Start koffie branden

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Start koffie branden

Berichtdoor hrichard » di 10 feb 2015, 17:57

Ik zit er aan te denken om te beginnen met koffie branden. Dat kan natuurlijk met een popcornmachine, wat ik ook overweeg, maar ik vroeg mij af of het volgende apparaat misschien ook geschikt is om koffie te branden:

http://www.bol.com/nl/p/princess-classi ... ifications

Zou dit een mooi probeersel zijn om mee te branden? Of kan er bijvoorbeeld brandgevaar ontstaan door de vliesjes etc?
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Start koffie branden

Berichtdoor Wedj » di 10 feb 2015, 21:35

als ik naar de review kijk voldoet ie nog niet eens als patatfryer.
Hij haalt duidelijk de temperatuur niet die nodig is om ze bruin te krijgen
Dan zal ie ook wel moeite hebben met de 235 graden te bereiken die de boontjes wel vragen ( harde zeer zeker)
Ook vraag ik mij af hoe nauwkeurig kun je de temp controle sturen cq meten?
je kaart zelf al de vliesjes aan.
Kortom ik denk voor die 79 euries dat je beter het geld kunt houden en investeren in een echte thuisbrander.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Start koffie branden

Berichtdoor Spironski » di 10 feb 2015, 21:58

Oei, die reviews zijn vernietigend. Als ik kijk hoe precies het koffiebranden komt, en dat je heel precies moet kunnen volgen en beslissen wanneer te stoppen, heb ik weinig fiducie...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: Start koffie branden

Berichtdoor hrichard » di 10 feb 2015, 22:40

Bedankt voor de reacties. Ik zou hem nooit nieuw kopen, maar voor een paar tientjes is hij 2e hands al te krijgen.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

Rene12
Berichten: 55
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:05
Locatie: Antwerpen

Re: Start koffie branden

Berichtdoor Rene12 » wo 11 feb 2015, 10:26

Hallo, als ervarings deskundige (ahummm.) zou ik je niet aanraden om met een popcornmaker te gaan branden.
Het gaat wel, en is best leuk om te doen, maar je hebt geen invloed op de temp. :twisted:
Het resultaat is dus niet goed. Daarnaast gaat zo'n popcornmaker, als koffiebrander , niet erg lang mee. Ben je dan gepakt door het koffiebrandvirus, dan ga je alsnog investeren in een echte koffiebrander. Conclusie, weggegooid geld. Investeer liever direct in een brander. :)

Succes, grtz René
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,
Rok Presso.

Gebruikersavatar
velvetvinnie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 20:46

Re: Start koffie branden

Berichtdoor velvetvinnie » wo 11 feb 2015, 10:36

Dat ben ik niet met je eens, een popcornbrander van een tientje is juist een hele mooie manier om de eerste kennismaking met branden te doen. Temperatuur is redelijk te sturen door de luchtstroom te beïnvloeden en het apparaat kan het gemakkelijk aan.

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een popcornbrander van MP voor 5 euro, deze heb ik zelf 2 jaar gebruikt. Daarna een echte brander gekocht, die is in een jaar tijd al 4 keer retour gegaan voor reparaties.. De popcorn brander wordt nu nog steeds gebruikt door een vriend van mij en die is er nog steeds erg blij mee en heeft altijd verse bonen tot zijn beschikking. Ik heb ondertussen ook een andere koffiebrander, een GENE CAFE, dit is wel fijner werken dan de popcorn brander daar heb ik dan ook zeker 60x zoveel voor betaald.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Start koffie branden

Berichtdoor bobbee » wo 11 feb 2015, 10:44


Gebruikersavatar
velvetvinnie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 20:46

Re: Start koffie branden

Berichtdoor velvetvinnie » wo 11 feb 2015, 10:48

Dat is ook een hele mooie methode, wel wat bewerkelijk maar goede resultaten. Persoonlijk vind ik bonen op deze manier gebrand, erg overeenkomen met bonen die in een trommel zijn gebrand op gas.

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: Start koffie branden

Berichtdoor hrichard » wo 11 feb 2015, 15:03

Dog bowl method? Dat lijkt toch echt een vergiet te zijn.

Overigens vind ik het beginnen met branden met een popcorn apparaatje van 5 euro nou niet bepaald weggegooid geld. Overigens vind ik in Nederland maar weinig apparaten voor het thuisbranden die een beetje normaal geprijsd zijn. De Gene kost zo'n 400 euro en daartussen vind ik maar weinig. Misschien zoek ik niet goed. Wel vond ik deze http://www.dieckmann-aroma-kaffee.de/de/roestmeister/ op MP, maar dit lijkt meer op een trommeltje met een verfbrander er voor die echt een enorme loeiherrie maakt. Mensen zijn er niet al te enthousiast over. Zijn er nog andere apparaten die ik over het hoofd zie?

Nu lees ik veel over dat je goed moet opletten dat je het goede type popcornmaker koopt ivm 'air vents' zodat de lucht je bonen goed circuleert? Kan iemand mij vertellen waar ik dan precies op moet letten? Wat is daarnaast het voordeel van roosteren met een popcornapparaatje tegenover in een wok op het vuur?
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

Rene12
Berichten: 55
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:05
Locatie: Antwerpen

Re: Start koffie branden

Berichtdoor Rene12 » wo 11 feb 2015, 17:16

Ik kan bij niemand in de portemonnee kijken, maar het resultaat van branden in een popcornmachine, is niet te vergelijken met het resultaat van een echte brander, waarmee de temp geregeld kan worden, en die echt ontworpen is om koffie te branden.
Daarnaast is een popcornmaker in Belgie niet te koop voor 10, - euro, laat staan voor 5,- euro. Ik heb twee popcornmakers gehad, à 30, - euro het stuk, en die waren beiden binnen een 3 mnd stuk.

Enfin, wil je zien of het iets is om zelf koffie te branden, en de kwaliteit vd koffie is niet belangrijk, dan is het een optie. Voor mij geld echter, dat ik met mijn Gene cafe , pas echt ben gaan branden, en met verschillende brandprofielen ,krijg je heel veel goede resultaten.

Het belang van een popcornmaker, met ventilatie gaten, die de lucht horizontaal doen ronddraaien in de machine, is dat de bonen op die manier goed bewegen en enigszins gelijkmatig gebrand zouden worden. De bonen worden ook niet meteen gelanceerd op die manier.
Het is een kunst om precies de juiste hoeveelheid ongebrande bonen te doseren, zodat ze 1 in beweging komen bij het branden en 2 niet te weinig ,want dan is de brandtijd te kort, en trekt het op niks. Doe je er te veel in ,dan bewegen de bonen niet of nauwelijks, en krijg je een batch ongelijk gebrande bonen.

Succes.
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,

Rok Presso.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten