Lelit Bianca

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » zo 27 jan 2019, 11:36

Ik heb het vandaag eens helemaal anders gedaan omdat ik meer van de filterkoffie ben zoek ik naar mogelijkheden om espresso net zo lekker te vinden, ik weet niet of het mag van de supervisors ghehehe, maar ik heb met mijn lieve bianca van 17,5 gram koffie een koffie gemaakt van 60 gram. Flow van ~2ml per seconde en de druk/flow afbouwend van 9 naar 4 bar. Boon was nog steeds de Peru, vst filterbakje (die mij trouwens meer bevalt dan de EP HQ 14 icm de E61) niet te donker gebrand en ik had echt een lekkere koffie! Flinke slok, gewoon erg goed.
Klein bittertje wat ik misschien nog wel weg krijg, maar lekker fruitig en niet waterig!

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor tohenk2 » zo 27 jan 2019, 12:33

Leuk man. En dat is nou waar het om gaat - dat je het lekker vindt.

(Ik speel ook graag met mijn Vesuvius en Niche Zero, afgezien van het handmatige aspect denk ik redelijk hetzelfde idee.)

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Capulus » zo 27 jan 2019, 14:03

Ik heb het vandaag eens helemaal anders gedaan omdat ik meer van de filterkoffie ben zoek ik naar mogelijkheden om espresso net zo lekker te vinden, ik weet niet of het mag van de supervisors ghehehe, maar ik heb met mijn lieve bianca van 17,5 gram koffie een koffie gemaakt van 60 gram. Flow van ~2ml per seconde en de druk/flow afbouwend van 9 naar 4 bar. Boon was nog steeds de Peru, vst filterbakje (die mij trouwens meer bevalt dan de EP HQ 14 icm de E61) niet te donker gebrand en ik had echt een lekkere koffie! Flinke slok, gewoon erg goed.
Klein bittertje wat ik misschien nog wel weg krijg, maar lekker fruitig en niet waterig!
Dit mag niet...
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » zo 03 feb 2019, 16:33

Update, ben verder gaan experimenteren. Heb een batch colombiaanse bonen wat donkerder gebrand. Net voor 2e krak gestopt.
Ik doseer 17,5 gram en maal wat grover om tijdens doorloop flow erin te houden voor hoger volume, start extractie zonder pre infusie 9bar tot 20ml, dan naar 6 bar tot 40ml en dan 4bar tot 60ml. Resultaat is volle bak, dikke crema en een lekkere koffie met iets te rokerig, beetje over extractie te zien aan de lichte plek. Maar ik kom er wel.
Ik kom zo steeds wat dichter bij wat ik lekker vind. Ik heb nog een batch van de colombiaanse bonen maar dan iets lichter gebrand. To be continued...
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... feb423.jpg[/IMG]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Marcje » zo 03 feb 2019, 18:55

Lever profiel!
dus...

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor @3aan » ma 11 feb 2019, 16:17

Gaat het onderstaande ook voor deze Blanke Lelies op?

https://youtu.be/ENVrkOpADkk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » vr 15 feb 2019, 16:36

Ik heb het even gecheckt, je kunt de lekbak inderdaad bewegen als je hem zo vastpakt. Maar tijdens enkele maanden wekelijkse koffie zetten was het me nooit opgevallen...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Marcje » vr 15 feb 2019, 17:48

Vind ik niet echt schokkend, doet m'n Strega ook
dus...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » vr 15 feb 2019, 17:53

Ja ach, je hebt van die mensen.

Frans vertelde ooit een verhaal over een nieuwe Londinium eigenaar die bij ontvangst zijn machine onder een paar spotlights plaatste en iedere vierkante centimeter afspeurde op minutieuze krasjes of plekjes. Zulke mensen zijn gedoemd de essentie van heerlijke espresso uit het oog te verliezen en nooit meer van hun aankoop te kunnen genieten omdat ze zichzelf ervan overtuigen dat die "niet deugd"....

QM_Ed
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 09 dec 2018, 12:26

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor QM_Ed » ma 27 jan 2020, 20:10

Zoooo, dit topic was ver weg gezakt :o

Al weer een tijdje in het bezit van de Bianca (i.c.m. de Niche Zero) en zeer tevreden. Ik heb in het begin wel wat geëxperimenteerd met de flow via de flipper maar ik merkte dat ik daar nog niet aan toe was. Dus eerst maar even wat beter thuis worden met alle andere variabelen. Wel de Boilerdruk op 10 bar gezet.
Ik ben wel blij met alle functies zodat ik in ieder geval geen beperkingen heb om verder te leren. Ik verwacht dan ook niet nog last te krijgen van upgraditus met deze setup :)

Opwarmen gaat sneller dan ik had verwacht (en gelezen), ongeveer 18 minuten, maakt eigenlijk niet uit of de stoomboiler aan staat of niet. Ik weet niet of hij dan al goed is doorgewarmd maar ze zegt dan in ieder geval ze er klaar voor is.

Machine is erg compleet ook met setje er bij voor aansluiting op vast water en afvoer, beide aangesloten. Ik had verwacht dat met aansluiten op de afvoer er toch nog veel schoonmaakwerk nodig zou zijn van koffiedrab maar dat is eigenlijk nauwelijks nodig. Het enige wat ik doe is 1x per 2 maanden even de afvoerslang goed doorblazen.

Van de filterbakjes vind ik voor mijn gebruik alleen de middelste bruikbaar, de kleinste gebruik ik niet en de grootste past de tamper niet lekker in en ook de puk valt er niet zo makkelijk uit vanwege het randje wat er in zit. Bij de middelste kan ik variëren tussen ongeveer 13 gram en 19 gram, is op dit moment genoeg bereik voor mij.

Nog een paar vragen:
- Welke alternatieve filterbakjes zijn er nog aan te raden voor de Bianca en wat gaat me dat brengen?

- Het lijkt me dat je uit moet kijken met het plaatsen van vochtige kopjes op de bovendeksel? Vanwege de sleuven verwacht ik dat als het druppelt dat het zo de electronica in kan lopen, klopt dit?

- Vanaf het begin heb ik al dat als ik een shot wil maken en ik doe de hendel omhoog dat ik halverwege de slag een mechanische weerstand ervaar. Dit is niet altijd zo, soms loopt hij wel soepel, soms is het na een backflush iets beter en soms ook gewoon random. Hebben anderen dit ook en wat zou dit kunnen zijn?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten

cron