Espresso apparaat spuit plotseling water

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » zo 10 jul 2016, 22:03

Wat ik dus niet zie is hoe het kan dat het water er normaal gesproken niet uit spuit, aangezien er gewoon een gat zit in de stelschroef. Daarnaast zit er een plastic onderdeel in de pompingang dat meedraait wanneer je aan de stelschroef draait. Ik vraag me af of dit zo hoort.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor @3aan » zo 10 jul 2016, 23:04

Als je die bolle plug eruit draait, dus dat deel waar je de veer en plug indraait, dan kan je even kijken of die kunststof plunjer eruit kan en of er een afdichtingsrubber tussen zit, zie de foto's op het witte plunjertje zit een rubber ringetje (afdichting) voorzien van een rijkelijke hoeveelheid vet zodat zo'n rubbertje niet uitdroogt en kapoet gaat, dat is dus waarschijnlijk je boosdoener . . .

Ik zag zo'n opmerking van DUH, (niet meer doen als je geholpen wilt worden) klinkt ietwat vreemd, alsof wij het niet goed doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » zo 10 jul 2016, 23:22

Ik zag zo'n opmerking van DUH, (niet meer doen als je geholpen wilt worden) klinkt ietwat vreemd, alsof wij het niet goed doen.
Nee joh dat was naar mezelf omdat ik het stom vond dat ik dat niet gelijk wist. Aangezien ik daarmee allang eens de pompdruk ingesteld had natuurlijk... :oops: Jullie hulp wordt juist enorm gewaardeerd :!: Excuus als dit verkeerd over kwam.

MAAR ik geloof dat ik de boosdoener heb gevonden. Had inmiddels die bolle plug er uit gehaald en heb het plastic onderdeel bloot gelegd. Die lijkt te zijn afgebroken. Vraag me niet hoe.

Met rood heb ik aangegeven waar de veer hoort te zitten.

Afbeelding

Moet maar even Peter van Kafko bellen of hij aan een nieuw onderdeel kan komen.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor @3aan » zo 10 jul 2016, 23:31

Ik zou er voorlopig maar een paar passende rubber ringetjes voor zetten en een metalen ringetje er bovenop,
goed invetten en dan kan je in elk geval weer draaien, niet te hard de stelplug meer aandraaien!

succes
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » vr 15 jul 2016, 11:13

Na wat zoekwerk ben ik er inmiddels achter dat het plastic onderdeeltje (geschatte waarde 1 euro) niet los verkocht wordt. Kafko kan me er niet mee helpen en suggereert een nieuwe pomp voor 95 euro. Vanochtend even langs Espresso Service West geweest. Ook zij leveren alleen een complete pomp (170 euro). Mijn espresso apparaat is 7 jaar oud en de pomp is nog niet eerder vervangen. De monteur vertelde mij dat ik mazzel had dat de pomp überhaupt zo lang is meegegaan, want de levensverwachting is normaal gesproken 3 tot 6 jaar beweerde hij. Dus het advies bleef om de hele pomp te vervangen, want kapot gaat hij binnenkort toch wel. Dit verbaasde me, ik had gedacht dat deze pompen veel langer mee zouden moeten kunnen gaan. Wat is jullie idee hier over? Wellicht dat in een thuissituatie waarbij de pomp relatief weinig draait t.o.v. een horecasetting, de levensduur sterk verlengd wordt.

Voorlopig blijf ik nog heel even koppig en wil ik niet de hele pomp vervangen. In de werkbus van Espresso Service West liggen misschien nog wat oude gebruikte pompen en hopelijk kan ik daar het plastic onderdeeltje uit halen. Dus even afwachten tot de bus weer terug is bij hun zaak, dan gaan ze even voor me kijken.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor fransg » vr 15 jul 2016, 11:20

Na wat zoekwerk ben ik er inmiddels achter dat het plastic onderdeeltje (geschatte waarde 1 euro) niet los verkocht wordt.
3D printen is ook een optie, maar inderdaad, als dat onderdeel stuk is, kun je verwachten dat een ander onderdeel ook de geest gaat geven en hoe rationeel is het dan om vele uren te besteden aan een probleem dat met een vervangende pomp is opgelost.
Kafko kan me er niet mee helpen en suggereert een nieuwe pomp voor 95 euro. Vanochtend even langs Espresso Service West geweest. Ook zij leveren alleen een complete pomp (170 euro).
Wat is exact het verschil tussen die twee pompen, afgezien van €75? Heb je daar naar gevraagd?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor @3aan » vr 15 jul 2016, 11:28

Dit onderdeel is kapot gedraaid met verstellen, eigenlijk doe je dat 1 keer en met beleid, probeer het zoals ik eerder vertelde, dat zou goed moeten gaan, als je wilt kan-kunnen we er samen even naar kijken ik woon in 2691
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » vr 15 jul 2016, 15:24

Na wat zoekwerk ben ik er inmiddels achter dat het plastic onderdeeltje (geschatte waarde 1 euro) niet los verkocht wordt.
3D printen is ook een optie, maar inderdaad, als dat onderdeel stuk is, kun je verwachten dat een ander onderdeel ook de geest gaat geven en hoe rationeel is het dan om vele uren te besteden aan een probleem dat met een vervangende pomp is opgelost.
Grappig idee. Was ik zelf nooit opgekomen. Ik heb hier dan ook nog nooit ervaring mee gehad en ik heb dus ook geen flauw idee hoeveel werk dat zou zijn. Ik kan me wel voorstellen dat ik redelijk eenvoudig op de computer een 3D tekening/model zou kunnen.
Kafko kan me er niet mee helpen en suggereert een nieuwe pomp voor 95 euro. Vanochtend even langs Espresso Service West geweest. Ook zij leveren alleen een complete pomp (170 euro).
Wat is exact het verschil tussen die twee pompen, afgezien van €75? Heb je daar naar gevraagd?
Geen idee, nog niet naar gevraagd. Maar ik denk dat Kafko gewoon scherper geprijsd is.
Dit onderdeel is kapot gedraaid met verstellen, eigenlijk doe je dat 1 keer en met beleid, probeer het zoals ik eerder vertelde, dat zou goed moeten gaan, als je wilt kan-kunnen we er samen even naar kijken ik woon in 2691
Mmmm ik had de pompdruk al maanden geleden opnieuw ingesteld. Nadat ik het apparaat op de waterleiding had aangesloten was de druk 2,5 bar toegenomen, wat logisch is. Dus toen heb ik hem even ietsje lager gezet. Toen het lek plotseling ontstond, had ik er zeker niet aan gezeten. Mijn vermoeden is dat het kunstof verouderd was ofzo.
Maar 2691 is vlak bij mij, ik kom graag eens langs met de pomp. Bedankt voor het aanbod in ieder geval. Ik wacht even af of ik er uit kom m.b.v. ESW en anders heb ik dit weekend evt. tijd.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor Pti » vr 15 jul 2016, 18:41

Ik kan wel even kijken of ik het nodige onderdeel uit een afgekeurde pomp kan halen voor je? Ee hebben er een aantal in de oud ijzer bak liggen.

Moet ik wel even precies weten welk type pomp en welk onderdeel, dus duidelijke foto's.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Espresso apparaat spuit plotseling water

Berichtdoor paulkoffie » za 16 jul 2016, 13:54

Ik kan wel even kijken of ik het nodige onderdeel uit een afgekeurde pomp kan halen voor je? Ee hebben er een aantal in de oud ijzer bak liggen.

Moet ik wel even precies weten welk type pomp en welk onderdeel, dus duidelijke foto's.
Hoi Pti,

Dat zou ik echt super vinden. Ik weet niet of het onderdeeltje bij verschillende merken/modellen hetzelfde is, maar ESW beweerde van wel.

Hier een paar foto's van de pomp en van het onderdeeltje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron