Lever ervaringen en voorkeuren

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » wo 14 feb 2018, 12:57

Ik denk dat ik tzt mijn Mitica een keer ga inwisselen voor een Lever machine. Heb nu nog geen budget en haast, maar wil wel kunnen toeslaan als dit zover is. Oftwel, ik wil dan weten wat ik wil.

Wat zoek ik:
- Er worden best veel koffies gedronken en ik moet er regelmatig een stuk of 4-6 tegelijk zetten, dus hij moet een beetje volume aankunnen.
- 50% Zijn melkkoffies, dus het moet een potente stomer zijn.
- Hij moet op vast water + afvoer kunnen
- Wil graag een rekje voor kopjes bovenop hebben (heeft een Londinium niet, toch?)
- Hij moet de ‘normale’ afmetingen hebben, dus zeg iets van max 35cm breed en 45cm diep
- We zijn geen echte smaak snobs; ik brand m’n eigen boontjes. In de regel zijn dat allermansvriendjes, gebrand tot net voor de 2e krak.
- De huidige maler is een Quamar M80E. Die bevalt prima, maar dat is ook omdat ik wat malers betreft een klein referentiekader heb. Plan is om deze vooralsnog aan te houden.

Nu kijk ik met een scheef oog naar de usual suspects als bijvoorbeeld een Strega, Profitec 800, Londinium of Cremina, maar kom er niet helemaal uit wat nou de voor- en nadelen zijn van de verschillende concepten zijn. Wel/geen pomp, wel/geen veer, dipper/HX, boiler, etc.

Heb uiteraard het forum doorgespit, maar heb nog geen overduidelijke voorkeur. Ik neig wat naar een Londinium of Profitec, maar kan dat niet goed onderbouwen. Dus, wat zijn jullie ervaringen met deze verschillende apparaten?
Tips? Suggesties?
Preken voor eigen parochie mag ;)
dus...

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Erik82 » wo 14 feb 2018, 13:11

Je grootste probleem is de 45cm diep want daar ben ik ook aan gebonden. Daar heb ik dus al wel wat ervaring mee.

- Cremina is leuk maar niet voor veel espresso achter elkaar. Volume en stomen wordt dan echt een probleem. Ook overhitten met veel shots achter elkaar wordt een probleem.
- Strega past precies als je zelf de gaten opnieuw maakt voor de voorste voetjes. Dat heb ik toen zelf ook gedaan anders hangen de voorste voetjes half over de rand van je aanrecht en dat wil je zeker niet bij een hevel.
- Londinium voldoet aan al je wensen en is geweldig alleen gaat die qua diepte niet passen. dan moet je 10cm extra hebben.
- Profitec is ook veel te diep dus dat ga je ook niet redden. Zijn hier op het forum wat mindere ervaringen mee en lijkt wat ontwerpfouten te hebben.

Als je de ruimte (diepte) hebt zou ik 100% voor de Londinium gaan. Geweldige machine met superieure resultaten qua espresso en zeker goede stoomprestaties.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » wo 14 feb 2018, 13:26

Thanks Erik.
Ik heb de discussies hier over Frans z’n Londinium ook geprobeerd te volgen, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom die betere shots maakt dan bijvoorbeeld een Strega met gemodificeerde veer. Komt dat door een ander drukprofiel? Of vanwege de ‘aanvoer’ van het water? Temperatuurhuishouding?
En weet iemand of je ook een kopjesrek voor op een Londinium hebt? Zie ik niet zo snel als optie staan.

Die 10cm extra moet nog wel te managen zijn, die bijna 1000 euro meer dan een Strega wordt een lastiger verhaal thuis ;-)
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » wo 14 feb 2018, 13:29

Deze?

https://youtu.be/fLcRjgtu-UY

Geweldige stomer.Stabiel en met 65 kilo niet te verplaatsen.
Call your poison en hij maakt het.Ook ideaal voor soepen,chocolademelk etc.
Verder twee rekken.
Passen zo 60 kopjes op.En die worden warm!

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » wo 14 feb 2018, 13:40

Volgens mij is die nog een slagje groter? Dan gaat de WAF ook een serieuze rol spelen ;-)
En moet de boiler niet dagelijks gespoeld worden? Da’s net weer teveel gehannes vrees ik...
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » wo 14 feb 2018, 13:43

Volgens mij is die nog een slagje groter? Dan gaat de WAF ook een serieuze rol spelen ;-)
En moet de boiler niet dagelijks gespoeld worden? Da’s net weer teveel gehannes vrees ik...
Iets groter ja.
Vergelijkbaar met een shovel.
Lage snob factor maar doet het altijd.
Spoelen hoeft niet zegt men vaak.Ik hou niet van oud water. .Meesten doen dit niet omdat dit bij 99% van de machines niet kan.En dan wordt al gauw gezegd dat het niet hoeft.
Een van de redenen dat ik de machine gekocht heb is dat je de boiler kunt verversen.Helemaal!
Ik doe dat elke morgen..Duurt een minuut of drie.
IMG_20180214_134556910.jpg
IMG_20180214_134615823.jpg
Als ik trouwens regelmatig 6 koffies moest maken kwam er sowieso een twee groeper.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » wo 14 feb 2018, 13:51

Nèt te groot vrees ik, maar ruilen tegen een primaire binnenbak? Daar wil ik die van mezelf wel voor opofferen.

We gaan offtopic...
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » wo 14 feb 2018, 13:53

Nèt te groot vrees ik, maar ruilen tegen een primaire binnenbak? Daar wil ik die van mezelf wel voor opofferen.

We gaan offtopic...
Tempting. :mrgreen:

Maar als de maat doorslaggevend is zou ik zeggen:Strega!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor fransg » wo 14 feb 2018, 14:06

- Wil graag een rekje voor kopjes bovenop hebben (heeft een Londinium niet, toch?)
Ik heb kopjes op mijn Londinium, het rekje is niet echt nodig want de machine staat niet op een wiebelend schip en uit zichzelf zijn de kopjes evenmin geneigd tot rondspringen...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » wo 14 feb 2018, 14:14

Mijn kinderen moeten de vaatwasser uitpakken, en het plaatsen op de Bezzera met vangrail kost nu al een kopje per maand...

Wat gaf voor jou de doorslag om een Londinium te nemen Frans?
dus...


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten