Eerste roast Gene-Cafe

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bobbee » ma 16 feb 2015, 21:06

Er kan ook een scherp randje zitten op de plek waar het rubbertje inklemt. Even een vijl er langs halen kan helpen.

Gebruikersavatar
velvetvinnie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 20:46

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor velvetvinnie » ma 16 feb 2015, 21:07

En hoe weet je dat zo zeker? Ik heb er nooit last van gehad. Begon pas toen ik ging voorverwarmen en extern koelen..

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » ma 16 feb 2015, 21:11

Dank je voor de toelichting Erik,
Het branden vind ik super leuk, maar ik ben niet zo van de techniek, dus daar zal mijn man maar eens naar moeten kijken.
Ik vond het al mooi dat ik het rubbertje kon verwisselen :roll:

nabrander :)

Ik hoor het deurtje wel wat harder heen en weer slaan tijdens voorverwarmen en afkoelen.
Als er boontjes in zitten lijkt het me, dat het deurtje wat meer wordt afgeremd door de bonen en niet zo hard slaat.

Gebruikersavatar
velvetvinnie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 20:46

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor velvetvinnie » ma 16 feb 2015, 21:17

Als er geen bonen in de Gene zitten valt het klepje inderdaad harder doordat er geen remming meer is door de boontjes... Het rubber krijgt hardere klappen te verduren en begeeft het sneller..

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » ma 16 feb 2015, 21:17

Er kan ook een scherp randje zitten op de plek waar het rubbertje inklemt. Even een vijl er langs halen kan helpen.
Mijn man gaat morgen eerst maar eens vijlen. Hij geniet ook mee van de koffie, dus hup aan het werk :)
Kijken of dit rubbertje dan langer mee gaat.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bobbee » ma 16 feb 2015, 21:24

Dan heb ik al geluk gehad wat betreft de rubbertjes. Ik verwarm altijd voor en koel buiten de Gene. Heb nu een ongeveer een 160 tal brandingen gedaan en nog steeds de eerste rubbertjes.
Off topic...

160 brandingen! Hoeveel koffie drinkt u wel niet? :D Zolang heeft u de gene nog niet, toch? Gaat echt hard :D

On topic....

Ik denk ook dat het niet uitmaakt of de drum leeg is of niet. Bij mij gaat het stootrubbertje ook al heel lang mee met voorverwarmen en koelen zonder bonen. Ik zou echt proberen om te voelen of er een scherp randje zit en zeker even een vijl erlangs halen!

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Spironski » ma 16 feb 2015, 23:43

Ik heb ruim 400 brandingen gedaan met mijn Gene en twee keer een rubbertje hoeven vervangen. En ik warm voor en koel af zonder boontjes in de trommel.
Het hele klepje vervangen lijkt me nogal rigoureus; ik denk dat het gaatje waar het rubbertje inzit even van de braam ontdoen, zou moeten voldoen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Erik82 » di 17 feb 2015, 07:28

Sinds het nieuwe middenschot heb ik ook al meer dan 120 brandingen op 1 rubbertje. Ik brand ook altijd buiten, verwarm hem goed heet voor en koel de bonen buiten de Gene terwijl deze leeg de koelcycle aan het doorlopen is.

Alle verhalen wereldwijd over dit probleem hebben te maken met een scherpe rand op de divider in het middenschot van de drum. Daar zit dan een scherp randje op. Warmte maakt rubber zachter en flexibeler waardoor het nog wat meer op kan vangen. Leeg opwarmen en afkoelen zou dus geen negatief effect moeten hebben op de levensduur van het rubbertje.

@spironski: Je moet hem best goed en secuur vijlen om het goed werkend te krijgen. Als je ook maar iets in een hoek gaat vijlen om het braampje er af te krijgen (en die zit vaak half op de zijkant) maak je een scherpe rand als een mes en gaan de rubbertjes nog sneller kapot. Het braampje is meestal niet te zien en aangezien de machine nog garantie heeft zou ik er zelfs niks aan doen. De verhalen wereldwijd zijn dat de meeste mensen die het zelf hebben geprobeerd op te lossen het alleen maar erger hebben gemaakt. Daar heb je garantie voor.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor bgiebels » di 17 feb 2015, 16:38

Hoe duur zijn die rubbers eigenlijk bij ongebrand?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Alice
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 17:33

Re: Eerste roast Gene-Cafe

Berichtdoor Alice » di 17 feb 2015, 19:14

Wij hebben hem half januari gekocht via Fleur de Cafe, daar werden we uitstekend geholpen.
Zij hebben gebeld naar de leverancier met het verzoek nieuwe rubbertjes te sturen.

De leverancier stuurt een nieuw setje rubbers toe, maar vermeldt er in een reactie wel bij, dat we niet vaker dan 1 x per uur mogen branden . . . . . ?
haha, we hebben nog niet eens 16 x gebrand in 4 weken, dus niet vaker dan 1 x per 48 uur.
En tevens werd vermeld: . . . . "dat ze even nakijken of het stalen randje waar de ring in gaat
geen oneffenheid heeft. Als dit wel zo is even een beetje vlak schuren en
dan is het klaar".


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron