Voorstelrondje Ric

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » za 28 jul 2018, 22:23

Hey espresso giganten,
Bij deze wil ik me even netjes voorstellen na mijn andere hobby’s (auto’s ,whisky verzamelen en sport) ben ik me momenteel nog aan het inlezen en heb me ook al wat laten adviseren in een koffiezaak met uiteindelijk als doel om thuis ook wat moois te kunnen brouwen.
In elk geval heb ik al aardig wat info kunnen vinden hier!

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Fisherman » zo 29 jul 2018, 00:38

Ha Ric325i,

Welkom! Mooie (dure) hobby heb je uitgezocht.

Onthoud; maler eerst. Met een beperkt budget zou ik een La Pavoni Europicola met een Bezzera bb005 adviseren. Anders beginnen met filter, bijvoorbeeld een Aeropress (zeer vergevingsgezind) met een leuke handmolen of leuke elektrische filtermolen.

Zet 'm op. Een BMW is al duur genoeg ;-).



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » zo 29 jul 2018, 06:54

@fisherman, ik zit niet per se met een budget maar het geheel moet wel in verhouding blijven. Goedkoop is vaak ook duurkoop dus ik schaf liever doordacht wat aan ipv wat aan te klooien.
Waarom zou jij de voorkeur hebben voor de voorgestelde merken?

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Erik82 » zo 29 jul 2018, 08:05

Welkom. Je hebt helemaal gelijk dat je het beter in één keer goed kunt doen. Goedkoper spul zal altijd snel verkocht worden met het nodige verlies en de bijbehorende frustratie. Bezzera BB005 en Pavoni zijn heel leuk voor een heel beperkt budget maar het blijft veel prutsen en inconsistent doordat het gewoon net niet goed genoeg is.

Als je een budget van 2500-3000 euro hebt dan heb je direct een geweldige keuze aan machines en malers en kan het feest beginnen. Je kunt dan gaan voor een Eureka Atom 75 en een Rocket Giotto (HX), Lelit Bianca (DB met pressure profiling) of bijvoorbeeld Expobar Brewtus (DB). Dan valt er heel weinig meer te verbeteren. Consistentie en stabiliteit is de sleutel bij espresso.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd wat je vanuit de winkels voor advies hebt gekregen. Mijn ervaring daarmee is over het algemeen waardeloos omdat ze alleen op de hoogte zijn van matig consumentenspul. Dan krijg je een advies voor half werk waar jij het in één keer goed wilt doen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Fisherman » zo 29 jul 2018, 09:02

Dat zijn slechts mijn two cents waarmee ik een deel van het spectrum probeer te belichten. Neem mijn woorden ook alsjeblieft niet voor de waarheid aan, daarvoor kan je beter bij andere leden zijn.

In elk geval, nogmaals welkom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Tekork » zo 29 jul 2018, 10:24

Welkom Ric! Wat zijn je eigen wensen? Wat drink je het liefst en hoeveel? Espresso, americano, met of zonder melk?

Voor meer informatie kun je ook hier inlezen als je dat nog niet hebt gedaan:

Handleiding voor de beginner in espresso
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t

Succes met de ontdekkingstocht
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » zo 29 jul 2018, 11:08

Dat zijn slechts mijn two cents waarmee ik een deel van het spectrum probeer te belichten. Neem mijn woorden ook alsjeblieft niet voor de waarheid aan, daarvoor kan je beter bij andere leden zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Let op ik waardeer jouw “two cents” gewoon net zoveel als die van een ander,ik was alleen benieuwd waarom jouw keuze op deze machines zou vallen want in deze fase van mijn zoektocht ben ik juist op zoek naar info.

Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » zo 29 jul 2018, 11:16

Welkom. Je hebt helemaal gelijk dat je het beter in één keer goed kunt doen. Goedkoper spul zal altijd snel verkocht worden met het nodige verlies en de bijbehorende frustratie. Bezzera BB005 en Pavoni zijn heel leuk voor een heel beperkt budget maar het blijft veel prutsen en inconsistent doordat het gewoon net niet goed genoeg is.

Als je een budget van 2500-3000 euro hebt dan heb je direct een geweldige keuze aan machines en malers en kan het feest beginnen. Je kunt dan gaan voor een Eureka Atom 75 en een Rocket Giotto (HX), Lelit Bianca (DB met pressure profiling) of bijvoorbeeld Expobar Brewtus (DB). Dan valt er heel weinig meer te verbeteren. Consistentie en stabiliteit is de sleutel bij espresso.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd wat je vanuit de winkels voor advies hebt gekregen. Mijn ervaring daarmee is over het algemeen waardeloos omdat ze alleen op de hoogte zijn van matig consumentenspul. Dan krijg je een advies voor half werk waar jij het in één keer goed wilt doen.
Het advies in de winkel kwam uit op een VBM junior hx 1288e en om nu nog geen maler te kopen (wat op zich wel mijn intentie is). Die VBM schijnen de onderdelen/service bv beter te zijn als ECM. Ik wilde bv de verschillen weten tussen 1 of meerdere boilers en/of de keuze om gelijk een machine met rotatiepomp te kopen.
Qua maler (64mm schijven?) heb ik gelezen op dit forum dat die belangrijk zijn maar zelf denk/vind ik dat het ook belangrijk is om te weten waarom je wat doet.
Waarom fijner of grover malen bv?
Waarom harder of minder hard aanstampen?

Ric325i
Berichten: 25
Lid geworden op: za 28 jul 2018, 22:12

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Ric325i » zo 29 jul 2018, 11:20

Welkom Ric! Wat zijn je eigen wensen? Wat drink je het liefst en hoeveel? Espresso, americano, met of zonder melk?

Voor meer informatie kun je ook hier inlezen als je dat nog niet hebt gedaan:

Handleiding voor de beginner in espresso
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t
Beginnerstopic staat veel info en heb ik reeds doorgenomen en op basis daarvan ook wat vragen in die winkel kunnen stellen. Voor nu drinken wij nog Nespresso...
Zelf wil ik espresso zetten en mijn vriendin zal moeten gaan oefenen met de melkopschuimer...

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstelrondje Ric

Berichtdoor Fisherman » zo 29 jul 2018, 11:41

Dat zijn slechts mijn two cents waarmee ik een deel van het spectrum probeer te belichten. Neem mijn woorden ook alsjeblieft niet voor de waarheid aan, daarvoor kan je beter bij andere leden zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Let op ik waardeer jouw “two cents” gewoon net zoveel als die van een ander,ik was alleen benieuwd waarom jouw keuze op deze machines zou vallen want in deze fase van mijn zoektocht ben ik juist op zoek naar info.
No harm done.

De La Pavoni Europicola is naar mijn mening een zeer mooi apparaat waarmee prima resultaten te behalen zouden moeten zijn. Tevens een mooie tweedehands markt en dedicated community, waar je veel van kan leren.

De Bezzera bb005 is een machine die hoge ogen gooit voor wat betreft de geboden prijs/kwaliteit ratio. Denk aan traploze maalgraadinstelling, 48mm conische maalschijven en met een beetje knutselwerk ook zeer geschikt voor single-dosen.

Bovenstaande combo zou je 2e hands zo'n €400-€500 kunnen kosten (max). Naar mijn mening is dat een leuke eerste investering waarmee je kan kijken of het écht iets voor jou is!

Bronnen laat ik even achterwege, maar een zoektocht(je) op Google zal je meer leren.

P.s. je kan inderdaad ook volle bak investeren in een (relatief) optimale setup. Ik beleef echter zelf heel veel plezier aan de learning curves en periodieke upgrades die ik zo nu en dan mag doen.

Er is geen goed of fout.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron