Tamper en filterbakjes voor de Strega

Gebruikersavatar
Fr@nk
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:41

Tamper en filterbakjes voor de Strega

Berichtdoor Fr@nk » zo 01 feb 2015, 17:06

Momenteel ook op zoek naar een nieuwe Tamper, mede omdat de huidige tamper naar mijn mening net wat te smal is voor de Reneman Microsieve van de Strega. Nu was ik vanmiddag bij Brandmeesters voor een mooie RB-tamper, deze hadden ze hier echter alleen in 58mm (dezelfde mat als ik nu heb). Nu zie ik ook de mogelijkheid van verschillende medeforumleden om Tampers van 58.25 of 58.35 te bestellen.

Heeft iemand ervaring met de maat tamper die exact past in de Strega-bakjes zonder vacuüm te trekken(geloof zelfde maat als mijn Reneka)? Het lijkt me nog al een risico om er een te bestellen via internet maar niet exact de maat te kunnen ervaren voor aanschaf. Hoe pakken jullie dit aan? Ik wil hem dus graag iets strakker in mijn bakje laten vallen dan mijn huidige 58mm tamper

Bedankt voor de input alvast!
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

Gebruikersavatar
Fr@nk
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:41

Re: DiRossi tampers

Berichtdoor Fr@nk » di 03 feb 2015, 08:20

Ik geef m maar een klein duwtje... Mag ik er vanuit gaan dat een 58.25/58.35 nog in mijn Reneka bakje past? De tamper die ik nu heb laat toch echt te veel ruimte (lees:randjes opstaande koffiemaling tussen tamper en bakje) voor mijn gevoel.
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DiRossi tampers

Berichtdoor Erik82 » di 03 feb 2015, 10:11

Die 0,2-0,3mm gaat weinig verschil geven. Dat is al uitgebreid getest op HB met een TDS-meter. Alle filterbakjes niet VST en de dure IMS hebben grotere toleranties. Je kunt dus best een 58,2 of 58,3 kopen maar die past wellicht wel in het ene filterbakje maar niet in de andere.

Een goede 58mm moet geen probleem geven. Zelf heb ik een 58mm Reg Barber en die zit behoorlijk strak in de Reneka Microsieve en de Espressoparts HQ14. Wellicht dat je een 57mm tamper hebt, dan is het verschil wel groot. Een tamper hoort iets ruimte te hebben omdat filterbakjes vaak naar onder iets naar binnen lopen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fr@nk
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:41

Re: DiRossi tampers

Berichtdoor Fr@nk » di 03 feb 2015, 10:58

Thanks Erik!

Ik heb een Bezzera 58mm tamper, destijds direct bij de machine aangeschaft. Ik ben me bewust dat de meeste bakjes wat teruglopen, mijn tamper geeft toch wel ruimte en vooral dat er langs de hele rand telkens opstaande randen koffie blijven zitten. Afgelopen zaterdag heb ik een RB 58mm geprobeerd omdat ik van plan was die aan te schaffen, deze gaf echter hetzelfde als mijn huidige tamper.

Bij het tampen kom ik echter nooit bij het taps toelopende stuk van het bakje, niet mij de Reneka althans. Dit lijkt me dan niet het belemmerende? Ik ben wat perfectionistisch, hoewel het dan wellicht geen verschil gaat geven in smaak stoor ik me aan het randje koffie waar ik bij het tampen keer op keer op moet letten. Vandaar ook mijn gedachte om net een tikkeltje bredere tamper te nemen. Hieronder een poging om de ruimte te duiden.
image.jpg
image.jpg
Ik weet niet of een dergelijke foto een indicatie geeft maar ik heb toch het idee dat dit zeker wat strakker zou kunnen, al dan niet op invloed van het resultaat. Hebben jullie ook een dergelijke ruimte over?
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DiRossi tampers

Berichtdoor Erik82 » di 03 feb 2015, 13:48

Ziet er hetzelfde uit als de fit van mijn tamper. Ik heb soms aan de zijkant ook wat maalsel maar na het tampen haal ik altijd mijn duim langs de rand om dat te verwijderen en daarna doe ik de polish. Kost je hooguit 2 seconden extra en voorkomt vervuiling van de machine. Bij de Reneka heb ik hier trouwens meer last van dan bij de Espressoparts HQ14.

Als je een precies passende tamper gaat nemen moet je eerst exact de maat weten en is deze hoogstwaarschijnlijk alleen voor dat filterbakje geschikt. De exacte maat is alleen bekend van VST. Als je de gereedschappen hebt om je filterbakjes tot op de tiende millimeters op te meten kan dat natuurlijk. Een tiende millimeter teveel en je kunt niet meer goed tampen en een tiende millimeter te weining en je hebt alsnog hetzelfde probleem. Aangezien VST-bakjes niet geschikt zijn voor de Strega blijft het een lastig verhaal.

Misschien handig om een nieuw topic voor te starten maar gebruik je de Reneka alleen maar want persoonlijk vind ik die voor de Strega alleen maar geschikt voor heel licht gebrande bonen. Anders past er niet meer dan 15gr in. Persoonlijk gebruik ik in 90% van de gevallen de Espressoparts HQ14 met 18gr en dat komt de smaak ten goede bij de Strega.

Misschien dat een moderator de boel kan splitsen zodat we in het topic Hevels verder kunnen onder de noemer tamper en filterbakjes voor de Strega.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fr@nk
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:41

Re: DiRossi tampers

Berichtdoor Fr@nk » di 03 feb 2015, 15:25

Ik doe ook veelal mijn best de koffierand zoveel mogelijk weg te halen om de machine zo schoon mogelijk te houden, toch probeer ik graag wat een bredere tamper zou doen...

Wat betreft de Reneka, die gebruik ik inderdaad vooral voor licht gebrande bonen, mede omdat dit al mijn voorkeur heeft. Vaak zit ik op de Himalaya van 't Koffielab... Ik zal tevens een kijken naar de HQ14.

Afsplitsen mag overigens, is wellicht wel een goed idee gezien ik het topic aardig gekaapt heb.

Om dan maar on-topic af te sluiten: deze week maar eens een Di Rossi tamper bestellen van 58,25.
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: DiRossi tampers

Berichtdoor Erik82 » di 03 feb 2015, 17:38

De Himalaya is inderdaad een erg lekkere boon maar die valt bij mij niet onder de categorie licht gebrand maar normaal. Ik heb hem zowel met de Reneka als de EP HQ14 gezet en uit de laatste was hij met 18gr toch echt veel lekkerder.

Licht gebrand is voor mij de Ethiopië Rocko Mountain van het Koffielab of een filterbranding. Als je bij EP gaat bestellen moet je ze eerst een email sturen met je bestelling. Ze kunnen het pakket dan verzenden voor ongeveer 17 dollar ipv 50-60 dollar via de website.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Tamper en filterbakjes voor de Strega

Berichtdoor Spironski » di 03 feb 2015, 20:49

Ik heb dit deel zoals gevraagd afgesplitst. Echter niet naar het "Hevel"-subforum, maar naar het "Hefboom-/ lever apparaten"-subforum ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tamper en filterbakjes voor de Strega

Berichtdoor Erik82 » di 03 feb 2015, 21:23

Bedankt Spironski. Moet nog een beetje wennen aan de nieuwe indeling :D. Zo kunnen we lekker verder ontopic ouwehoeren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fr@nk
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:41

Re: Tamper en filterbakjes voor de Strega

Berichtdoor Fr@nk » di 03 feb 2015, 23:04

Bedankt voor het verplaatsen van dit topic! Ik heb mijn Strega nu bijna een jaar en heb bijna direct de Reneka besteld n.a.v. Wat ik op de verschillende fora had gelezen. Goede tip om toch ook eens serieus naar de HQ14 te kijken. De verzendkosten zijn echter stukken meer dan de kosten van het bakje, deze valt in het niet bij de kosten van de Reneka.

Het lijkt me dan ook zinvol om wat extra zaken te bestellen. Mocht je dus nog tips hebben voor leuke accessoires of upgrades van de Strega, hou ik me aanbevolen. Wat betreft tamper ga ik toch de 58,25 van Di Rossi bestellen, lijkt me een poging waard. Ik blijf me storen aan de ruimte die mijn huidige tamper geeft, wellicht is dit de cognitieve dissonantie die aangeeft dat ik graag een nieuwe tamper wil.

Heb jij verder nog goede ervaringen met specifieke upgrades van de Strega? Wat betreft douchefilter bijvoorbeeld?

Mocht iemand anders ook iets bij Espressoparts willen bestellen, laat dit even weten in een PB. We kunnen dit dan in 1 bestelling doen en dan delen we de verzendkosten!
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron