Half-automaten - onderhoud/reparatie/instellen naar wens

1
Hey, leuk forum hebben jullie hier!

Ik had enkele (waarschijnlijk stomme beginners-) vragen.

Hoe vergelijken de reparatiekosten van een half-automaat met een super-automaat? Ik heb nu een Jura Impressa F50 en ik denk dat de mechanische storingen misschien vergelijkbaar zijn maar dat ik deze bij een elektronische storing gewoon in de vuilbak kan doen. De mijne heeft bvb ook geen uitneembare zetgroep (denk ik) wat de zaken bemoeilijkt.

En wat betreft zelf onderhoud te kunnen doen (of een handige doe-het-zelver aan te spreken) veronderstel ik ook dat half-automaten wat meer straight-forward zijn, vooral als ze geen ingebouwde molen hebben. Ik kijk hier wat tegenop als ik hem ooit zelf uit mekaar zou halen want heb altijd veel schrik dat ik hem niet meer goed in mekaar krijg. Ik zou dus ook graag weten, als ik op zoek ga naar een half-automaat, welke van deze types het meest betrouwbare en gemakkelijkst in onderhoud is, en het goedkoopst als ik hem naar een officiele reparateur zou moeten doen.

Met mijn Jura bvb gebruik ik wel de tabletjes, heb een kalkfilter, en gebruik dan ook nog eens water dat ik eerst in een kan door een charcoal filter laat lopen voor nog eens kalk voorkoming. Ook de descaling programma's enzo worden trouw gedraaid. Om de hoeveel maanden moet ik de machine open maken voor het een of het ander met een doek af te kuisen of is dit enkel nodig bij een storing (als het niet meer goed zou doorlopen fzo)?

Als laatste: een van de irritaties bij mijn Jura is het slechts kunnen afstellen in twee graden, zowel voor temperatuur (standaard-hoog) als aantal bonen (standaard-intensief). Ook de single boiler is niet handig voor cappuccino's, en ik heb geen kopjesverwarmer. Ik heb wel heel veel instelling per ml (van 30 tot 280), en vijf standen voor bonenmaling. Ik heb ook het gevoel dat de stoom vanzelf uitvalt na een tijd terwijl hij de melk dan mss nog niet optimaal is. Nu vroeg ik me af hoe die basic half-automaten persoonlijk in te stellen zijn: temperatuur, ml, druk? Want ik zie ze maar drie tot vier knopjes hebben? Ik kan dus met bvb zo'n Silvia geen Americano maken dan? Mijn volautomaat heeft ook handige functies zoals het automatisch spoelen voor hij zich uitzet (gebeurd ook vanzelf) en ik kan hem 's ochtends programmeren om op een bepaald uur op te springen zodat ik een espresso heb uit een warmteblok dat al bvb 45 minuten op staat. Ik veronderstel dat die luxe's bij half-automaten ook de vuilbak in gaan?

Tenslotte vroeg ik me af of jullie koffiemolens met timer hebben en wat de benamingen allemaal zijn hiervoor. Hoe weet ik anders of ik elke keer exact evenveel gram gemalen koffie heb? Ook van de verdeelsystemen (rechtstreek in de piston of gewoon via een trechter fzo als je French press zou willen doen) weet ik geen benamingen/voorbeelden.
Dank :D

Re: Half-automaten - onderhoud/reparatie/instellen naar wens

2
Vrijwel alle antwoorden kun je vinden in de uitgebreide informatie in de afdeling voor beginners.

Heb je dat allemaal gelezen en er rest nog een vraag, aarzel niet om die te stellen!
Christof88 schreef:Nu vroeg ik me af hoe die basic half-automaten persoonlijk in te stellen zijn: temperatuur, ml, druk?
Hangt er vanaf welk apparaat van welk merk je exact op het oog hebt.

Maar allereerst: koop een hele goede maler.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
fransg schreef:Vrijwel alle antwoorden kun je vinden in de uitgebreide informatie in de afdeling voor beginners.

Heb je dat allemaal gelezen en er rest nog een vraag, aarzel niet om die te stellen!
Christof88 schreef:Nu vroeg ik me af hoe die basic half-automaten persoonlijk in te stellen zijn: temperatuur, ml, druk?
Hangt er vanaf welk apparaat van welk merk je exact op het oog hebt.

Maar allereerst: koop een hele goede maler.
Ja ik ben ondertussen wat meer geïnformeerd dus zal proberen enkel nog iets minder stomme vragen te stellen. In elk geval had ik voor een maler een Compak 3 op het oog voorlopig. Mazzer, Fiorenzato en Compak zijn zo de drie topmerken die ik al tegenkwam, wat hoort er nog in dit lijstje? Het hangt ook van de beschikbaarheid op de tweedehands markt af natuurlijk. Meer dan €200 zoek ik zeker niet uit te geven. Is een timer nuttig op zo'n machine of is dit enkel voor beginners iets wat nuttig lijkt?

4
Christof88 schreef: Meer dan €200 zoek ik zeker niet uit te geven. Is een timer nuttig op zo'n machine of is dit enkel voor beginners iets wat nuttig lijkt?
Als het budget zo beperkt is, zou ik verder niet in zitten over toeters en bellen die er wel of niet op zitten. Gewoon zo goed mogelijk maalsel voor het budget. Zit er een timer op, fijn, zit er een flapperdoser op, ook niet erg. Wil je bepaalde features per se, verviervoudig dan je budget.

@3aan op dit forum heeft weleens een gereviseerde maler te koop.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
Zonder goede maler is je idee gedoemd ten mislukken. Voor 200 euro krijg je een tweedehands horecamaler met doser. Wil je dat niet koop dan gewoon een nieuwe volautomaat want dan ben je niet geschikt voor een half automaat. Klinkt hard maar is de waarheid.

Voor iets meer dan 200 euro heb je een Bezzera BB005 en dat is toch wel echt het minimum. Liefst 64mm platte schijven of groter. Let wel op dat je het jezelf onnodig moeilijk gaat maken door een slechte maler te kopen.

Soort van hetzelfde als een mooie snelle race-auto kopen en zeggen dat je alleen de goedkoopste banden wilt en dan achteraf piepen dat je continu achterstevoren staat omdat je geen grip hebt.

De maleren is vele malen belangrijker dan die chroombak waar je nu zoveel waarde aan aan het hechten bent. Als ik het zo lees ben je over een maand de zoveelste die zijn gloednieuwe spullen weer te koop gaat zetten en een paar honderd euro verlies gaat maken. Puur en alleen omdat je ook je prioriteiten compleet verkeerd legt en je blind aan het staren bent op een chroombak en de belangrijkste benodigdheden links laat liggen. Je hebt dan een mooie machine en waardeloze koffie. Zo hebben we er hier al heel veel van gezien.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

6
Het is maar net wat je nastreeft.
Iets produceren dat drinkbaar is en dat vervolgens ook reproduceerbaar is, is iets anders dan streven naar perfectie.

Ik kan me voorstellen dat je, komend van een volautomaat, een zeker gemak nastreeft.
In dat geval zou ik zeggen: koop een dubbelboiler machine en een minimaal 64mm g.o.d..
Je moet je budget dan opkrikken naar minimaal EUR 1.500,-

Voor wat betreft de malers ben ik het niet helemaal met Frans en Erik eens.
Ja, natuurlijk bestaat er iets als een ondergrens. Die ondergrens heeft voor mij echter iets met gemak te maken. Niet met smaak. Dat komt later wel. Wat mij betreft is een K3 touch uitstekend, evenals een Macap m2m, of een Eureka Mignon. Het gepruts met single dosen met een horeca maler (welke nu eenmaal niet voor thuisgebruik is ontworpen) moet iets zijn dat je er voor over moet hebben om voor weinig geld een superieur maalsel te krijgen. Het is een keuze.
Ik heb pas geleden het verschil kunnen proeven (en zo'n fijnproever ben ik niet) tussen een Compak K3 (58mm plat) en een E10 (68mm conisch). Prijsverschil ongeveer een factor 4. Verschil in smaak, onbetaalbaar.

En nu terug naar jouw situatie.
Ik zou zeggen, ga op zoek naar een tweedehands BB005 of Eureka Mignon.
Als machine zou ik als ondergrens een Rancilio Silvia met pid (anders best lastige machine qua temperatuur), ECM Botticelli, of voor iets meer geld een Isomac Zaffiro of single boiler Domobar kopen.

Je hebt dan voor 4 tot 600 Euro een set waarmee je kwaliteit van maling en temperatuurhuishouding van de machine redelijk tot zeer goed onder controle hebt. Mocht na verloop van tijd blijken, dat dit toch niet jouw ding is, dan zijn dit populaire machines, welke je makkelijk zonder veel verlies ook weer kunt verkopen.

7
Ik dacht dat een mazzer mini of Compak K3 met 58mm hoog aangeschreven stonden, maar naar jullie mening is minstens 64mm plat een must? En is een conische dan superieur (en hoe groot moet ik dan gaan? 68mm minimaal?) of is dit gewoon een kwestie van persoonlijke mening? Ik zag ook dat doserless eerder aangeraden werd over het alternatief. Correct?

Ik ga dus eerst op zoek naar een maler, maar voor de espresso had ik minimum een PID Sylvia op het oog, maar ben ik mss nog beter met een Nuova Simonelli Oscar, gezien dit een HX is. Maar voorlopig zag ik nog nergens eentje tweedehands staan.

Re: RE: Re: Half-automaten - onderhoud/reparatie/instellen naar wens

8
Christof88 schreef:Ik dacht dat een mazzer mini of Compak K3 met 58mm hoog aangeschreven stonden, maar naar jullie mening is minstens 64mm plat een must? En is een conische dan superieur (en hoe groot moet ik dan gaan? 68mm minimaal?) of is dit gewoon een kwestie van persoonlijke mening? Ik zag ook dat doserless eerder aangeraden werd over het alternatief. Correct?

Ik ga dus eerst op zoek naar een maler, maar voor de espresso had ik minimum een PID Sylvia op het oog, maar ben ik mss nog beter met een Nuova Simonelli Oscar, gezien dit een HX is. Maar voorlopig zag ik nog nergens eentje tweedehands staan.
Je "dacht" waar heb je die gedachte weggehaald? Waarschijnlijk van YouTube allemaal filmpjes van bijna hysterische vrouwspersonen, die echt alles bij elkaar krijsen dat het allemaal verschrikkelijk goed spul is?!

Komt toch weer de kreet! Goed jezelf inlezen, zoekfunctie, etc. ;-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: RE: Re: Half-automaten - onderhoud/reparatie/instellen naar wens

10
bobbee schreef:Rancilio Silvia met PID en Compak K3 koffiemolen

Bieden

http://link.marktplaats.nl/m1080805897

Staat op MP. Ik heb er verder niks mee van doen!!!
Ik had het ook zien passeren maar inmiddels wel beslist voor een HX machine te gaan en een iets grotere maalschijf. Komen er elke dag wel veel bij, ik veronderstel dat er veel met enhousiasme invliegen en dan rap gefrustreerd opgeven. Even duimen dat ik niet in dat rijtje terecht kom ntrlk. Ik heb dit wel volledig uitgepluisd en een aantal gelijkaardige beginners topics op andere fora, maar het is toch nog een grote leercurve natuurlijk.

Code: Selecteer alles

http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517
@3aan schreef:
Christof88 schreef:Ik dacht dat een mazzer mini of Compak K3 met 58mm hoog aangeschreven stonden, maar naar jullie mening is minstens 64mm plat een must? En is een conische dan superieur (en hoe groot moet ik dan gaan? 68mm minimaal?) of is dit gewoon een kwestie van persoonlijke mening? Ik zag ook dat doserless eerder aangeraden werd over het alternatief. Correct?

Je "dacht" waar heb je die gedachte weggehaald? Waarschijnlijk van YouTube allemaal filmpjes van bijna hysterische vrouwspersonen, die echt alles bij elkaar krijsen dat het allemaal verschrikkelijk goed spul is?!

Komt toch weer de kreet! Goed jezelf inlezen, zoekfunctie, etc. ;-)
Okay, ik kan een grapje wel appreciëren. Ik denk is ntrlk "lees een beetje hier en daar". Vandaar mijn leunen op jullie expertise he :D. Ik lees nog even verder natuurlijk, maar je reservatie is vooral de te kleine maalschijven veronderstel ik?