Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor FrancisPavoni » wo 18 jan 2017, 17:56

Ik vond laatst als stelregel: gebeuren er meer dan drie dingen tegelijk (sensoren lezen, knoppen uitlezen, lampies aanzetten, ssr schakelen etc), pak dan een raspberry pi anders een arduino..

Tikje kort door de bocht, maar er zit wel wat in..

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor bobbee » wo 18 jan 2017, 20:29

Mooi spul. Wie weet ga ik er ook ooit een keer mee in de weer om wat te hobbyen. Voor nu kijk ik wel even mee...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor paulkoffie » za 17 feb 2018, 08:58

Nadat we de onderdelen besteld en ontvangen hadden, is dit project een jaartje de koelkast in gegaan. Daarna bedacht dat ik hier nog iets mee moest en heb ik daadwerkelijk de PID in elkaar gezet, geprogrammeerd, en aangesloten op de Silvia.

Het bleek kinderlijk eenvoudig. Het programmeren kostte een halve dag, het aansluiten van de componenten op de Arduino een paar minuten en vervolgens kun je door het omleiden van 1 stroomkabel op de Silvia de PID aansluiten en zijn werk laten doen.

Inmiddels hebben we dus een Silvia met een werkende PID controller, welke we zelf gebouwd hebben van een paar goedkope onderdelen. Het enige waar nu nog wat werk in zal zitten, is het finetunen van de P, I en D waarden. Hier heb ik geen automatische calibratie voor en ik heb ook (nog) niet de kennis in huis om dit gemakkelijk te doen. Op dit moment is het een kwestie van trial en error en zo gaan we er stapje voor stapje ook komen.

Mocht iemand hier tips voor hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Omdat dit een leuk project was, zal ik de komende dagen/weken een aantal tutorials plaatsen, zodat iedereen die dat wil, aan de slag kan met Arduino om dit project na te maken, of juist zelf een project te verzinnen.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor paulkoffie » za 17 feb 2018, 09:04

Arduino uitproberen met Tinkercad

Tinkercad is een hele leuke simulatie tool om te spelen met elektrische schema’s. Maak eerst een account aan en let op dat je gaat naar “Circuits” en niet “3D designs”.

https://www.tinkercad.com/

Je kunt in de simulator heel eenvoudig componenten selecteren en deze d.m.v. stroomdraden verbinden. Pak uit de componentenlijst eerst de Arduino en een “breadboard” en sluit daarna naar hartenlust sensoren, ledjes, weerstanden, display’s, enz…, aan.
Vervolgens kun je de Arduino programmeren. Voor beginners is er een mogelijkheid om blokschema’s te bouwen, zonder zelf programmacode te schrijven. Uiteindelijk is het makkelijker en sneller om zelf te gaan typen. Ook heb je dan veel meer mogelijkheden.
Als je design klaar is, klik je op “simulate” en kun je kijken of alles werkt. De programma code wordt gecompileerd en uitgevoerd. Als je een fout maakt in het elektrische schema, bijvoorbeeld als je een weerstand vergeet bij een led, waardoor de led stuk gaat, dan krijg je daar een melding van. Je kunt zien of je design doet wat het verwacht te doen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor fransg » za 17 feb 2018, 10:09

Wat een gave mogelijkheid.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor bobbee » za 17 feb 2018, 10:30

Dat is idd heel leuk!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Zelfbouw Arduino PID installeren op Silvia

Berichtdoor Marcje » za 17 feb 2018, 11:44

Leuk!
Ik ben er ook ooit aan begonnen voor de Silvia, maar heb er uiteindelijk maar een gekocht :|

Denk niet dat je de systemen 1:1 kunt vergelijken, maar voor wat het waard is, de waarden bij mij:
P=25
I=0.3
D=128
dus...


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron