Help een koffiebarbaar op weg

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor Marcje » zo 28 okt 2018, 08:10


Hier ga je de mist in. Met een grind on demand heb je namelijk altijd retentie doordat je niet bij de maalweg kunt en dat is dus niet vers. Bij een dosermaler haal je gewoon de autofill los en kun je singledosen en alles leeg vegen omdat het open is en heb je juist geen retentie. Je hoeft die doser namelijk helemaal niet vol te malen zoals in de horeca. Juist daardoor is een dosermaler bij uitstek geschikt voor singledosen en minimale retentie. Daarnaast kun je in de Super Jolly SSP schijven zetten en presteert deze als een maler van 2000 euro en valt er wat maalsel betreft weinig meer te upgraden.

Het is wel iets meer gedoe maar als je het eenmaal gewend bent valt het reuze mee. De Super Jolly zal wel verreweg het beste maalsel geven van de genoemde malers.

Qua machine is de Expobar erg mooi. Ze zijn minder goed afgewerkt dan bijvoorbeeld een Rocket maar ook aanzienlijk goedkoper en dus veel waar voor je geld.

Maar je hebt dan toch nog steeds maalsen tussen bijvoorbeeld de schijven? Ik bedoeld het ook meer in de context zoals ik denk dat ErikS een maler gaat gebruiken, dus portafilter vullen met maalsel en een kopje zetten. Ik nam even aan dat hij niet een 0 retentie ambitie heeft, en alles zoveel mogelijk leegborstelt. Maar dat is een aanname hè...!
dus...

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor Pti » zo 28 okt 2018, 08:37

Eureka!
Ik weet niet of de nieuwe Mignon minder sproeit dan de oude. Anders een Atom.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Ik heb inmiddels de mignon silenzo en -specialata in handen gehad en ze werken zoals elke maler zou moeten werken.
Vlot en stil hoopje klontvrij maalsel midden in je filter drager. De display en bediening zijn erg intuïtief. Eureka is echt "top-of-thier-game" momenteel.

Hier ga je de mist in. Met een grind on demand heb je namelijk altijd retentie doordat je niet bij de maalweg kunt en dat is dus niet vers. Bij een dosermaler haal je gewoon de autofill los en kun je singledosen en alles leeg vegen omdat het open is en heb je juist geen retentie. Je hoeft die doser namelijk helemaal niet vol te malen zoals in de horeca. Juist daardoor is een dosermaler bij uitstek geschikt voor singledosen en minimale retentie. Daarnaast kun je in de Super Jolly SSP schijven zetten en presteert deze als een maler van 2000 euro en valt er wat maalsel betreft weinig meer te upgraden.

Het is wel iets meer gedoe maar als je het eenmaal gewend bent valt het reuze mee. De Super Jolly zal wel verreweg het beste maalsel geven van de genoemde malers.

Qua machine is de Expobar erg mooi. Ze zijn minder goed afgewerkt dan bijvoorbeeld een Rocket maar ook aanzienlijk goedkoper en dus veel waar voor je geld.

Maar je hebt dan toch nog steeds maalsen tussen bijvoorbeeld de schijven? Ik bedoeld het ook meer in de context zoals ik denk dat ErikS een maler gaat gebruiken, dus portafilter vullen met maalsel en een kopje zetten. Ik nam even aan dat hij niet een 0 retentie ambitie heeft, en alles zoveel mogelijk leegborstelt. Maar dat is een aanname hè...!
Ook de SPP schijven klinken leuk, maar volgens mij ben je snel €400 verder voordat ze hier thuis op je deurmat liggen. Gewoon smorgens of na een maal graad verstelling even een paar gram weg malen dat scheelt een hoop kunst- en vliegwerk waar geen enkel beginner (denk ik) bij gemoeid is.

Wat betreft een single boilermachine. De stoomboiler van Han zijn expobar kan je uit zetten. Dan heb je gewoon een espresso only machine met veel betere prestaties dan de goedkoper gebouwde single boiler machines. Het budget zul je wel een klein beetje moeten rekken om er een mignon naast te kunnen zetten maar dan heb je wel gelijk een hele leuke en compacte startset waarmee je kunt beginnen te oefenen 8-)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13252
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor bobbee » zo 28 okt 2018, 08:44

Dat is denk ik een hele goede keus. De expobar en een ex horeca maler. Als retentie niet zo belangrijk is dan gewoon wat wegmalen. Vindt je het wel belangrijk dan wat meer verdiepen in de mogelijkheden. SSP schijven zijn natuurijk erg mooi maar geen must voor iedereen.
Hoewel ik overtuigd ben over de kwaliteiten van een super jolly... Ik heb toch de afmetingen eens opgezocht. De 61 cm hoog is met een kleinere hopper nog wel op te lossen. De footprint van 24 bij 42 cm :shock: .... :shock: dan hou ik geen plek meer over voor de machine. Daar moet ik dus toch nog eens op puzzelen
Die afmeting van de footprint klopt niet, dat is waarschijnlijk met het opvang-schaaltje erbij.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor HanR » zo 28 okt 2018, 11:14

Als je nu eens eerst probeert of single dosen iets voor je is?
Koop voor weinig een tweedehands horecamaler en ga daarmee aan de slag.
Mocht single dosen niet je ding zijn (of als het huisgenoten weerhoudt van het zetten van koffie) kun je altijd nog een god kopen.


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


ErikS
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 okt 2018, 18:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor ErikS » zo 28 okt 2018, 18:36

Ik heb inmiddels de mignon silenzo en -specialata in handen gehad en ze werken zoals elke maler zou moeten werken.
Vlot en stil hoopje klontvrij maalsel midden in je filter drager. De display en bediening zijn erg intuïtief. Eureka is echt "top-of-thier-game" momenteel.
Is er een groot verschil tussen de gewone mignon en de specialata (met iets grotere maalschijven?) ?
edit: nu ik beter kijk, behalve iets grotere maalschijven ook een digitale timer en stiller. Dat laatste vind ik niet heel interessant, maar die digitale timer kan misschien wel een voordeel zijn?

Ik moet me nog even over de flink hogere kosten dan oorsponkelijk gedacht heen zetten. Dat vind ik serieus toch even slikken. Verder denk ik dat ik er uit ben. Zoals het er nu naar uitziet wordt het de HX versie Expobar en een Eureka mignon. De keuze voor HX is na een hoop lezen nog steeds wel wat op gevoel, maar aangezien het een of het ander niet heel duidelijk beter of slechter is vertrouw ik daar maar even op. Verder is me ondertussen duidelijk geworden dat ik "een grote lelijke horecamaler de keuken niet in ga krijgen" (aldus vrouwlief) en ga ik toch maar voor de minion, uhm mignon. Mogelijk de specialata als die echt veel beter zou zijn, maar anders wegens de kosten maar de gewone standaard versie.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor Pti » zo 28 okt 2018, 18:41

De standaard versie is opzich al best aardig. Het is en blijft een instapmodel en als budget echt belangrijk is zou je "gewoon" de standaard versie kunnen kiezen. Het levert iets meer verstellen van dag-tot-dag op.

Ik ben wel heel benieuwd waarom je denkt dat een HX (waar overigens niets mis mee is) een betere keuze is dan een dual boiler machine?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor HanR » zo 28 okt 2018, 18:41

Als je een hx-machine koopt, zou ik typisch geen Expobar kopen. Is duidelijk een stuk minder dan de andere merken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Micheal
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 09 jul 2018, 12:20

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor Micheal » zo 28 okt 2018, 18:45

Hoi Erik,

Wow wat een reacties allemaal!
Wat is zo'n actief forum toch fijn als je een beginnend barista bent (net als ik) :D

Ik heb zelf sinds een aantal maanden mijn eerste machine gekocht. Een rancilio Silvia v5 (€529), daarvoor alleen maar filterkoffie en senseo :oops: gedronken. Wij drinken voornamelijk cappuccinos en af en toe een Americano. Zetten ongeveer 10 kopjes per week en vindt de Silvia een prima machine om mee te werken. Tuurlijk is het niet de snelste maar dat hindert ons niet.

Als maler heb ik op MP een gebruikte Quamar M80e(€250) gekocht. Deze malen kun je optijd instellen. Bevalt mij zeer goed, maar ik heb geen enkel andere molen kunnen gebruiken of testen.

Wat ik wil zeggen, je kunt heel veel nadenken en lezen. Uiteindelijk ben jij degene die de knoop doorgehakt. Succes en laat ons weten wat het is geworden!
Rancilio Silvia v5
Quamar M80e

ErikS
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 okt 2018, 18:55

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor ErikS » zo 28 okt 2018, 18:56

Als je een hx-machine koopt, zou ik typisch geen Expobar kopen. Is duidelijk een stuk minder dan de andere merken.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Op welk vlak?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help een koffiebarbaar op weg

Berichtdoor HanR » zo 28 okt 2018, 19:51

Qua lawaai en gebruikte componenten.
Als je een iets meer budgetvriendelijke hx-machine zoekt zou ik eerder naar een Rocket Apartemento of een BFC Junior Plus kijken.
Als je dan toch hebt besloten €1250,- aan een machine uit te geven zou ik voor een Expobar Brewtus gaan. Om het helemaal compleet te maken met houten portafilter handgrepen en houten stoomkraan knoppen. Maar dat laatste is natuurlijk een kwestie van smaak.


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron