Tijd voor een nieuwe maler

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor bvds » za 02 sep 2017, 16:18

Beiden zijn goed. De Zenith is groter en wat lomper. De Atom is veel stiller en volgens mij iets minder retentie. Op smaak zul je geen noemenswaardig verschil merken schat ik zo in. Persoonlijk verkies ik de Atom. Die is me uitstekend bevallen. Met de Zenith heb ik geen ervaring.

Of TiN zinvol is voor thuis? Daar zijn de meningen over verdeeld. Als ik een Olympus zou kopen zou ik overigens wel de TiN burrs nemen.

De Compak E5 is ook een mooi pakketje. Maar nog weer wat duurder dan de Atom. Ik vind de Atom momenteel het mooiste compromis voor thuis.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor seels » za 02 sep 2017, 16:25

@bvds. Is een atom een no brainer tov een sette?

Heb ik er baat bij de V2 te bestellen van de zenith of atom?

Zowieso zijn de god en een verbetering in mijn ogen van die lompe Mazzer sj met doser die ik heb staan.

(Laat ze nu net bij can pommeren geen atom op voorraad hebben)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor bobbee » za 02 sep 2017, 18:49

@bvds. Is een atom een no brainer tov een sette?

Heb ik er baat bij de V2 te bestellen van de zenith of atom?

Zowieso zijn de god en een verbetering in mijn ogen van die lompe Mazzer sj met doser die ik heb staan.

(Laat ze nu net bij can pommeren geen atom op voorraad hebben)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als je een degelijke, kleine, stille, GOD maler wilt is de atom een no-brainer ;) Zo'n beetje al het andere is groot en log of klein en fragiel.
Ik vind het een geweldige maler voor thuis en hopelijk presteert hij als 80+ met zijn speciaal voor deze maler vervaardigde 60mm schijven. Die van mij komt hopelijk dinsdag, uiterlijk woensdag binnen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor seels » zo 03 sep 2017, 14:40

De eureka zenith 65e V2 is onderweg!

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Jochen_P » zo 03 sep 2017, 17:11

Top! Na Mazzer en Compaq waait er nu een frisse Eureka-wind door het forum :)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor R&B » ma 04 sep 2017, 17:30

Jij bent niet overtuigd van de sette Erik?
Hahaha!
Understatement of the year award!
Erik heeft geen ervaring met de Sette, maar dat weerhoudt hem er niet van om enkel negatief over deze maler te posten.

Beetje jammer en doet aan de maler ook geen recht.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Erik82 » ma 04 sep 2017, 19:04

Hahaha!
Understatement of the year award!
Erik heeft geen ervaring met de Sette, maar dat weerhoudt hem er niet van om enkel negatief over deze maler te posten.

Beetje jammer en doet aan de maler ook geen recht.
Toon dan eens aan waar ik iets negatief over de Sette heb geschreven. Domme kort door de bocht opmerking want dat heb ik namelijk helemaal niet gedaan. Ik heb alleen de algemene reputatie van Baratza aangehaald en helemaal niks negatiefs over de Sette zelf behalve dat deze overduidelijk niet geschikt is voor filter maar daar is iedereen het over eens. Aan de foto's van het filter is duidelijk te zien dat het niet goed zit met het maalsel. Volgende keer wat beter lezen voordat je iemand onterecht op de man af gaat zeiken. Ik had wel iets meer niveau van je verwacht.

Na de post die je aanhaalt schrijf ik namelijk het volgende:
Ik ben best overtuigd dat de Sette goed maalsel geeft maar niet dat de maler langer dan 2-3 jaar mee zal gaan zonder grote problemen.

Volgende keer dus beter lezen want hier geef ik namelijk aan dat ik best wel overtuigd ben van het maalsel van de Sette.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor R&B » di 05 sep 2017, 14:03

Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor seels » di 05 sep 2017, 14:16

Allez gaat elders anders gaan ruzie maken :p


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd voor een nieuwe maler

Berichtdoor Erik82 » di 05 sep 2017, 15:19

Gaat nog steeds allemaal over de algehele bouwkwaliteit van Baratza-malers (en goedkopere malers in het algemeen). De duurdere malers zijn nou eenmaal robuuster en gaan veel langer mee en zijn dan ook uiteindelijk goedkoper, dat is een feit. De helft van de aangehaalde posts staat niet eens echt iets negatiefs in. Mijn vorige post blijft dan ook overeind ondanks je poging. Het enige wat ik in al de aangehaalde posts zie is dat ik verwacht dat hij minder goed zal zijn dan een SJ. De rest gaat over de levensduur en ze hebben al ruim bewezen dat die tot nu toe prut is.

Dan het echte grote nadeel van de Sette. De buitenste schijf is niet te vervangen tenzij je de halve maler vervangt. Let hier wel op want een steentje in de bonen kan je nu veel geld gaan kosten in plaats van 40 euro voor een nieuwe set schijven. Ze hebben in principe een halve wegwerpmaler gebouwd wat ik niet echt netjes vind.

De Sette geeft goed maalsel (beter dan te verwachten in de prijsklasse) maar mist de consistentie van de grote jongens. Het automatisch stoppen op gewicht werkt goed maar heeft toch wel een kleine afwijking wat te verwachten is. Wat dat betreft iets eenvoudiger dan werken met een timer maar niet consistenter. Dit alles komt voort uit de vele ervaringen op HB van degene met veel ervaring ten opzichte van het handje vol mensen hier wat er ervaring mee heeft (ja ik lees ook wel eens wat). Dit alles is geheel consequent met al mijn posts over de Sette. Leuke maler voor die prijs maar toch blijf ik van mening dat je uiteindelijk beter en goedkoper af bent met een echte grote robuuste maler. Voor 2 keer een Sette heb je bijvoorbeeld al een Olympus of een Compak K10 PB of E8 die heel lang mee zullen gaan. Uiteindelijk veel langer dan de 2 Sette's en met een betere consistentie van het maalsel.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron