Erik82 schreef:Omdat elke boon een aparte brew-ratio nodig heeft en je dus blijft instellen. Gewoon zelf stoppen blijft toch vele malen beter. Voor horeca met matige koffie zal het best handig zijn maar als je echt goede koffie wilt zetten heb je er niet zoveel aan. Zelf speel ik continu met brew-ratio en dan wisselt het volume constant.
Sure, de hobbyist wil thuis spelen en proberen en varieren met 30 verschillende bonen.
Maar ik denk dat je al verrekte goede koffie kan zetten op basis van volumetrische dosering + iemand die er verstand van heeft. En dat het in een bar zeker zijn voordelen heeft om op 1 knop te drukken en dat hij er dan 40ml doorheen perst, zonder omkijken. Kan jij mooi 25 seconden andere dingen doen.
En zelfs die speciality coffee tent, die gaat echt niet 30 verschillende bonen per dag proberen en instellen. Die heeft bij wijze van 3 of 4 type bonen op voorraad om te serveren en eerder die dag of week de machine ingesteld. Het is immers geen doen om per bakje te gaan kloten met je instellingen. Dus ik snap auto volumetrisch wel
(en een machine als deze kan volgens mij prima in een low-volume tentje. Of als machine ernaast voor de speciality coffee)