Vergelijking Mazzer

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor Spironski » zo 01 mar 2015, 19:55

Maar de Kony zal zorgen voor een espresso met wat meer "fruit", oftewel zuur, dan de Major. Die moet jij dus echt niet hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2893
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor Erik82 » zo 01 mar 2015, 21:52

Het zal meer met de bonen te maken hebben. In Italië gebruiken ze bijna overal conisch en daar is bijna geen zure espresso te vinden. Als je donker gebrande bonen hebt hoor je geen zuur te hebben, alleen teveel bitter als de temperatuur te hoog is.

Ik heb nu voor de lol eens een keer een El Salvador Vienna gebrand maar met die grote conische happers proef ik echt geen zuur. Gewoon bitter en traditionele Italiaanse espresso. Als bonen uit zichzelf al zuur zijn dan kun je met conisch daar wat meer de accenten leggen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor Nomad » zo 01 mar 2015, 22:20

Ik heb recentelijk mijn Ceado geheel leeg gemaakt, inclusief maalschijven schoon en chute etc. En toen 18 gram bonen erin gegooid. Er kwam 15 gram uit. Dan denk je, simpel, 3 gram retentie.
Dat lijkt me idd de meest correcte methode, immers tussen de tanden van de schijven blijft ook maalsel zitten wat je mijns inziens ook moet zien als retentie. In ieder geval is het achtergebleven maalsel wat (potentieel)veroudert.
Toen gooide ik er nog eens 18gram in en nu kwam er 16 gram uit. Kortom, het vult zich ook langzaam een beetje. Daarna kwam er nagenoeg 18 gram in en weer uit trouwens.
Dat klopt bij het vullen van de schijven en (hopelijk) het verdring effect.
Van de 18 die er uit gekomen is, is dus eigenlijk 3G afkomstig van de vorige run. :)
Die 18 die er uit komt hoeft dus niet 3gr te bevatten aan oude bonen. Je vult de groeven en zijkantjes met oude koffie, daarom heb je retentie. Maar die 3gram retentie die je noemt, dat hoeft echt niet elke keer precies verwisselt te worden met verse bonen. Sommige stukjes vullen zich met maling en blijven dan redelijk lekker zitten, je weet het simpel niet. Maar even kort malen met een god om oude maling eruit te halen geloof ik ook wel in :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor bvds » ma 02 mar 2015, 09:59

een een echte fris zuur gebrande boon blijft dat ook als je hem vlak maalt.
met Erik eens dat de keuze van de boon en het soort branding veel belangrijker is; dat is de basis.
vlak vs conisch gaat meer om de accenten...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6422
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor cremalover » ma 02 mar 2015, 10:25

Klopt.
Toen ik mijn Pharos had zat er een nuance van meer zuur in conisch maalsel.
Maar dat valt in het niet bij het verschil in lichte of iets donkere branding of de boilerdruk iets verhogen.
In die zin is een conische maler ook voor een liefhebber van zoete chocolade achtige koffie best een optie.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor Spironski » ma 02 mar 2015, 11:42

We zijn het kennelijk allemaal met elkaar eens. Maar ik snap nog steeds niet waarom Crema z'n Major zou moeten vervangen voor een Kony als hij gruwelt van fruit/zuur.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6422
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor cremalover » ma 02 mar 2015, 11:52

Is geen verklaring voor Spironski.
Tenminste geen logische.
Gaat ook niet gebeuren. ;)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor bobbee » ma 02 mar 2015, 12:27

Ik heb hier heerlijke licht gebrande bonen, Ethiopia Yirgacheffe Knots, en een K10. Geen zuur te bekennen, wel wat fruitsmaakjes. :mrgreen: :wink: HEERLIJK!

HolyBean
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 16:46

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor HolyBean » ma 02 mar 2015, 12:28

Er is wel verschil te proeven tussen vlakke maalschijven en conische maar het verschil is zo minimaal dat het voor de meeste mensen niet te proeven is. Blind proeven is de enige manier om te testen of je het verschil kan proeven.

Uit onderzoek blijkt:

“164 coffee professionals in Nice, could actually NOT taste the difference between a flat and a conical grinder.” – Francisca Listov-Saabye

“There is a taste difference between flat and conical burrs—but it’s soo small it’s hard to taste blind” – Francisca Listov-Saabye

http://nordicbaristacup.com/2013/09/nbc ... pope-bunn/
Laatst gewijzigd door HolyBean op ma 02 mar 2015, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
LM Linea 1 - Compak K-10 Doserless - Quest M3 (PID mod)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Vergelijking Mazzer

Berichtdoor Spironski » ma 02 mar 2015, 12:30

Is geen verklaring voor Spironski.
Tenminste geen logische.
Gaat ook niet gebeuren. ;)
Gelukkig maar, dan begrijpen we elkaar toch! :lol:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten