Gene Cafe, dopje chafe snijder

Rene12
Berichten: 55
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:05
Locatie: Antwerpen

Gene Cafe, dopje chafe snijder

Berichtdoor Rene12 » wo 17 sep 2014, 19:44

Hallo, ik heb de Gene nu ruim twee weken. Na 8 batches, en veel proberen, proeven en vooral genieten, is het eerste zwarte dopje in de gene al stuk. Is dit normaal ? Lijkt mij erg snel. Hoe is jullie ervaring daarmee ? Gelukkig zaten er twee reserve dopjes bij, maar als dit normaal is, dan kan ik ze per dozijn bestellen...... :lol:
Ik merk dat ik nog veel moet leren. Vandaag lekker buiten gebrand, zonder vliezenfilter. Nu hoor ik de 1 crack heel duidelijk. Van de tweede ben ik niet zeker, maar dat zal dan ook nog wel komen.
Nog een vraagje, iedereen heeft het over Erics brandprofiel. Ik heb al veel onderwerpen gelezen, maar ik kan zijn beroemde profiel ,door de vele posts, niet vinden. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn, om dat hier nog eens te willen plaatsen. ... :roll: . Natuurlijk ga ik later ook nog zelf alles bijhouden en uitproberen. Maar het lijkt me een prima houvast om te starten.... Alvast bedankt!
Super blij dat ik de stap heb genomen, om de Gene aan te schaffen en zelf te branden. :lol:
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,
Rok Presso.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Cafe, dopje chafe snijder

Berichtdoor bobbee » wo 17 sep 2014, 19:57

Die stootrubbertjes gaan lang mee maar een paar op voorraad kan geen kwaad. Ik heb ook weleens gehad dat er een keer 1 heel snel kapot ging. Je kunt er geen pijl op trekken. Hieronder eriK zijn profiel:
Al mijn profielen en bevindingen zijn gebaseerdop de bevindingen van de grote professionele speciality koffiebranders van over de wereld. Die weten het vaak het best. Zo is ook ooit mijn profiel ontstaan omdat naar mijn mening het oude profiel wat iedereen gebruikte (drogen 5 min op 150C) een compleet verkeerde vertaling is geweest van een professioneel profiel. Dat is namelijk een droogfase van 5 minuten waarna de bonen 150C zijn en dat is iets compleet anders. Na 5 minuten op 150C in de gene zijn de bonen waarschijnlijk maar 80-100C.

Als je te lang erover doet om op eerste krak te komen heb je teveel vocht uit de boon verwijderd en nog te weinig vocht over voor een goede ontwikkeling vanaf eerste krak. Als je tijd tussen de start van eerste krak en het einde van de branding te lang is ben je alle goede chemische processen om zeep aan het helpen wat ook niet bevorderlijk is voor de smaak.

Mijn profiel geeft de gele kleur op ongeveer 5 minuten, caramel rond de 45 seconden later, eerste krak start rond de 9:30-10:00 en EOR (end of roast) rond de 13:00. Voorverwarmen van de drum doe ik dan ook rond de 220-230C om zodoende de nodige thermische massa te creëren om de droogfase op 5 minuten te krijgen. De eerste 2-3 minuten staat de temperatuur op 210C na het vullen met bonen. Idealiter wil je snel de droogfase door en dan wat afvlakken richting eerste krak. Daarna is het of harder of zachter gaan afhankelijk van of je een lichte of donkere branding wilt hebben maar de ontwikkeltijd van beide is wel nagenoeg gelijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Gene Cafe, dopje chafe snijder

Berichtdoor Erik82 » wo 17 sep 2014, 20:02

Globale profiel wat ik gebruik is het volgende:

Gene 5 min voorverwarmen op 220C
Bonen erin en 2 min op 210C
Vervolgens 3 min op 225C
Bonen zouden tussen 4:50 en 5:45 de gele kleur moeten krijgen
Vervolgens 2-3 op 230-235C afhankelijk van de boon tot eerste krak (eerste krak rond 9:30-10:30 min totaal)
Bij stat eerste krak terug richting de 225C en richting het einde van eerste krak 228-235C afhankelijk van gewenste resultaat.
Duur van eerste krak rond de 1,5 min en 2:30-3:30 min na begin eerste krak stoppen.
Koelen buiten de gene met gaasvergiet en ventilator

Totale brandtijd rond de 13-14:30 min.

Edit: zag dat Bob me net voor was.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Gene Cafe, dopje chafe snijder

Berichtdoor Erik82 » wo 17 sep 2014, 20:04

Over de stootrubbers heeft bobbee gelijk. Mocht het nu weer gebeuren binnen kortetijd heb je hetzelfde probleem als dat ik had. Er kunnen scherpe randjes op het metaal zitten waardor ze scheuren. Normaal horen ze zeker 100-200 brandingen mee te gaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Cafe, dopje chafe snijder

Berichtdoor bobbee » wo 17 sep 2014, 20:06

Het is jouw profiel! Alle eer aan wie het toekomt :wink:
Jij kunt het beste je profiel hier verwoorden!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gene Cafe, dopje chafe snijder

Berichtdoor Spironski » wo 17 sep 2014, 21:20

Over die rubbertjes: ikzelf heb ze nog maar 1x hoeven vervangen. Kan me inderdaad voorstellen dat er een braampje op het metaal zit dat het rubber beschadigd. Je zou wellicht de randjes wat kunnen afronden/afslijpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Gene Cafe, dopje chafe snijder

Berichtdoor Wedj » wo 17 sep 2014, 21:41

mijn gene cafe sinds juli 2014.
Al vrij snel moest ik de rubbertjes vernieuwen, maar je krijgt wel gelijk 2 sets mee bij de aankoop.
Nu 7 kilo verder zitten ze nog steeds goed.

wim
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Rene12
Berichten: 55
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:05
Locatie: Antwerpen

Re: Gene Cafe, dopje chafe snijder

Berichtdoor Rene12 » vr 19 sep 2014, 09:24

Bedankt voor de reacties. Ben gerustgesteld. Nu weer volop experimenteren..... :ugeek:
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,

Rok Presso.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten