FrankN schreef:Ik weet niet hoe het bij de nieuwere X1 zit, maar de onze is minstens 12 jaar oud, en heeft geen regelbare temperatuur. Van wat ik ondertussen gelezen heb, heeft die oude toch een betere bouwkwaliteit dan de recentere. Wij hebben die destijds afgeschreven omdat we met de gemalen koffie uit de supermarkt geen bevredigende resultaten haalden. Sinds enige tijd zijn we ons wat meer gaan verdiepen in het verschijnsel 'koffie' en besloten we om eens rond te kijken naar een fatsoenlijke koffiemolen, aanvankelijk met de bedoeling om koffie met de hand te maken of met een gewone koffiemachine. Toen vonden we deze Carimali en bedacht ik dat we nog ergens die X1 hadden. En tot nu toe is het resultaat heel bevredigend, zeker met deze vers gebrande koffie
Het ligt er aan. Als je de stokoude versie met de aluminium boiler hebt, heeft deze gewoon thermostaatjes.
De versie met de messing/bronzen boiler heeft een electronische temperatuur regeling, wat vrij uniek is in de prijsklasse. Dat deze ook nog instelbaar is, is minder belangrijk. (Blauw potmetertje op de regelprint).
Mijn belangrijkste punt is dat je machine een klasse beter is dan een Ascaso Dream, of iets soortgelijks. Ook een Quickmill zal geen grote vooruitgang in koffiekwaliteit zijn.