveau) - echter werkte dit maar voor 1 kopje espresso.... daarna (tijdens schoonflushen) viel de druk weer weg.... Breng de machine morgen terug ter onderzoek & reparatie.... lekker ritje voor de boeg! (Zuid Limburg -> Zwolle)...