Ik over weeg een upgrade en denk o.a. aan de Strega. Het leuke aan de hendelmachine vind ik het ambachtelijke. En de Strega ziet er ook goed uit. Nu begrijp ik uit de vele postings op Home Barista dat de Strega vooral uitblinkt in de moderne, licht gebrande en fruitige espresso. Voor de klassieke donker gebrande espresso zou (opvattingen van Jim Schulz op Home barista) de Strega niet meer dan middelmatig zijn.
Nu hou ik juist van die donker gebrande, heftige en naar chocola en caramel smakende espresso.
Ik heb een paar maanden met een Cremina gewerkt. Daarbij had ik ook de ervaring dat de lichtere fruitige bonen beter tot hun recht kwamen. Dat de espresso zacht,om niet te zeggen vlak was. Hoort misschien bij de hendel extractie?
Nu is er op dit forum heel wat ervaring met de Strega. Ook, zo begrijp ik, van leden die niks van fruitig moeten hebben.
Mijn vraag is of het jullie ervaring is dat de Strega ook voor de donkere, chocolade smaken uitstekende resultaten levert.
Alternatief voor een Strega zou bijvoorbeeld de Dalla Corte zijn." Saaie perfectie"
Maar niet moeders mooiste, nieuw erg prijzig en tweede hands nauwelijks aangeboden.
Of de nieuwe Vesuvius natuurlijk, wat een prachtige machine. Als budget geen rol zou spelen.
Is de Strega een goede keuze voor klassieke espresso
1Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero