Espresso apparaat spuit plotseling water

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » zo 10 jul 2016, 01:52

Hallo forumleden,

Maak al een tijd met veel plezier gebruik van mijn Izzo Alex Duetto. Het plezier is alleen maar groter geworden sinds ik deze heb aangesloten op de vaste leiding. Vandaag had ik het apparaat aanstaan, maar ik had hem niet in gebruik. Ik was blij dat ik er toevallig naast stond toen hij vanuit de onderkant inneens water begon te spuiten. Ik heb niet afgewacht of het waterslot zou hebben ingegrepen en het water gelijk handmatig afgesloten. Na het openmaken van de machine bleek het water te hebben gespoten uit een klep vlak bij de rotatiepomp waar het water wordt aangevoerd. Ik heb geen idee wat dit is voorklep en ook niet waarom hij open gesprongen is.

Ik kreeg 5 minuten later heerlijke verse koffiebonen van Dutch Barista bezorgd aan de deur. Erg spijtig dat ik hier nu echt helemaal niets aan heb.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen. Heb ik een nieuw onderdeel nodig? Zie de foto ter verduidelijking van de situatie. Je ziet groene corrosie op de plek waar het water vandaan kwam. Het lek ontstond heel plotseling en het water spoot er redelijk hard uit. Ook is er water in de pomp gelopen. Ik had de stekker er gelijk uitgetrokken dus hopelijk is de pomp niet defect geraakt.

Groeten,

Paul

Afbeelding

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor @3aan » zo 10 jul 2016, 02:34

Je bedoeld dat uitsteeksel op de pompkop zelf? dat kan je verstellen en is waarschijnlijk te ver uitgedraaid? en je bedoeld dat er water in de motor van de pomp is gelopen?, goed uit laten drogen, zal waarschijnlijk wel meevallen, verder is het niet erg duidelijk wat je precies probeert te vertellen, misschirn pijltjes en of nummertjes op de foto?

Uiteraard is als er groene aanslag zit al langer wat aan de hand en heeft er al wat gelekt.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor @3aan » zo 10 jul 2016, 05:19

Volgens mij bedoel je deze regelaar? die zit dus op de Pompingang!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » zo 10 jul 2016, 10:12

Ja klopt! Die bedoel ik. Bedankt @3aan. Wat is dat voor regelaar dan? En ik moet die 'schroef' gewoon een stukje strakker draaien, begrijp ik dat goed? Bij mij lijkt ie al redelijk ver ingedraaid. En ik vond het vreemd dat de lekkage zo plotseling ontstond en gelijk zo hard was. Dus ik zat te denken aan een safety release valve of iets dergelijks al zou ik niet weten waarvoor op die plaats. Je zou denken dat als die schroef uit zichzelf lostrilt ofzo dat het een stuk gelijdelijker zou gaan lekken. Maar nogmaals ik heb geen flauw idee waar deze regelaar voor dient en wat er gebeurt als je hem losser of strakker draait. Heb je misschien wat verduidelijking?

Overigens excuus voor de blijkbaar niet helemaal duidelijke uitleg van post 1, maar ik zat gisteren even snel voor het slapen gaan met de ipad te typen en zat te denken aan een rood circeltje in de foto, maar dat behoort niet tot de mogelijkheden van dit ding. Gelukkig bleek het toch duidelijk genoeg. 8-)

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor Pti » zo 10 jul 2016, 10:59

Dat is de stelschroef van de bypass daarmee regel je de pompdruk.
Normaal zit die geborgd met bv een moertje, als die niet goed vast zit kan de schroef er nog wel eens uit lopen.

Kwestie van pompdruk opnieuw afregelen met de schroef en dan weer opnieuw vastzetten.

De motor kan veel hebben, ik heb onze testmotor wel eens per ongeluk in een gootsteen vol met water laten vallen. Goed op laten drogen voor je hem weer aan zet dan is er vaak niks aan de hand.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » zo 10 jul 2016, 14:05

Dat is de stelschroef van de bypass daarmee regel je de pompdruk.
Oh ja natuurlijk duh. Dat wist ik eigenlijk al :oops: tnx voor de feedback ik ga het vanavond weer even vastdraaien dan. Kan ik mijn verse boontjes proeven. Maar nu eerst naar het strand :mrgreen:

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor @3aan » zo 10 jul 2016, 14:18

Dat is de stelschroef van de bypass daarmee regel je de pompdruk.
Oh ja natuurlijk duh. Dat wist ik eigenlijk al :oops: tnx voor de feedback ik ga het vanavond weer even vastdraaien dan. Kan ik mijn verse boontjes proeven. Maar nu eerst naar het strand :mrgreen:
Zit die veer er wel in?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » zo 10 jul 2016, 21:25

Helaas is het probleem niet zo simpel opgelost als jullie suggereerden... Ik kan draaien aan die stelknop wat ik wil, maar er blijft keihard water uit spuiten.

Daarnaast is er geen moer om de stelknop vast te zetten. Die heeft er ook nooit gezeten denk ik.

De veer zit er ook gewoon in (gelukkig). Zou overigens raar zijn als die inneens was verdwenen :lol:

Ik heb nu de hele pomp van de motor af gehaald om het probleem verder te onderzoeken. Maar ik kan geen defect onderdeel vinden. Zal zo gelijk ook wat foto's plaatsen om de boel te illustreren.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » zo 10 jul 2016, 21:52

Foto's bij voorgaande bericht

inkijk vanaf waar de stelschroef normaal zit (zijkant)
Afbeelding

Inkijk vanaf waar de waterleiding op zit aangesloten (voorkant)
Afbeelding

Stelschroef buitenkant
Afbeelding

Stelschroef binnenkant
Afbeelding

Stelschroef en veer
Afbeelding

Waterpomp
Afbeelding

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » zo 10 jul 2016, 22:00

Filmpje van spuitend water


Open Youtube filmpje in nieuw tabblad

Laatst gewijzigd door paulkoffie op zo 10 jul 2016, 22:37, 4 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron