hulp nodig bij nieuw toestel

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor R&B » do 20 jul 2017, 08:02

Ik weet wel wat ppm betekent en hoe je het berekent, maar ppm an sich zegt niks.

Het gaat erom van welke stoffen je de ppm's meet.
Een oplossing van NaCl kan evenveel ppm hebben als een oplossing MgSO4 terwijl de (invloed op de) smaak heel anders is.

Enkel de ppm aangeven van water is als het volume in decibel te gebruiken om muziek te beschrijven.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor fransg » do 20 jul 2017, 09:14

Enkel de ppm aangeven van water is als het volume in decibel te gebruiken om muziek te beschrijven.
En vragen naar de bekende weg is ook zoiets ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor R&B » do 20 jul 2017, 17:38

Als de weg bekend was, zou ik er niet naar vragen. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor fransg » do 20 jul 2017, 18:09

Als de weg bekend was, zou ik er niet naar vragen. :)
Robin, je werkt toch in het UMCG bij de medische microbiologie als Arts-Onderzoeker? Dan neem ik aan dat je weet wat ppm betekent.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor R&B » do 20 jul 2017, 22:24

Ik werk niet meer bij het UMCG, verouderde info. Ben al jaren geleden gepromoveerd. ;) Verder zie ik niet in waarom mijn achtergrond in deze discussie aangehaald dient te worden. Op de man reageren is niet nodig.

En ja, ik weet best wat ppm betekent, parts per million, een eenheid voor een concentratie opgeloste stof.

Dat gaf ik hier:
Ik weet wel wat ppm betekent en hoe je het berekent
ook al aan. Zal een kwestie van goed lezen zijn? ;)

Maar wat ik toen ook al aangaf:
maar ppm an sich zegt niks. Het gaat erom van welke stoffen je de ppm's meet.
Een oplossing van NaCl kan evenveel ppm hebben als een oplossing MgSO4 terwijl de (invloed op de) smaak heel anders is.

Enkel de ppm aangeven van water is als het volume in decibel te gebruiken om muziek te beschrijven.
Als je alleen ppm's aangeeft zoals in je blog,
PS measurements on 6 dec 2016
unfiltered 280ppm, pH 6.2
Bestmax
bypass on 1: 266 ppm, pH 5.5
out of tea water tap: 480ppm, pH 8.7
geef je alleen aan hoeveel zouten er opgelost zijn.
Dat is niet echt zinnige info als het je eigenlijk om specifieke concentraties van verschillende zouten en hun onderlinge verhouding ofwel het waterprofiel te doen is.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor fransg » do 20 jul 2017, 23:17

Ik werk niet meer bij het UMCG, verouderde info. Ben al jaren geleden gepromoveerd. ;) Verder zie ik niet in waarom mijn achtergrond in deze discussie aangehaald dient te worden. Op de man reageren is niet nodig.
Ik kreeg de indruk dat je je van de domme hield door te vragen wat er werd gemeten terwijl je het antwoord wel wist.

Wanneer je over watermeting een bijdrage wil leveren is die natuurlijk van harte welkom.

Zeggen dat er meer kan worden gemeten is een.

Laten zien wat je zoal zou meten, hoe, en als je dat hebt gedaan vertellen wat je resultaten waren is ook een optie.

Maar goed, we lopen nu een beetje bij het oorspronkelijke onderwerp van deze thread vandaan lijkt me.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor R&B » vr 21 jul 2017, 11:06

Laten zien wat je zoal zou meten, hoe, en als je dat hebt gedaan vertellen wat je resultaten waren is ook een optie.
Dat is precies waar ik jou naar vroeg mbt de ppm gegevens in de blog waar je zelf naar linkte, zie ook hier:
Frans,
Je schrijft in je blog over ppm metingen, maar waarván bedoel je dan die ppm?
Tot op heden heb je nog geen antwoord gegeven. Er vanuit gaan dat iemand zich expres van de domme houdt vind ik ook maar vreemd.

Uit deze meting in de door jou gelinkte blog:
PS measurements on 6 dec 2016
unfiltered 280ppm, pH 6.2
Bestmax
bypass on 1: 266 ppm, pH 5.5
out of tea water tap: 480ppm, pH 8.7
Kan ik geen nuttige info extraheren over wat het apparaat nu doet voor je waterprofiel. Ik zie wel dat er íets gebeurt, maar wat en of dat dan "gunstig" is kan ik niet uit die info halen.

Vandaar dat ik vroeg naar wat meer diepgang / of je uitgebreidere gegevens had.

Als je dat niet hebt/had vind ik dat geen enkel probleem natuurlijk, dat simpelweg aangeven was voldoende.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Makster
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 21:16

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor Makster » vr 21 jul 2017, 12:16

Gelukkig heeft de beste man al een nieuwe ECM aangeschaft, kan hij in ieder geval onder het genot van een goede espresso dit topic volgen, hahaha :)

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor R&B » vr 21 jul 2017, 13:07

En gelukkig had hij ook vragen gesteld over waterbehandeling, dus geheel off-topic is het ook niet. ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: hulp nodig bij nieuw toestel

Berichtdoor fransg » vr 21 jul 2017, 18:25

Volgens mij heb je de beste bedoelingen maar komen deze bij mij niet helemaal over, dus het lijkt me het beste het oeverloze 'gesprek' te stoppen in deze kwestie. Mocht je zelf wat willen uiteenzetten over het onderwerp, dan houd ik je natuurlijk niet tegen want dit forum wordt gekenmerkt door een ruimdenkendheid van jewelste ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten

cron