ik kan er niks van

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

ik kan er niks van

Berichtdoor cremalover » wo 24 sep 2014, 12:44

Net een Fascino espresso gedronken en dan moet ik toch concluderen dat koffie branden meer is dan wat bonen in een brander kieperen.
De Fascino was super.
Ik verkondig altijd dat ik geen liefhebber van zuur ben maar dat klopt niet helemaal.
Een lichte zuurheid is best lekker als hij maar onderdeel van een smaakspectrum uitmaakt.
Eerst wat zuur,dan wat kruiden en noten en in de auto proefde ik opeens nog drop en laurier.
Geweldige gelaagdheid van smaken.
Ga toch wat meer Fascino kopen.Voor mezelf.Als het echt lekker moet.
Laatst gewijzigd door cremalover op wo 24 sep 2014, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ik kan er niks van

Berichtdoor fransg » wo 24 sep 2014, 13:12

Mooi!

Om die reden heb ik ook altijd, naast mijn eigen brandsels, andere pakjes in huis. Zo check ik hoe hoog de lat bij de professionals ligt en waar mijn eigen streven op gericht moet zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: ik kan er niks van

Berichtdoor Erik82 » wo 24 sep 2014, 13:58

Dat is de reden waarom ik uitgekeken begin te raken op de Gene. Het is een leuke brander maar heeft niet de consistentie en mogelijkheden die een professionele brander wel heeft en dat irriteert me. De resultaten zijn dan ook gewoon minder qua smaak en complexiteit. Zelf bestel ik steeds vaker gebrande bonen en als mijn Gene het gaat begeven denk ik dat ik weer helemaal overstap op gebrande bonen.

Je moet echt richting een Quest M3 gaan of duurder om professionele resultaten te behalen. En zelfs dan gaan ze er bij een professionele brander mee uithalen omdat die 100KG branden en jij maar een paar kilo. Op een verschil van 10 euro per kilo tussen gebrand en ongebrand (inclusief gewichtsverlies bij branden) had ik uitgerekend dat het mij 8 jaar zou gaan kosten om een Quest M3 van 1400 euro terug te verdienen. Vraag is of het dan nog rendabel is.

Op dit moment heb ik ook bonen van Fascino en die bevallen erg goed. Gewoon 4 keer overstock besteld voor 4 euro per 250gr en dan heb je inclusief bezorgen voor onder de 20 euro een kilo bonen. Is het ook een verassing wat je krijgt en zo drink je weer eens wat anders. Bij het Koffielab bestel ik ook altijd een proefpakket en dan 2 keer filter en 2 keer espresso bij de opmerkingen zetten. Op die manier kun je voor niet al teveel toch goede bonen kopen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: ik kan er niks van

Berichtdoor cremalover » wo 24 sep 2014, 14:03

Of voor de cappus zelf branden en voor de straight espresso shots wat echt lekkers. :mrgreen:

Ik heb zelf trouwens ook wel eens top gebrand maar wat je zegt....de consistentie. :(

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: ik kan er niks van

Berichtdoor @3aan » wo 24 sep 2014, 14:52

Of voor de cappus zelf branden en voor de straight espresso shots wat echt lekkers. :mrgreen:

Ik heb zelf trouwens ook wel eens top gebrand maar wat je zegt....de consistentie. :(
Grote Vriend,
Ik heb net een proefje van de 2 ethiopische bonen op de post gedaan (gebrand op 18-9-14)
en een monster om zelf te branden van beide!

Verzendbewijs via PB
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: ik kan er niks van

Berichtdoor Erik82 » wo 24 sep 2014, 16:50

Of voor de cappus zelf branden en voor de straight espresso shots wat echt lekkers. :mrgreen:

Ik heb zelf trouwens ook wel eens top gebrand maar wat je zegt....de consistentie. :(
Enige probleem voor mij is dat ik alleen straight espresso en slowcoffee drink dus de bonen en branding zijn heel belangrijk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: ik kan er niks van

Berichtdoor Kabouter » wo 24 sep 2014, 17:38

Ik kan je vertellen dat met de Quest het ook erg zoeken is. Soms word ik er ook moedeloos van, dan heb ik weer iets uitgeprobeerd waardoor ik weer twee weken suboptimale bakjes drink. Maar, je kunt wel met zeer grote precisie zoeken en tweaken. Ik heb toch regelmatig een branding te pakken die ik even lekker vind als een goeie van de pro's (koop ik er ook regelmatig naast). En het voordeel van thermokoppels plus software is dat ik die boon dan weer exact zo kan branden de volgende keer. Maar het kost ook tijd. Ik doe het vooral voor de lol, niet om geld mee uit te sparen. Heb eens berekend dat het mij een jaar of 4 kost om hem eruit te hebben. Niet vergeleken met de overstock, want dan duurt het veel langer! Maar dan heb je ook veel minder variatie. Ik heb ook wel eens zeer aparte groene bonen te pakken gehad die ik gebrand nog niet zo ben tegengekomen. Al met al weegt de lol voor mij wel tegen de nadelen op!
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ik kan er niks van

Berichtdoor fransg » wo 24 sep 2014, 17:51

Het voordeel van thermokoppels plus software is dat ik die boon dan weer exact zo kan branden de volgende keer
Vind ik ook mooi om te doen en ervan te leren. Kosten van eventueel weg te mikken mindere bonen beschouw ik als leergeld.

In het begin had ik bij de voortgang van een brandprofiel weleens de neiging om handmatig in te grijpen, de branding iets eerder of later te stoppen, maar ik heb geleerd dit niet te doen, want dan is een bepaald resultaat niet meer exact te herhalen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Kabouter
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 18 jun 2012, 18:38
Locatie: Valkenburg ZH

Re: ik kan er niks van

Berichtdoor Kabouter » wo 24 sep 2014, 17:58

O ja jij brandt met softwaresturing natuurlijk. Mijn apparaat heeft alleen twee handmatige knoppen: stroom en ventilator. Ik stuur dus alles met de hand, en als ik een branding wil kopieren dan doe ik dat ook met de hand. Is best goed te doen, geeft ook wel wat "feeling" met het brandproces.
Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ik kan er niks van

Berichtdoor fransg » wo 24 sep 2014, 18:11

Ja die 'feeling' is ook prachtig. Ik zit er bovenop, alle bonen blijven zichtbaar en de geur is ook heel goed waar te nemen. Ik regel wel met de hand de inlaat. Die staat in het begin volledig open om de zware bonen zo snel mogelijk in beweging te krijgen, later kan dat steeds iets minder open omdat de lichtere bonen makkelijker rondvliegen en als ik die opening geheel open laat dan gaat er veel energie ook weer verloren. Ik zie op het computerscherm hoeveel op procent het verwarmingselement te werk wordt gesteld en houd dat onder de 100% zodat het geplande profiel zonder moeite exact kan worden gevolgd.

De eerste 3 minuten 45ºC/min, dan 35ºC/min, 20ºC/min, 15ºC/min, 9ºC/min en de laatste 60s is het 4ºC/min

De volgende keer kan ik van dit profiel iets afhalen om de Geisha iets lichter te houden.

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron