Re: Hoe warm mag kop worden Bezzera BZ07

11
HanR schreef:@fransg
Niet iedereen heeft de gelegenheid zelf te meten.
Heb je gelijk in, maar als je dat op dag 1 niet kunt, is het mogelijk dat op dag 2 wel zelf te doen of bij iemand anders, dan hoef je niet met "best wel aan de warme kant" en dergelijke te hannesen. Als je bij mekaar in de keuken staat kun je snel een ervaring delen en vergelijken, maar als het via woorden en cijfers moet zoals op een forum, dan is een objectieve waarneming wel beter.

Ook "verbrand" kan aan van alles liggen. Beroerde bonen, verkeerde maler, slechte timing in het zetten en ga maar door.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

12
@Fransg je hebt helemaal gelijk. Mijn beschrijving is niet echt wetenschappelijk goed onderbouwd he..

En even naar Peter de Goede zou zeker een goed plan zijn. Ik weet zeker dat hij me goed kan helpen.
Alleen is dat ook nog steeds bijna een uur rijden voor me. Vandaar eerst de vraag vooraf op het forum.

Aangezien het mijn eerste hx is ben ik nog niet zo bekend met de machine en zou het natuurlijk gewoon bij de machine kunnen horen.

14
thebar schreef:De boilerdruk staat op net geen 1,1bar. Lager kan echt niet omdat ik nu al net ff te weinig stoomkracht heb om lekker te werken.
Ik zou hoe dan ook allereerst concentreren op het maken van de meest optimale espresso. Als de temp daarvoor goed en stabiel is maar er is geen stoomdruk voor melkblubber, who cares. Je kunt melk op meer manieren warm krijgen en je zou kunnen redeneren, wie er melk nodig heeft in de koffie mag bij jou niet komen zaniken, je was immers koffie aan het maken ;-)

Ook al heb ik houdbare melk in huis, ik maak in principe geen melk warm. Mensen die het gewend zijn met melk, kijken vaak verbaasd op als ze eens echt goeie espresso proeven, ja die is dan inderdaad aangenaam zoet van zich eigen en niet wrang-bitter-droog dus daar hoeft niks in. Wie er graag suiker in krijgt kan het zelf pakken en naar smaak toevoegen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

15
@fransg
Je drang om de wereld te verbeteren is werkelijk onbegrensd. ;)
Wat mij betreft heeft TS wel een punt.
Zijn machine wordt verkocht wordt als zijnde een stuk gereedschap om allerlei warme dranken te maken.
Wanneer de machine daar ten dele niet geschikt voor blijkt, mag de fabrikant dit ook niet claimen.
Sowieso zijn de meeste espressomachines met verticale boiler minder geschikt voor het stomen van melk.

17
thebar schreef:Haha ik geloof niet dat mijn vrouw blij met me gaat zijn als ik zeg dat we beter onze oude single boiler bz09 hadden kunnen houden Fransg
Afbeelding
Ach als dat de meest schokkende bekentenis is die je ooit zult moeten doen aan haar, dan mag ze in haar handen knijpen!

Een machine met de boiler op de beste opschuimdruk, en eentje met de boiler en zetgroep op de beste espresso-temperatuur, dan ben je helemaal het heertje.

Re: RE: Re: Hoe warm mag kop worden Bezzera BZ07

18
thebar schreef:Bedankt voor het meten Peter!

De boilerdruk staat op net geen 1,1bar. Lager kan echt niet omdat ik nu al net ff te weinig stoomkracht heb om lekker te werken.

Wat ik gisteren al wel heb gemerkt is wanneer ik de machine maar een 20 a 30 minuten aan laat staan dan zijn de espressso's prima. Kop is dan wel heet, maar niet heel erg (1 seconde aan te raken)

Bij een langere idle stand wordt de kop echt loeiheet en verbrand mijn espresso.
Flushje hier en flushje daar oh oh wat is dat raar . . . Maar o zo gewoon, voor een beter smakende *boon

*lees espresso ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

20
thebar schreef:Wordt de kop bij een e61 machine eigenlijk ook zo enorm heet bij lang idle staan?
De ene machine is de andere niet, ook al heten veel zetgroepen E61.

Mijn Rocket is vrij stabiel, als ik 5seconden flush, dan ga malen, kwasten, tampen, dan is de zetgroep prima om een espresso te maken. Heb ik een jaar of vier geleden al uitgeplozen. Andere E61 machines kunnen wel heter worden, hangt af van de maatvoering van de pijpjes waarmee het water wordt aan- en afgevoerd, de eventuele modificaties / detailverschillen van de zetgroep en dergelijke.