Aeropress blijft bitter (?)

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Fisherman » ma 20 aug 2018, 16:18

Goedemiddag allen,

Sinds vorige week zo trots als een pauw op mijn Mahlkönig Vario met stalen schijven. Geweldig consistent maalsel in vergelijking met de keramische schijven! Aangezien ik alleen voor filter maal, heb ik de Vario gecalibreerd op 1A (schijven raken elkaar nét). Op 3W heb ik een maalsel dat volgens mijn bronnen "medium-fijn" zou moeten zijn:
3W Vario Steel Burrs (1A).jpg
3W op Vario met Ditting (1A calibratie)
Zoals de titel doet vermoeden; ik krijg alléén maar bittere bakken uit mijn Aeropress. Aan het maalsel moet (mag) het niet liggen. Ik heb veel gevarieerd:

1. Tussen de 15 en 18 gram koffie (hele spectrum in hele grammen).
2. Tussen 200 en 250 gram water (per 10 gram opgehoogd).
3. Tussen 80 en 93 graden Celsius water (80, 85, 88, 93 geprobeerd).
4. Extracties tussen 1:15 min. en 2:15 min.
5. Bovenstaande in bijna alle combinaties geprobeerd.

Ik gebruik een biologische Honey Processed Honduras; Mirian Elizabeth Perez. Deze is afkomstig van het Koffiestation in Groningen, (licht) gebrand op 7 augustus. Waterhardheid in Groningen is 7,7 Duitse graden.

Voor mijn proefnotities gebruik ik ook het welbekende Kompas van Matt Perger. Ik beoog een zoete bak van zo'n 220 gram te extraheren uit de 'Press maar krijg alleen maar een droge bittere (redelijk donkere) koffie. Bitter als in een droge mond en geen lekkere zoete marshmellows.

Altijd inverted.

Wie helpt me? :roll:
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor pichichi » ma 20 aug 2018, 18:19

Raar... :?

Je lijkt uitgebreid en zo op het oog binnen de perken te werken.

Hoeveel bonen heb je, nog over...?
Ik wil er wel eens wat mee proberen dan.
Amstelveens water, 6.0 ph, ietsje zachterder 8-)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Capulus » ma 20 aug 2018, 18:48

Goedemiddag allen,

Sinds vorige week zo trots als een pauw op mijn Mahlkönig Vario met stalen schijven. Geweldig consistent maalsel in vergelijking met de keramische schijven! Aangezien ik alleen voor filter maal, heb ik de Vario gecalibreerd op 1A (schijven raken elkaar nét). Op 3W heb ik een maalsel dat volgens mijn bronnen "medium-fijn" zou moeten zijn:
3W Vario Steel Burrs (1A).jpg
Zoals de titel doet vermoeden; ik krijg alléén maar bittere bakken uit mijn Aeropress. Aan het maalsel moet (mag) het niet liggen. Ik heb veel gevarieerd:

1. Tussen de 15 en 18 gram koffie (hele spectrum in hele grammen).
2. Tussen 200 en 250 gram water (per 10 gram opgehoogd).
3. Tussen 80 en 93 graden Celsius water (80, 85, 88, 93 geprobeerd).
4. Extracties tussen 1:15 min. en 2:15 min.
5. Bovenstaande in bijna alle combinaties geprobeerd.

Ik gebruik een biologische Honey Processed Honduras; Mirian Elizabeth Perez. Deze is afkomstig van het Koffiestation in Groningen, (licht) gebrand op 7 augustus. Waterhardheid in Groningen is 7,7 Duitse graden.

Voor mijn proefnotities gebruik ik ook het welbekende Kompas van Matt Perger. Ik beoog een zoete bak van zo'n 220 gram te extraheren uit de 'Press maar krijg alleen maar een droge bittere (redelijk donkere) koffie. Bitter als in een droge mond en geen lekkere zoete marshmellows.

Altijd inverted.

Wie helpt me? :roll:
Ik zie dat je al veel geprobeerd hebt. Heb je al eens geprobeerd om een stuk grover te malen en dan langer te extraheren? Dat werkt bij mij vaak goed.

En hebben je schijven niet gewoon even nodig om ingemalen te worden, waardoor ze nog wat veel fines produceren?
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Fisherman » ma 20 aug 2018, 19:02

Raar... :?

Je lijkt uitgebreid en zo op het oog binnen de perken te werken.

Hoeveel bonen heb je, nog over...?
Ik wil er wel eens wat mee proberen dan.
Amstelveens water, 6.0 ph, ietsje zachterder 8-)
Geen bonen over helaas. Nog net genoeg om morgen even te tweaken, maar dan is het tijd voor een nieuwe batch.

Dan kan ik grover malen, of onder 1:15 "pressen". Ik ben ook bezig om de meeste maalstanden in kaart te documenteren met foto's, handig voor dit proces.

Kan jij anders jouw meest gebuikte recept met mij delen?

Ik zit momenteel op een ratio van een kleine 1:15 (15 gr. med-fine gemalen koffie op 220 gr. water); 85 graden Celsius water. Inverted techniek, in één keer opgooien en 3 keer roeren. Drukken bij 1:30 minuut.

Cheers!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Fisherman op ma 20 aug 2018, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Fisherman » ma 20 aug 2018, 19:06

Goedemiddag allen,

Sinds vorige week zo trots als een pauw op mijn Mahlkönig Vario met stalen schijven. Geweldig consistent maalsel in vergelijking met de keramische schijven! Aangezien ik alleen voor filter maal, heb ik de Vario gecalibreerd op 1A (schijven raken elkaar nét). Op 3W heb ik een maalsel dat volgens mijn bronnen "medium-fijn" zou moeten zijn:
3W Vario Steel Burrs (1A).jpg
Zoals de titel doet vermoeden; ik krijg alléén maar bittere bakken uit mijn Aeropress. Aan het maalsel moet (mag) het niet liggen. Ik heb veel gevarieerd:

1. Tussen de 15 en 18 gram koffie (hele spectrum in hele grammen).
2. Tussen 200 en 250 gram water (per 10 gram opgehoogd).
3. Tussen 80 en 93 graden Celsius water (80, 85, 88, 93 geprobeerd).
4. Extracties tussen 1:15 min. en 2:15 min.
5. Bovenstaande in bijna alle combinaties geprobeerd.

Ik gebruik een biologische Honey Processed Honduras; Mirian Elizabeth Perez. Deze is afkomstig van het Koffiestation in Groningen, (licht) gebrand op 7 augustus. Waterhardheid in Groningen is 7,7 Duitse graden.

Voor mijn proefnotities gebruik ik ook het welbekende Kompas van Matt Perger. Ik beoog een zoete bak van zo'n 220 gram te extraheren uit de 'Press maar krijg alleen maar een droge bittere (redelijk donkere) koffie. Bitter als in een droge mond en geen lekkere zoete marshmellows.

Altijd inverted.

Wie helpt me? :roll:
Ik zie dat je al veel geprobeerd hebt. Heb je al eens geprobeerd om een stuk grover te malen en dan langer te extraheren? Dat werkt bij mij vaak goed.

En hebben je schijven niet gewoon even nodig om ingemalen te worden, waardoor ze nog wat veel fines produceren?
Kan inderdaad het geval zijn, dat het nog wat "ingekraakt" moeten worden.

Ondertussen blijf ik per variabele experimenteren. Ga morgenochtend eerst voor een kortere extractie bij gelijkblijvend maalsel. Of is dat gewoonweg te fijn op dit moment?

Alle tips zijn welkom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Pti » ma 20 aug 2018, 19:32

Best raar eigenlijk want aeropress is redelijk idiot proof vind ik en ook het Nederlandse leidingwater is redelijk subliem.

Je kunt eens spa blauw en/of een andere zet methode proberen maar misschien is het gewoon een slechte batch?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor bvds » ma 20 aug 2018, 20:02

Heb je ook met andere zetmethoden getest?

Het is opmerkelijk dat je bij een normale dosering, temperatuur en extractie zoveel bitters krijgt. Koffiestation levert doorgaans prima boontjes. En je maler is top. Ik had in ieder geval de eerste weken GEEN ongewenste bitters en ook niet te veel fines (geen dichtslibben V60).

De suggestie om grover te malen is een goede. Ik gebruik voor de aeropress doorgaan een duidelijk grover maalsel dan medium-fine. Eerder medium-grof.

En test eens een andere koffie. Bijvoorbeeld een mooie Kenia.

Ik zou je trouwens ook niet te veel richten op maalstanden van anderen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor bobbee » ma 20 aug 2018, 20:10

Moet wel over extractie zijn dan. Maalgraad te fijn, temperatuur te hoog, roeren(?), te hard pressen, te lange extractietijd misschien. Tel je de 30sec bloom bij je totale extractietijd op of apart?
Mijn ervaring met koffiestation is goed. Ik twijfel niet aan hun koffie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor bvds » ma 20 aug 2018, 20:14

Uitgaande van de aangehaalde diagnose "overextractie":

Zoek eens extreem op d.w.z. ga eens EN grover malen EN korter extraheren (eerder pressen) EN temperatuur verlagen maar 85 graden.

Enkel en alleen om te kijken of je de bitters weg krijgt...

Dus ga eens bij wijze van experiment onderextraheren!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor bobbee » ma 20 aug 2018, 20:27

Zie net pas de foto. Zal inderdaad de maalgraad zijn. Water uit de kraan wordt ik niet zo blij van.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron