Rocket e61 of een Bezzera Strega

1
Goedenavond!

Ik las dat vele hier op het forum een Strega hebben of er ervaring mee hebben.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in smaak verschil bij een e61 groep bijv rocket en een strega. Mijn thuis machine word namelijk één van die twee! Persoonlijk drink ik het liefst fruitige koffie.

Bedankt alvast! :)

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

2
Strega, met kop en schouders. Wat mij betreft veel beter dan welke E61 prosumer dan ook. Vele opties en een zachtere en complexere smaak. Ik heb 4 jaar lang een Strega gehad. Voor dat bedrag is er, naar mijn mening, geen betere machine te krijgen.

Het gaat er echter meer om of je meer van de smaak van een hevel houdt of van een E61. Voor lichtgebrande fruitige koffies is een hevel sowieso beter dus als dat ook nog is je smaak is dan is de keuze wat mij betreft een no-brainer.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Ik ken de rocket niet, wel strega, gewoon een hele makkelijke machine en snel warm ( vergeleken met mijn silvia). Geen zorgen over doorlooptijd of temperatuur want dat kan je toch niet instellen. Je kan wel de door doorloopdruk bepalen. Je moet ook nooit proberen te fijn te malen, dat is best belangrijk bij een strega....

4
Erg fijn malen bij een Strega werkt perfect alleen niet voor donker gebrande bonen. Juist door de extra punch door het design moet je fijner malen dan een vergelijkbare machine. Het ligt puur aan je techniek of je extra fijn kunt malen met de Strega. Voor heel licht gebrande bonen (filterbranding) maalde ik vaak superfijn en downdosen waardoor je juist een goede extractie krijgt waarbij je de druk heel laag moet houden. Kwestie van weten welke techniek je voor welk type boon moet gebruiken. Dat is juist waar de Strega bekend om staat.

Als je een Strega koopt koop dan wel de Espressoparts HQ14 filterbakjes en een naked portafilter. Die 2 vergroten het gemak van de Strega aanzienlijk en maken het geheel af. Vooral met een naked kun je de extractie en het moment van stoppen van de pomp vele malen beter bepalen waardoor je nog meer uit de koffie kunt halen. Een naked heeft op de Strega wat dat betreft een veel grotere meerwaarde dan bij andere machines.

Edit. Tenzij je bedoeld een choke van een hevel in het algemeen. Dan kun je idd lang wachten doordat je geen overdrukventiel hebt. Kan best 20min duren. Heeft alleen niks met de smaak te maken of specifiek voor de Strega.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

6
Daar ging idd mijn edit over. Dat is een eigenschap van een hevel in het algemeen. Halverwege kun je hem wel losdraaien door de hevel naar beneden te halen maar niet zover dat de pomp weer start. Je vergroot dan het volume terwijl waardoor je minder druk hebt en je hem er wel uit kunt halen.

Je hoeft in principe nadat de hevel boven is niet te wachten om het portafilter los te draaien. Gewoon de hevel tot horizontaal trekken, losdraaien van het portafilter en weer rustig op laten komen.

7
Ho ho stop niet te technisch! Leuk die reacties overigens :D
Even terug naar de basis. Een Strega is dus iets subtieler in zijn smaken en vooral de fruitige koffie komt goed tot zijn recht.
Is de Strega ook net zo eenvoudig te hanteren? Kan je er bijvoorbeeld makkelijk een Eric thermometer op zetten voor temperatuur controlle?

8
Vergeet temperatuurcontrole op een hevel. Is nergens voor nodig en ook niet mogelijk behalve door te flushen. Als je echte goede temperatuurcontrole wilt hebben dan zul je een E-61 DB moeten kopen. Vergeet dat punt want als je daar heel veel waarde aan gaat hechten kom je van een koude kermis thuis.

Een Strega is ontzettend makkelijk in gebruik en zelfs lastig om er slechte espresso uit te halen.

9
Erik82 schreef:Vergeet temperatuurcontrole op een hevel. Is nergens voor nodig en ook niet mogelijk behalve door te flushen. Als je echte goede temperatuurcontrole wilt hebben dan zul je een E-61 DB moeten kopen. Vergeet dat punt want als je daar heel veel waarde aan gaat hechten kom je van een koude kermis thuis.

Een Strega is ontzettend makkelijk in gebruik en zelfs lastig om er slechte espresso uit te halen.

daar ben ik het mee eens, een machine waar geen gedoe voor nodig is, itt de silvia (met pid) die ik hiervoor had. De enige punten waar je op moet letten zijn de koffieexplosie en hevelterugslag (nooit met je gezicht voor de hevel, altijd er naast)

10
Erik82 schreef: Het gaat er echter meer om of je meer van de smaak van een hevel houdt of van een E61.
Dit lijkt me het meest cruciale in de discussie.
Ik heb een beetje de omgekeerde route bewandeld, begonnen met hefboom machines maar nu in m'n nopjes met een E61.

Ik hou juist meer van wat donkerdere chocolade espresso's / cappu's. Daar is de E61 weer beter in, in mijn ervaring.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30