Eureka Fashion

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Eureka Fashion

Berichtdoor hrichard » zo 02 jul 2017, 01:14

Binnenkort koop ik een tweedehands Eureka Fashion aan. Vanwege de specificaties en de ervaringen met bijvoorbeeld de Eureka Olympus weet ik dat ik haast geen miskoop kan doen met deze molen. Toch kan ik van deze specifieke molen geen ervaringen vinden.

http://www.eureka.co.it/prodotto/fashion/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring met deze molen en/of er meer over kunnen zeggen.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: Eureka Fashion

Berichtdoor hrichard » zo 02 jul 2017, 11:20

Volgens mij dezelfde 75mm maalschijven als de Mythos en Olympus, maar niet TiN coated. Dat zou dus wel kunnen, ik heb daar al een en ander over gelezen, maar mogelijk zijn er nieuwe ervaringen over de TiN maalschijven.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: Eureka Fashion

Berichtdoor hrichard » ma 03 jul 2017, 23:33

De molen staat ondertussen bij mij thuis en ik ben begonnen met schoonmaken. De afgelopen dagen heb ik nog veel gezocht maar over deze specifieke koffiemolen zijn praktisch geen gebruikerservaringen te vinden.

Nu ik de molen uit elkaar haal zit ik weer wat te zoeken en kom ik er achter dat de bouw praktisch hetzelfde is als de Nuova Simonelli MDX. https://youtu.be/gf1fQ_yGKxQ" onclick="window.open(this.href);return false;"

Alleen de fashion lijkt hier de grote broer van in luxere uitvoering, bijvoorbeeld de hendel is ook metaal en verchroomd, daarnaast 75mm maalschijven, sterkere motor etc. Maar dus met precies hetzelfde systeem. Daarom de vraag, komen de Nuova en Eureka uit dezelfde fabriek?

In de video halen ze de doser deels uit elkaar, ik wou hem zelf helemaal uit elkaar halen maar zag dat er heel veel onderdelen in zitten, naast dat ik niet weet hoe het moet.. Dus laat ik dat nu maar voor wat het is, tenzij iemand daar goede ideeën over heeft.

Aan de onderste rand van de doser aan de binnenkant, blijft een rand koffie hangen, het lijkt alsof dit niet word meegenomen. Is dit een kwestie van goed schoonhouden en verder hoort het erbij of is dit te voorkomen?

Verder ga ik kijken hoe het werken met de doser mij bevalt, thuis ben ik het niet gewend. Ik vraag mij dan ook af of iemand een idee heeft of ik deze machine zelf doserless kan maken. Hij heeft een automatisch vulsysteem, dus ik weet niet of het een probleem is en hoe je dat af zou kunnen sluiten. Het is niet direct prioriteit maar wel fijn om te weten.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: Eureka Fashion

Berichtdoor hrichard » wo 05 jul 2017, 12:23

RIP forum.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Eureka Fashion

Berichtdoor Jochen_P » wo 05 jul 2017, 12:39

Eureka en Nuova komen volgens mij idd uit dezelfde fabriek :)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Eureka Fashion

Berichtdoor @3aan » do 06 jul 2017, 23:18

RIP forum.
Zou eerst eens de hand in eigen boezem steken?!
Waar blijven die broodnodige foto's en ook een opname van het typeplaatje etc.
Een omschrijving doet niet zoveel, ik heb aardig kijk op molens maar kon me niet geroepen voelen hier een antwoord op te geven.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eureka Fashion

Berichtdoor bvds » za 08 jul 2017, 14:13

Ik had je al laten weten dat Eureka de malers maakt voor NS. Victoria Arduino is een ander label. Allemaal uit dezelfde fabriek.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: Eureka Fashion

Berichtdoor hrichard » za 08 jul 2017, 22:48

Ik had je al laten weten dat Eureka de malers maakt voor NS. Victoria Arduino is een ander label. Allemaal uit dezelfde fabriek.
Dat klopt, ik had de vraag een tijdje later in een pb gesteld ;).
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: Eureka Fashion

Berichtdoor hrichard » za 15 jul 2017, 16:56

De Eureka krijgt alweer een nieuw baasje. De doser beviel mij niet, teveel retentie en ivm de vulmotor lastiger schoon te maken. Doserless maken kan en dat heb ik serieus overwogen, maar dat zou mij teveel kosten en ik vraag me af of ik het geheel er wel mooi uit zou kunnen laten zien. Uiteindelijk zou ik dat zonde van de molen vinden omdat het nu een heel mooi apparaat is voor de juiste eigenaar. Daarnaast zijn de maalschijven ook aan vervanging toe en daarom koop ik liever gelijk een doserless.

Voor de volledigheid dit bericht met informatie. De molen gebruikt dezelfde 75mm maalschijven als bijvoorbeeld de Olympus en ik heb van Eureka te horen gekregen dat de Mythos titanium schijven hier ook in passen.

Geen idee of het mag, maar via Duikelman bv kreeg ik een hele schappelijke offerte. 95 euro voor de titanium maalschijven is een hele goede prijs, misschien kan iemand daar zijn voordeel mee doen aangezien ze ook voor de Olympus en mythos e.d. geschikt zijn. De glazen hopper had ik niet meer en is ook te bestellen (159 compleet).
Bijlagen
20170711_202423.jpg
20170711_202351.jpg
20170711_202323.jpg
20170711_202759.jpg
20170711_202501.jpg
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: Eureka Fashion

Berichtdoor hrichard » za 15 jul 2017, 17:02

Nu begrijp ik zelf niet waarom het forum de foto's kantelt. :?
Bijlagen
Fashion.pdf
Exploded view Eureka Fashion
(644.7 KiB) 180 keer gedownload
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron