beginnersvraag - analyse - advies gezocht

1
Hallo,

Beginner hier, probeer te achterhalen waarom de volgende zich voordoen. Online zoek ik naar de antwoorden maar kan dit niet echt vinden.

Ik probeer de epresso op zo'n 25seconden doorlooptijd te krijgen, maar na velen variatie in instellingen (grover, fijner) kom ik niet verder dan 10-12seconden. Espresso met 'muizenstaartjes' gezien, maar t blijft bij max 10-12 seconden - waardoor het maar kleine bakkies blijven. ALs ik alleen water laat doorlopen, komt er 30ml uit. Moet dit niet bv 40ml zijn om 30ml espresso te krijgen?

Waar kan dat aan liggen?

dank hartelijk voor je tijd en advies.

M.

Re: beginnersvraag - analyse - advies gezocht

2
Er is op dit forum heel veel informatie te vinden waarmee je vragen zullen worden beantwoord. Als je het niet vindt, beter kijken ;-)

Je vertelt overigens helemaal niets over welke bonen, maler, machine je gebruikt. Dan is het antwoord net zo lastig als wanneer ik je vraag waarom mijn buurvrouw de 100m niet binnen 15 seconden kan lopen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Die machine is niet echt goedkoop (net nieuw gekocht of tweedehands/versleten overgenomen?) maar blijft een instappertje.

De omschrijving van de bonen zegt niets. Welke bonen, van welke boerderij/regio, wanneer en door wie precies gebrand?

Lees het beginners-gedeelte van het forum, daar staat een vracht aan informatie voor je klaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
Als hij gloednieuw is moet er zeker iets deftigs mee te maken zijn. Maar goede koffie begint ALTIJD bij verse bonen. Op de verpakking staat dan altijd een branddatum, ze mogen niet ouder zijn dan een week of twee als je ze koop. Veel mensen hier kopen online.
Met oude bonen is het verloren moeite...
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed