Eerste roast Gene-Cafe

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Erik82
Berichten: 2889
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » zo 25 jan 2015, 19:01

Mijn profiel is slechts een verbeterde vertaling van een professioneel drumroasterprofiel naar de Gene Cafe. Het originele profiel voor de Gene bevatte wat fouten door een verkeerde interpretatie van de drumroasterprofielen. Het is niet een exotisch profiel zoals die van Claus Fricke maar een algemeen profiel.

De afwijking op het profiel is de tijd tot eerste krak die men doorgaans bij een drumroaster rond de 9:30 wil hebben. Dit is echt niet mogelijk met de Gene zonder de bonen te verbranden. Een standaard profiel voor een drumroaster is 5 minuten tot geel/caramel (150C beantemp), 9:30 min tot begin eerste krak en 1:30-3:30min erna end of roast. Je gaat dan uit van een stijle curve aan het begin (droogfase), daarna een wat vlakkere curve tot aan eerste krak en daarna wat tijd om de smaak te ontwikkelen.

Voor hele lichte brandingen zijn er andere profielen en is de Nordic Roasting Style beter geschikt. De Gene mist echter de massa om echt een mooie ontwikkeling van de smaak te garanderen zonder groter kans te hebben de branding te stallen. De lichte profielen gaan vaak uit van het terugdraaien van de temperatuur net voor eerste om eerste krak heel rustig te laten verlopen. Door het ontwerp van de Gene en het ontbreken van de massa om dit te bereiken zijn dit soort profielen nagenoeg onmogelijk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » zo 25 jan 2015, 19:12

Die 205C is echt te laag. Je zult aan het begin van de eerste krak hem eerder richting 220-225C moeten draaien.
Ehhh, Ok?
Ik deed het volgens de methode die je zelf opgaf.
Je schreef namelijk, dat ik na de eerste krak de temperatuur ongeveer 25c naar beneden moest doen.
Vanaf 230c kom ik dan uit op 205c. De bonen stopten daarna ook vrij direct met poppen.
Dan 1 minuut later weer terug naar 230c-235c en daar 2-3.30 minuten op laten staan.
Dat heb ik precies zo gedaan.
- Bonen erin en op 230c zetten
- Rond diezelfde tijd (10-11 min) begint eerste krak
- Temperatuur bij echte start eerste krak wat naar beneden (+/- 25c) want bonen zijn dan exothermisch
- Na de eerste minuut van eerste krak de temperatuur omhoog richting de 230-235c.

Erik82
Berichten: 2889
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » zo 25 jan 2015, 19:29

Oeps. Was vanmorgen op de tablet aan het typen en dat is toch niet altijd even handig. Ik heb het aangepast. Die 25C moest 225C zijn en dat heb ik nu aangepast in de originele post. Gaat toch een stuk makkelijker achter de laptop.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Spironski » zo 25 jan 2015, 20:45

Ik roosterde altijd al ongeveer volgens Eriks profiel (al voor Erik hier op het forum kwam ;) ), maar heb het naar aanleiding van zijn onderzoekje wel wat proberen aan te passen. Mij lukt het echter ook niet precies volgens dat profiel. Vaak heeft mijn machine net wat meer tijd nodig, meestal hobbel ik er ongeveer een minuut achter aan, als het ware.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bobbee » zo 25 jan 2015, 20:51

Ik heb precies hetzelfde. Mijn gene café haalt ook de tijden van erik niet... In de winter (tot 15c buiten temperatuur) brand ik binnen onder de afzuigkap. Anders krijg ik meteen een veel langere brandtijd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Wedj » zo 25 jan 2015, 20:57

Ben benieuwd type nu op de eifoon.
Vanavond het verschil kunnen proeven tussen de claus Fricke metode en het profiel van Erik.
De slow roast van Claus levert tov de Eriks een monder zuur en zachtere smaak op. Als minder liefhebber van zuur zou ik dus de slow roast bij de sidamo prefereren. Ik meende zelfs een vleugje vanille te proeven.
Ga er nog eens mee aan de slag deze week.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » zo 25 jan 2015, 21:36

eerst 8 minuten op 160 graden, dan snel afkoelen en dan in een voorverwarmde gene.
Op naar 235, had een max totale tijd tot en met eerste crack van 16 minuten.
Die begrijp ik niet helemaal.
Eerst de bonen 8 minuten op 160 graden houden, haal je ze er dan uit om snel af te koelen?
Dan de Gene weer voorverwarmen en dan de bonen er weer in en naar 235graden ?

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Wedj » zo 25 jan 2015, 21:38

Ja zo beschrijft claus het. En dat doet ie typisch bij de Gene de smaken worden er beter van volgens hem
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bobbee » zo 25 jan 2015, 21:52

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » zo 25 jan 2015, 22:21

Ja zo beschrijft claus het. En dat doet ie typisch bij de Gene de smaken worden er beter van volgens hem
Kan geen kwaad om het eens te proberen. Op die manier leer ik de Gene steeds beter. :mrgreen:


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron