ASCASO STEEL DUO ESE

1
Heb een ASCASO STEEL DUO in mijn bezit
Afbeelding

Eerst even wat technische details :

# Afmetingen 360x315x270mm

# Inhoud waterreservoir: 2 liter

# Vermogen: 2 x 1.000 W

Dit is dus een pure ESE Machine. Heb eerst een espresso gemaakt.
Afbeelding

Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van ESE servings van Cafés Castel. ( aangezien ik deze verkoop... kan ik het niet maken om andere te gebruiken :? :) ).... In ieder geval bij ESE shop zijn te ook te krijgen, per stuk zelfs... mooi om eens te proberen ;)

Aangezien deze ASCASO een semi automaat is dien je zelf te starten en te stoppen op het moment dat je wil. Aangezien dit eigenlijk altijd hetzelfde is had dit ook in een puur automaat versie kunnen bestaan en niet meer. Maar goed, aangezien er ook dubbele servings bestaan, ben je toch weer vrij om allerlei te gebruiken. Ik heb ervaren dat als je de machine wil gebruiken, je allereerst de machine dient aan te zetten en dan te laten opwarmen, Er is een temperatuur meter die aangeeft wanneer het water de juiste temp heeft bereikt.
Afbeelding

Dan is het beste om eerst even een keer de piston te sluiten ( het is een vaste pistonhouder ) en dan even het water te laten lopen. Zo wordt het water in de leiding goed opgewarmd en krijg je bij de eerste kop al een goed warme espresso. Anders is de eerste een beetje lauw :cry: .
Hier even een foto van die vaste aansluiting :
Afbeelding

Die vaste houder hoef je alleen maar naar rechts te bewegen en de serving is altijd in de juiste positie. ( je moet hem natuurlijk wel eerste even er tussen doen.... :roll:

De waterhouder heeft voldoende inhoud voor thuisgebruik. Heb alleen ervaren dat het eruit halen ietwat handigheid vergt, en daarmee kun je hem beter vullen door mbv bv het melkkannetje voor de melk op te schuimen.. Deze tank is te bereiken door aan de bovenzijde een klepje op te tillen. :

Afbeelding

Alleen als de machine werkt en je hebt niet het hele bovenvlak gevuld met kopjes trillen de kopjes langzaam maar zeker tot achteraan tegen het klepje.. Detail, geen echt nadeel.

Het opschuimen van de melk gaat prima en als je snel genoeg bent kun je tegelijk een espresso maken EN melk opschuimen. De machine kan dit goed aan. Er zit ook een aparte uitgang voor heet water, dus een americano of zelfs een thee kun je hiermee maken.
Afbeelding

Het melkopschuimen heb ik persoonlijk nog niet echt onder e knie , maak dat komt wel 8-) . Moet gewoon veel Capu's gaan drinken.... :P

Al met al , moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze ASCASO STEEL DUO. Deze is te koop bij vele winkels. zowel online als anders. Bij Mr Quality verkopen ze hem voor 899,--
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel

Re: ASCASO STEEL DUO ESE

6
tsja... dit was gedaan nadat de machine nogal een tijd lang warm stond te stoken... de eerste is nooit zo goed.... Ook zijn deze gemaakt met servings die in november 2008 gebrandt zijn.... de koffie dan... Denk niet dat de ILLY in de winkel relatief vers zijn.... Zal ongetwijfeld voor verschillen zorgen. dan natuurlijk ook nog de machine...Ik zal eens kijken of ik het over mijn hart krijg ILLY servings in mijn Spaanse machine te stoppen... :roll: :mrgreen:

7
original andalucia schreef:tsja... dit was gedaan nadat de machine nogal een tijd lang warm stond te stoken... de eerste is nooit zo goed.... Ook zijn deze gemaakt met servings die in november 2008 gebrandt zijn.... de koffie dan... Denk niet dat de ILLY in de winkel relatief vers zijn.... Zal ongetwijfeld voor verschillen zorgen. dan natuurlijk ook nog de machine...Ik zal eens kijken of ik het over mijn hart krijg ILLY servings in mijn Spaanse machine te stoppen... :roll: :mrgreen:
Dat heeft die spaanse machine toch niet door ;) daarnaast gaan spaans en italiaan goed samen hoor :D
Is de 6th wave aan het voorbereiden

8
original andalucia schreef:tsja... dit was gedaan nadat de machine nogal een tijd lang warm stond te stoken... de eerste is nooit zo goed.... Ook zijn deze gemaakt met servings die in november 2008 gebrandt zijn.... de koffie dan... Denk niet dat de ILLY in de winkel relatief vers zijn.... Zal ongetwijfeld voor verschillen zorgen. dan natuurlijk ook nog de machine...Ik zal eens kijken of ik het over mijn hart krijg ILLY servings in mijn Spaanse machine te stoppen... :roll: :mrgreen:
Heb je nog een Gioia over om die Ascaso eens in vuur en vlam te zetten? :D

10
eeeh, niet goed kunnen lezen... :?

Mijn leverancier Cafes Castel kon me een ascaso leveren aan een leuk prijsje.. Achteraf had ik voor een expobar moeten vragen of een futurmat aangezien die ook uit Spanje komen, maar goed... Ik wist toen niet dat Ascaso een 25000 verschillende versies steel maakten... Dus toen ik het type nummer voorbij zag komen heb ik niet veel aandacht besteed aan dat laatste PF.... Dat bleek later een Porta Fijo te zijn oftwel een vaste portafilter aka ESE houder te zijn... De PM porta movil is de verwijderbare porta filter oftwel de gemalen koffie versie... :roll: klein detail.... Maar goed, ik had cq heb hem nu eenmaal.... Ben er ondertussen toch best tevreden mee. is lekker makkelijk en Castel ( kan het publiekelijk natuurlijk niet maken om iets anders te drinken :mrgreen: ) heeft diverse smaken... dus voldoende. Mijn vrouw kan ook zelf een koffietje maken in de ochtend en kan ik dus blijven liggen :mrgreen: ook handig... Dus voorlopig ben ik onder de pannen... Ooit wordt hij toch ingewisseld voor iets anders... Een maler heb ik al staan... Een elektra... dus dat vraagt voor meer :)