Dit is vast het zoveelste topic over aankoopadvies, maar goed iedereen heeft net even andere vragen/eisen/budget.
Ik ben Jeroen. Net zoals jullie, een koffie liefhebber. En zou graag de volgende stap willen gaan zetten op koffie gebied.
Op dit moment heb ik thuis een oude La Pavoni Espresso Plus staan. Erg lang best veel plezier van gehad, maar nu is het apparaat echt aan zijn einde toe.. en ik ook
De maler is een Rancilio Rocky SD
Daarnaast heb ik 2 verschillende Bialetti's staan en een French Press.
De Pavoni is dus in iedergeval aan vervanging toe, de Rocky zou mogelijk nog even mee kunnen.
Mijn budget voor nieuwe apparatuur is rond de 1500 €
Waar ik in het verleden alleen maar 'zwart' dronk, merk ik dat ik steeds vaker voor een variant met (een vorm van) melk ga zoals een cortado of een macchiato. Af en toe een cappuccino is ook lekker.
1.
Nou is voor mij de 1e vraag: Ga ik voor dit budget zowel mijn maler als espresso machine vervangen? Of kan het volledige budget naar een nieuwe espresso machine? Heb ik in dat geval straks een mooie machine, maar een bagger maler? Dat zou zonde zijn. Kunnen jullie me helpen bij deze keuze?
2.
De vervolg vraag gaat dan uiteraard over welk merk/type het dan moet worden. Afhankelijk van of er een maler en een espressso machine moet komen gaat het budget ook verschillend uiteraard.
Voor de machine is het daarom handig om advies tussen de 900 - 1500 € te krijgen
Voor de maler rond de 400 - 600 € (het dient in dit geval wel een echte upgrade t.o.v. de Rocky te zijn).
Tja, wat vind ik dan verder nog belangrijk aan de machine:
- Semi-automaat
- Nieuw
- Warmtewisselaar lijkt mij voldoende
- Niet een al te lange opwarmtijd, hoeft geen 5 minuten te zijn, maar liever ook geen uur.
- Kopjes warmhouder lijkt me handig, nu zet ik altijd de waterkoker aan voor warme kopjes, dat is gedoe.
- Geen handhevel
Zo zijn er vast nog 100 dingen min of meer belangrijk, maar laat ik hier maar eens mee beginnen.
Ik heb uiteraard al een aantal verschillende merken & types bekeken, maar lastig om hier een keuze tussen te maken.
Ik ben vast iets vergeten te noemen, dus als er meer info nodig is dan zal ik dat nog even aanpassen.