hulp nodig bij nieuw toestel

Leuvenaar230
Berichten: 59
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:28

hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor Leuvenaar230 » do 13 jul 2017, 10:25

Hallo,

Tot voor kort was ik een gelukkige gebruiker van een Rocket espresso machine, maar door een onoplosbaar probleem heeft de verkoper het toestel dat nog in garantie was terug genomen. Dit betekent dat ik opnieuw op zoek moet naar een nieuw toestel.

Blijkbaar is er een probleem met de zuiverheid van ons water aangezien het drukmetertje door een verstopping niet fatsoenlijk kan werken. Dit lijkt ons moeilijk te geloven, maar omdat er al drie metertjes zijn vervangen zal er toch iets van waar zijn. We hebben een centrale waterontharder op 3 Duitse graden en er ligt steeds een harszakje in het waterreservoir.

Nu kijk ik naar toestellen van ECM (technika IV profi), Bezzera (mitica top pid) en VBM (Super HX). Die werken ook met een E61 groep en ik vraag mij nu af of die drukmeters op hetzelfde principe werken als bij Rocket? Iemand een idee? Ik wil natuurlijk niet opnieuw hetzelfde probleem krijgen als bij mijn Rocket.

Of hebben jullie nog suggesties?
Een ding is zeker: we drinken hier 99% lattes, dus het moet sowieso een HX of een dual boiler zijn met een stille rotatiepomp.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

Edwin45
Berichten: 27
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:22

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor Edwin45 » do 13 jul 2017, 11:06

Nooit geen probleem mee gehad
Profitec 700 pro dual boiler.(8 Bar)
Olympus Eureka E75

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: RE: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor bobbee » do 13 jul 2017, 15:33

Hallo,

Tot voor kort was ik een gelukkige gebruiker van een Rocket espresso machine, maar door een onoplosbaar probleem heeft de verkoper het toestel dat nog in garantie was terug genomen. Dit betekent dat ik opnieuw op zoek moet naar een nieuw toestel.

Blijkbaar is er een probleem met de zuiverheid van ons water aangezien het drukmetertje door een verstopping niet fatsoenlijk kan werken. Dit lijkt ons moeilijk te geloven, maar omdat er al drie metertjes zijn vervangen zal er toch iets van waar zijn. We hebben een centrale waterontharder op 3 Duitse graden en er ligt steeds een harszakje in het waterreservoir.

Nu kijk ik naar toestellen van ECM (technika IV profi), Bezzera (mitica top pid) en VBM (Super HX). Die werken ook met een E61 groep en ik vraag mij nu af of die drukmeters op hetzelfde principe werken als bij Rocket? Iemand een idee? Ik wil natuurlijk niet opnieuw hetzelfde probleem krijgen als bij mijn Rocket.

Of hebben jullie nog suggesties?
Een ding is zeker: we drinken hier 99% lattes, dus het moet sowieso een HX of een dual boiler zijn met een stille rotatiepomp.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Wat een apart probleem. Je hebt een harszakje in het reservoir en dus geen aanzuigfilter. Hebben jullie wel het "zeefje" in het waterreservoir gemonteerd? Die houdt vuiligheid tegen om de machine in te gaan. Alle drukmeters in iedere machine hebben een dun koperen leiding dus dit probleem zul je ook bij andere machines hebben. Ik weet niet wat teveel onthard water doet trouwens. Als er een ontharder in huis is, het dan nog wel nodig om een zak in het reservoir te leggen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Leuvenaar230
Berichten: 59
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:28

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor Leuvenaar230 » do 13 jul 2017, 18:13

Wat een apart probleem. Je hebt een harszakje in het reservoir en dus geen aanzuigfilter. Hebben jullie wel het "zeefje" in het waterreservoir gemonteerd? Die houdt vuiligheid tegen om de machine in te gaan. Alle drukmeters in iedere machine hebben een dun koperen leiding dus dit probleem zul je ook bij andere machines hebben. Ik weet niet wat teveel onthard water doet trouwens. Als er een ontharder in huis is, het dan nog wel nodig om een zak in het reservoir te leggen?
Bedankt voor uw reactie.Wat bedoel je met "het zeefje"? In het doosje van het harsfilter zit enkel het harsfilterzakje. Kan ik ergens zo'n zeefje kopen voor in de watertank dat permanent kan blijven zitten? Anders denk ik met flessenwater te gaan werken.
Ik heb net een nieuwe ECM machine gekocht, een koopje, de technika IV profi tank-DWA met rotatiepomp aangezien ik niet zonder kan en voor 1689euro in mijn ogen een mooie deal heb. Komt van een winkel die zich meer gaat toeleggen op professionele toestellen en deze reeks niet meer gaat verdelen. Volgende week heb ik ze :-)
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor Wedj » vr 14 jul 2017, 00:55

Ik heb sinds 4 jaar een ECM technika 4 die de laatste 2 jaren op vast water stond zonder kalkbeschermer. Duitse hardheid 2-3. Na eerste service beurt op aanraden van Peter Kafko toch een ontharder ertussen gezet. Water wat er nu uitkomt is duitse hardheid 1. Nooit geen last van verstopte metertjes gehad. Ook niet tijdens de niet beschermde periode.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor fransg » vr 14 jul 2017, 02:58

We hebben een centrale waterontharder op 3 Duitse graden
Kun je vertellen wat dit precies inhoudt? Wat voor systeem heb je exact? Heb je door middel van meting (hoe?) zelf vastgesteld wat de effectiviteit is van dit filter?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Leuvenaar230
Berichten: 59
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:28

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor Leuvenaar230 » vr 14 jul 2017, 10:41

We hebben een centrale waterontharder op 3 Duitse graden
Kun je vertellen wat dit precies inhoudt? Wat voor systeem heb je exact? Heb je door middel van meting (hoe?) zelf vastgesteld wat de effectiviteit is van dit filter?
Hallo, wij hebben een systeem van deze fabrikant: https://www.ecowater.be/nl/waterverzachters" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; . Elk jaar komen ze een onderhoud doen en wordt er water gemeten voor en na het onderhoud met de kleurtechniek (water in flesje dat kleurt). De waterhardheid blijkt altijd stabiel te blijven op 3 duitse graden.

Inmiddels is de ecm aangesloten en running, toch een verschil met de Rocket, stiller, stabieler, nochtans was de rocket ook met een rotatiepomp uitgerust. Jaja, precies wel blij met mijn keuze :-)
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor fransg » vr 14 jul 2017, 11:45

wij hebben een systeem van deze fabrikant: https://www.ecowater.be/nl/waterverzachters.

Elk jaar komen ze een onderhoud doen en wordt er water gemeten voor en na het onderhoud met de kleurtechniek (water in flesje dat kleurt). De waterhardheid blijkt altijd stabiel te blijven op 3 duitse graden.
Je hebt het dus niet zelf gemeten, ook niet de hoeveelheid mineralen in het water in ppm en geen pH meting. Je moet het doen met de bewering van de leverancier die van zijn eigen apparaat beweert dat die prima functioneert ook al heb je met je eerdere machine dramatische problemen ondervonden.

Het kan best zijn dat het systeem goed werkt maar je hebt dat zelf niet vast kunnen stellen. Ook de werking van het onthardingszakje in je reservoir heb je zo te lezen niet gecontroleerd.
Jaja, precies wel blij met mijn keuze :-)
Dat is het belangrijkste en als het goed is heb je daarmee geen problemen over pakweg een half jaar. Laat het ons weten!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor Bert Pit » di 18 jul 2017, 12:44

Ik lees dit probleem nu en ben ervan overtuigd dat je met een aanzuigfiltertje in je reservoir het probleem moet kunt voorkomen. Het kan nooit kwaad om extra te filteren en je zult er versteld van staan wat zo'n klein extra filtertje nog tegen houdt. Alle eventuele gruis uit je grote filtersysteem (wat vaak met een soort kiezels werkt) of reeds jaren aanwezige rommel in de leidingen, kan dan niet meer doorkomen.


Als koffieliefhebber moet het toch even van mijn hart dat het wel erg zonde is om met zit soort mooie apparatuur voornamelijk kinderkoffie te zetten. :D
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Leuvenaar230
Berichten: 59
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:28

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor Leuvenaar230 » wo 19 jul 2017, 11:32

Ik lees dit probleem nu en ben ervan overtuigd dat je met een aanzuigfiltertje in je reservoir het probleem moet kunt voorkomen. Het kan nooit kwaad om extra te filteren en je zult er versteld van staan wat zo'n klein extra filtertje nog tegen houdt. Alle eventuele gruis uit je grote filtersysteem (wat vaak met een soort kiezels werkt) of reeds jaren aanwezige rommel in de leidingen, kan dan niet meer doorkomen.


Als koffieliefhebber moet het toch even van mijn hart dat het wel erg zonde is om met zit soort mooie apparatuur voornamelijk kinderkoffie te zetten. :D
Iemand ervaring met een bwt besttaste filter? Heeft invloed op smaak en onzuiverheden in het water.
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron