Eerste roast Gene-Cafe

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » za 14 feb 2015, 18:11

De Gene kan hele goede resultaten geven. In de homeroasters competitie 2014 op HB was er iemand 3de met de Gene tussen al de veel duurdere branders. Professioneel niveau kun je halen maar consistentie blijft lastig met de Gene. Belangrijkste blijft goede verse groene bonen van microlots, dus niet oogst van meer dan een jaar oud of goedkope lots.

In Nederland zijn er weinig zaken die goede traceerbare lots verkopen. De beste blijft toch nog altijd de Groene Boon of bijvoorbeeld Giraffe koffie. Zaken als Ongebrand (voor een groot del van de bonen), Fleur de Cafe enzovoorts verkopen alleen de mindere bonen. Als voorbeeld een Ethiopië Yirgacheffe Knots is een microlot waar een gewone Ethiopië Yirgacheffe zonder verdere omschrijving gewoon de minder goede bonen zijn die op een hoop zijn gegooid. Niet goed genoeg dus om als speciality koffie verkocht te worden. Die branden vaak ook minder mooi en smaken stukken minder goed. Prijs voor echt goede bonen licht vaak rond de 15 euro per kilo.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » zo 15 feb 2015, 10:57

Dat is interessante informatie. Ik heb mijn bonen van Fleur en die vind ik al erg goed. Wel vind ik, als ik aan de ongebrande boon ruik, een beetje muffe, vochtige geur. Dan denk ik: als de bonen maar niet gaan schimmelen. Ik bewaar ze in de plastic zak. Later toch eens bij de Groene boon gaan bestellen.

Even terzijde. Weet iemand waar de sodade / segundo bonen van Brandmeesters vandaan komen?

Over de Gene: het voorverwarmen gaat heel snel, maar als ik de bonen erin doe duurt het bij mij ook een tijdje voordat-ie weer op 200 graden zit. (Desalniettemin blijft het een Super Gene :D ). Daarom ga ik niet meer voorverwarmen als ik brandt. Ik doe dat branden toch binnen, als ik dat buiten zou doen bij -5 zou het een ander verhaal zijn.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » zo 15 feb 2015, 11:02

Nog even een kleine rectificatie, en nu snap ik een aantal reacties: de tweede keer heb ik op 240 graden gebrand i.p.v. 245 (dat was de eerste keer). Ik wil naar de 230 graden en misschien zelfs naar 220, want dat is de temperatuur waarop de fabrikant brandt. Maar goed, niet te snel de variabelen veranderen. Er valt dus nog genoeg te experimenteren. Leuk !
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » zo 15 feb 2015, 11:37

Fleur de Cafe. Ik zal nog eens letten wat de temperatuur is na 1 minuut met en zonder voorverwarmen (uiteraard met de bonen erin).

Verdere reden dat ik niet meer wil voorverwarmen is dat ik vermoed dat er nog te veel vocht in de bonen bewaard blijft. Ik wil de boon wat meer tijd gunnen om zijn vocht kwijt te raken. Met een lagere begintemperatuur en wat langere brandtijd, eventueel lagere eindtemperatuur probeer ik dat te bereiken. Ach, wat is wijsheid. Uiteindelijk moet je het leren door veel te branden heb ik op dit forum geleerd. Maar... alle suggesties blijven welkom!
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » zo 15 feb 2015, 12:55

Het is inderdad op gevoel. Hoe meet je het vocht in de bonen?

Uw boodschap is duidelijk. Voorverwarmen dus.

Ik ken de brander niet van Fleur de cafe. Het zal denk ik de Genius zijn, want die verkopen ze ook. Iets duurder dan de Gene: 15.125 euro slechts...... :shock:
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Roo019

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Roo019 » zo 15 feb 2015, 15:05

Bij Fleur de cafe gebruiken ze inderdaad de Genius die ze verkopen
Laatste x dat ik bonen daar bestelde was ik toevallig in Deventer en heb ik het zelf opgehaald(en kreeg ik even een korte rondleiding).

Fleur de cafe heeft soms ook verse bonen zoals nu weer de nieuwe lading Sidamo.(en volgens mij is de cuba ook vers)

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » ma 16 feb 2015, 20:49

We zijn nu bezig met de 16de branding en zijn al door 2 van die rubbertjes van het deurtje heen.
Gelukkig zaten er standaard al 2 rubbertjes extra bij.
Als dat zo doorgaat is het laatste rubbertje over een week of 2 ook stuk.

Kan het kwaad dat het deurtje dan onbeschermd tegen de zijkant slaat? of is het alleen een vervelend geluid.

Raar trouwens dat daar geen duurzamere oplossing voor wordt gevonden.

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Wedj » ma 16 feb 2015, 21:01

`Heb nu 108 brandingen achter de rug en slechts éenmaal de rubbertjes vervangen.
Waarschijnlijk gaat het je voorlopig niet meer gebeuren en anders krijg je ze bij ongebrand.nl

succes
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
velvetvinnie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 20:46

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor velvetvinnie » ma 16 feb 2015, 21:03

Mijn ervaring is dat die rubbertjes een stuk sneller verslijten als je de Gene zonder boontjes er in voorverwarmd en zonder boontjes laat draaien om te koelen.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » ma 16 feb 2015, 21:04

Continu kapotte rubbers had ik ook. Bekend euvel bij enkele Gene's. Betekent dat er een scherp stukje aan de verdeler zit. Je zult de middenplaat moeten vervangen maar dat is garantieweek. Een rubbertje hoort zeker 80 brandingen mee te gaan.

Voorverwarmen of niet heeft er niks mee te maken. Is gewoon een productiefout.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten