Stoom Silvia

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Stoom Silvia

Berichtdoor mmjb » do 25 okt 2018, 19:06

Hallo, ik heb een Rancilio Silvia met PID. Alhoewel ik vooral espresso maak, wil ik zo af en toe ook melk opschuimen voor een cappuccino. Als ik YouTube filmpjes zie hierover met de Silvia dan wordt voor het stomen even het stoompijpje leeggeblazen van eventueel vocht. Een klein pufje in de opvang bak.

Wanneer ik dit doe en vervolgens ga opschuimen is het een grote tsunami in mijn melkkan. Dit volledig in tegenstelling tot wat ik op de filmpjes zie waar het eigenlijk gelijk een rustige draaing is. Even verder geprobeerd en wat blijkt: de eerste tien seconden van opschuimen zit er echt veel water bij. Wat ik nu doe is voor het opschuimen de stoompijp in een lege melkkan, theedoek erover tegen het spetten en dan laten gaan voor een seconde of 10. Dan heb ik echt een centimeter of 2-3 aan water wat ik weggooi. Pas daarna heb ik mooie, relatief droge stoom. Opschuimen gaat dan ook prima.

Is dit normaal voor de Silvia? Of doe ik iets verkeerd?

m.vr.gr.
Marcel

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Stoom Silvia

Berichtdoor Marcje » do 25 okt 2018, 19:39

Heb ik ook met de mijne, zeker bij de eerste opschuimbeurt.
dus...

Micheal
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 09 jul 2018, 12:20

Re: Stoom Silvia

Berichtdoor Micheal » zo 28 okt 2018, 19:07

Heb ik ook!
Ik spuit het water gewoon in de opvangbak (wel optijd leeggooien)
Rancilio Silvia v5
Quamar M80e

Ron74
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 10:30

Re: Stoom Silvia

Berichtdoor Ron74 » wo 31 okt 2018, 11:32

Idem als bovenstaande reacties.
Water in de lekbak spuiten leverde teveel gespetter in den ronde op, ook als de lekbak leeg of bijna leeg was. Daarom staat mijn Silvia naast de gootsteen en spetter ik daar het overbodige water in weg.

Kaan
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Stoom Silvia

Berichtdoor Kaan » za 26 okt 2019, 01:04

Dit heb ik inderdaad ook bij mijn Silvia,

Als ik vergeet het water eruit te laten lopen in het begin dan gaat het melk alle kanten op.
Ook merk ik dat opschuimen met een kleinere melkkan(350ML) beter gaat, gezien het stoompijpje bij de Silvia niet enorm lang is.

De eerste paar maanden veel klooien, maar het lukt nu wel om een aardig schuimlaag te creeren.

Sparky666
Berichten: 13
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 21:07

Re: Stoom Silvia

Berichtdoor Sparky666 » do 23 jan 2020, 20:55

De lekbak van de Silvia is ook niet echt diep, waardoor het snel een bende word als je je stoompijp daarin leegspuit.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron