Hoi mensen,
Jawel, terug een onderwerp "welk toestel kopen". Ik heb veel gelezen over espresso toestellen (en grinders). En dan heb ik nog wat gelezen. Reviews, forum onderwerpen. Tot het me begon te duizelen.
Eén ding is me duidelijk geworden: de Brewtus IV is een zeer goed toestel met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Mijn vraag: zijn er op momenteel in België/Nederland toestellen op de markt die betere kwaliteit (zowel van de hardware als van het gebruik) geven voor minder centen, of desnoods een klein beetje meer ? Het hoeft niet per sé een dual boiler toestel te zijn, een HX toestel is ook goed.
(mijn grinder is denk ik gekozen: de Mählkonig Vario)
Thanks!
Wim
Re: Alternatieven voor de Brewtus IV ?
2Bezzera, Rocket, allemaal goed spul! Wat kost een brewtus nu?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Dat blijft weinig geld voor wat je ervoor krijgt. Er zijn wellicht iets beter gebouwde machines te koop voor die prijs (als de Rockets), maar dat zijn dan wel HX-en.
Voor een DB zal je toch snel een paar honderd meer moeten uitgeven. Ik meen dat de Vibiemme Junior rond de €1400 zit, maar daar was volgens mij iets vreemds mee wat betreft de temperatuur regeling (weet iemand wat ook al weer?)
Voor een DB zal je toch snel een paar honderd meer moeten uitgeven. Ik meen dat de Vibiemme Junior rond de €1400 zit, maar daar was volgens mij iets vreemds mee wat betreft de temperatuur regeling (weet iemand wat ook al weer?)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Als je op zoek bent naar een Espresso Machine die de zelfde prijs kwaliteit verhouding biedt, ken ik er helaas geen. Mocht je voor meer geld een espresso machine willen aanschaffen dan zou je eens kunnen kijken naar de nieuwe machine dat in de fabriek van Gaggia is gemaakt. Namelijk de Ruby pro. Deze heeft alleen geen dual boiler.
Ik zou kiezen voor de brewtus 4. Je kan hem online bestellen voor € 1149,-.
Ik zou kiezen voor de brewtus 4. Je kan hem online bestellen voor € 1149,-.
6Een Brewtus biedt veel waar voor het geld maar ze zijn minder mooi afgewerkt. Let wel op dat een DB meer elektronica bevat wat allemaal kapot kan gaan. Persoonlijk ben ik meer fan van Rocket om zijn geweldige bouwkwaliteit en temperatuurstabiliteit. Er gaat echter niks boven een hevel voor wat betreft de smaak.
De machine die meneer hierboven uit zijn eigen webwinkel adverteert is een semi horecamachine met een grote boiler en dito stroomverbruik. Tevens ken ik nog geen echte recensies van die machine qua betrouwbaarheid.
De machine die meneer hierboven uit zijn eigen webwinkel adverteert is een semi horecamachine met een grote boiler en dito stroomverbruik. Tevens ken ik nog geen echte recensies van die machine qua betrouwbaarheid.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
7Als je niet per sé een DB wilt, zoals je schrijft, is er tal van keuze. E61-machines met warmtewisselaars genoeg. Rockets, Bezzera's, Isomacs, ECMs, Expobar, La Nuova Era - en dit is letterlijk nog maar het begin van de lijst met fabrikanten die E61-HX-machines maken.
Maar ja, die prijs van die Expobar Brewtus IV blijft ongeevenaard laag. Wat is je overweging om een DB te kopen ipv een HX?
Maar ja, die prijs van die Expobar Brewtus IV blijft ongeevenaard laag. Wat is je overweging om een DB te kopen ipv een HX?
8Ik heb eerder zoiets van: DB machines zijn de volgende stap na hx, dus als ik voor dezelfde prijs de brewtus iv kan kopen, waarom dan een hx kopen? Eén reden kan zijn dat de Brewtus vrij veel plaats inneemt, de Rocket Cellini + v3 bv is dan iets kleiner en strakker van design en als ik de meningen hoor zit deze machine iets beter in elkaar. Geen idee of er een verschil is in koffie maken.
Maar au fond is het niet nodig zo'n db machine en is een hx prima voor me!
Terzelfdertijd wil ik niet veel meer uitgeven, maximum 100 mèér, dus de ECM machines zijn out evenals bv de duurdere Rockets.
Terzelfdertijd wil ik niet veel meer uitgeven, maximum 100 mèér, dus de ECM machines zijn out evenals bv de duurdere Rockets.
9ik zou serieus over een lever nadenken.
qua smaak geef ik de voorkeur aan een Strega boven een E61 DB.
en als stomen niet nodig is: ik ben heel content met de Strietman ES3, alleen geen koopje.
de Elektra mcal is ook heel leuk en geeft een uniek smaakprofiel.
nieuw aan de prijs, dus beter 2e hands.
en die van mij gaat wrsch in de verkoop...
qua smaak geef ik de voorkeur aan een Strega boven een E61 DB.
en als stomen niet nodig is: ik ben heel content met de Strietman ES3, alleen geen koopje.
de Elektra mcal is ook heel leuk en geeft een uniek smaakprofiel.
nieuw aan de prijs, dus beter 2e hands.
en die van mij gaat wrsch in de verkoop...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
10Mja, DB machines zijn niet per sé de volgende stap na HX. Het is een andere aanpak (dan HX) om hetzelfde doel te bewerkstelligen: tegelijkertijd kunnen koffie zetten en stomen. Het is dus niet zonder meer zo dat een DB altijd beter is dan een HX. Eén nadeel is bijvoorbeeld dat 'ie, simpelweg omdat het een complexere machine is, storingsgevoeliger is. Hoe meer onderdelen, hoe meer er mis kan gaan.decraew schreef:Ik heb eerder zoiets van: DB machines zijn de volgende stap na hx, dus als ik voor dezelfde prijs de brewtus iv kan kopen, waarom dan een hx kopen? Eén reden kan zijn dat de Brewtus vrij veel plaats inneemt, de Rocket Cellini + v3 bv is dan iets kleiner en strakker van design en als ik de meningen hoor zit deze machine iets beter in elkaar. Geen idee of er een verschil is in koffie maken.
Qua koffie zal je weinig verschil merken. Het zijn dezelfde groepen, wat grotendeels smaakbepalend is voor een machine. Enige verschil wat ik me kan bedenken is dat een HX alleen een temperatuurverloop heeft tijdens de extractie, dat zal bij een DB minder zijn, en dat zal je kunnen proeven in bepaalde omstandigheden. Let wel: dit zal een héél klein verschil zijn - de machine heeft sowieso al een zeer beperkt aandeel in de uiteindelijke smaak v/d koffie (die wordt veel meer bepaald door de koffiebonen zelf en de maler).
Het is niet echt makkelijk. Ik krijg zelf altijd een beetje een ongemakkelijk onderbuikgevoel bij de Brewtus, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd.