Maler Slow Koffie

Furian.Be
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 mei 2016, 12:45

Maler Slow Koffie

Berichtdoor Furian.Be » di 24 mei 2016, 13:12

Hoi iedereen,

Heb op dit forum al aardig wat informatie gevonden, maar toch heb ik nog een vraag waarbij jullie me ongetwijfeld kunnen helpen :P

Momenteel heb ik dus een volautomatisch Jura toestel, maar aangezien ik de laatste tijd meer en meer interesse in koffie begin te krijgen, had ik graag van start gegaan met slow koffie (en binnen enkele maanden ook espresso ). En laat ons eerlijk zijn, zo'n jura toestel is oersaai :D

Daarom wil ik dus nu eerst in een goede molen investeren.
Na een beetje gelezen te hebben, lijkt het me op het eerste zicht dat een koffiemolen voor zowel slow koffie als espresso niet direct samengaat? Ik had rekening houdend met mijn budget in gedachten de Eureka Mignon of de Bezzera BB005, maar dit lijken dan precies meer molens voor espressomaling?
Op het forum hier worden voor slow koffie precies regelmatig de Baratza Encore/Virtuoso aangeraden, maar deze lijken me op het eerste zicht zo plastiek achtig en kwalitatief toch minder dan de mignon en bb005? :)

Alvast bedankt voor de feedback!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Maler Slow Koffie

Berichtdoor fransg » di 24 mei 2016, 13:15

En laat ons eerlijk zijn, zo'n jura toestel is oersaai
en je kunt er ook feitelijk nauwelijks koffie mee maken, dat terzijde ;-)
Daarom wil ik dus nu eerst in een goede molen investeren.
Een Mahlkönig Vario Home kan ook grover malen voor filterkoffie, maar je kunt die Bezzera BB005 ook kopen en een mokkapotje erbij, dat mokkapotje kost bijna niets en je hebt dan al iets wat behoorlijk dicht bij espresso komt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Maler Slow Koffie

Berichtdoor Jochen_P » di 24 mei 2016, 14:04

Voor espresso heb je een molen nodig die traploos verstelbaar is omdat de maalgraad van heel groot belang is. Je moet de mogelijkheid hebben deze zeer fijn te regelen.
Als je vaak gaat wisselen tussen espresso- en filtermaling ga je veel tijd spenderen om terug de juiste espressomaling te vinden vrees ik.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Maler Slow Koffie

Berichtdoor Erik82 » di 24 mei 2016, 14:23

Je kunt ook kijken voor een OE Lido E(-T). Deze is geschikt voor filter en espresso en valt binnen je budget. Je moet dan alleen met de hand malen maar hij verslaat de genoemde malers met gemak.

https://www.coffeehit.co.uk/lido-e-hand ... inder.html
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Maler Slow Koffie

Berichtdoor pichichi » di 24 mei 2016, 20:25

Voor espresso heb je een molen nodig die traploos verstelbaar is omdat de maalgraad van heel groot belang is. Je moet de mogelijkheid hebben deze zeer fijn te regelen.
Als je vaak gaat wisselen tussen espresso- en filtermaling ga je veel tijd spenderen om terug de juiste espressomaling te vinden vrees ik.
Precies de reden dat ik *vandaag* een Baratza Encore in gebruik heb genomen! Lekker, makkelijk, voor ´erbij´!
Eerste indruk is zeer solide. Ik had vooraf ook mijn vraagtekens, qua (laag aan de) prijs en plastiek. Maar valt me alleszins mee, veel lovende reviews, ook van koffielui in mijn kring. Je kunt je er geen buil aan vallen. Check ook de filmpjes van Baratza zelf op YT. Schoonmaken van maalschijven is echt zó gepiept! Traploos verstelbaar. Ik heb nu eindelijk - naast de Eureka Mignon voor espresso - een molen waar ik makkelijk mee kan switchen voor mokapot in the morning en clever dripper in the weekend! En die Eureka kan ook weer rustig z´n focus op de fijnere regionen houden :D

(p.s. goedkoopst kun je ´m nu bij Giraffe krijgen, 129,95 incl verzending. Elders toch alweer 5, 6 duurder of zelfs boven de 140 :shock:)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Maler Slow Koffie

Berichtdoor pichichi » di 24 mei 2016, 20:32

Niet zozeer upgraditis, maar expanditis dus.... :ugeek:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Maler Slow Koffie

Berichtdoor bobbee » di 24 mei 2016, 21:19

Nu moet ik je toch even corrigeren, een encore is niet traploos. Ik was er zelf niet echt blij mee, produceert (te)veel fines voor filter.
Goedkoop is hij wel! 2e hands vaak 50 euro of minder.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
ThomS
Berichten: 20
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 21:45

Re: Maler Slow Koffie

Berichtdoor ThomS » di 24 mei 2016, 22:28

Nu moet ik je toch even corrigeren, een encore is niet traploos. Ik was er zelf niet echt blij mee, produceert (te)veel fines voor filter.
Goedkoop is hij wel! 2e hands vaak 50 euro of minder.
Interessant. Ik heb zelf sinds kort een Solis Scala en ik merk bij die molen ook dat er nogal (te) veel fines geproduceerd lijken te worden. Kon er hier op het forum en elders echter niets over vinden. Het is dat ik echt geen zin heb de K6 iedere keer te verstellen tussen filter en espresso, maar daarmee kreeg ik betere resultaten met filter...

On-topic: verwacht je de molen in de toekomst afwisselend voor slow-coffee en espresso te gebruiken? Of is het dat je de molen nu eerst voor slow coffee wilt gaan gebruiken en dan later als je een espresso apparaat hebt voor espresso?

Ik denk dat een Mahlkönig Vario - zoals fransg ook al aangaf - nog wel eens een goede keuze kan zijn voor beide gebruiksscenario's. Klein, gemakkelijk verstelbaar en (wat ik zo lees) erg goed. Prijs is ook zeer acceptabel.
Espresso: ECM Giotto Premium, Gaggia Factory G106, Compak K6
Filter: Hario V60, Solis Scala 166
Travel/office: Aeropress, Porlex Mini

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Maler Slow Koffie

Berichtdoor pichichi » di 24 mei 2016, 23:43

Nu moet ik je toch even corrigeren, een encore is niet traploos. Ik was er zelf niet echt blij mee, produceert (te)veel fines voor filter.
Hmm, ja ok... geloof ik :idea:
Hij komt nogal traploos over, door de wijde range van posities (0 tot 40) die inderdaad wel met een klikje telkens elkaar opvolgen. Minieme verschillen zijn zo te bereiken die op mij als soort van traploos overkomen. Bij mijn traploze Eureka is/lijkt de range korter/krapper. Of zeg ik nu weer iets onhandigs....

(note to self: méér in machines verdiepen!)

(maar vergeet je liefde voor origines, kwaliteiten, varieties, smaakverschillen aka "the software" niet dan, aldus sprak :twisted: op mijn andere schouder)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Maler Slow Koffie

Berichtdoor fransg » di 24 mei 2016, 23:52

Hij komt nogal traploos over
Als je veel ervaring hebt, en een zeer gevoelig weegschaaltje, kun je tussen twee stappen variëren door iets meer of juist minder te doseren maar dan maak je het met een instapmaler meteen wel erg moeilijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron